8084
Sök

Saab 900 2.0t motor

10 Inlägg
27 september 2011
Trådstartare
Tjeenaare, det är så att jag har en Saab 900 2.0t motor, och den varvar inte mer än 3000 varv.
Och jag är ju inte så hightech på bilar om man säger så. Så jag undrar vart felet kan ligga.
Vore nice med svar ! smile

Bilälskare
283 Inlägg
27 september 2011
vevaxelgivarn??

Lejon, född under 1990 talet, älskar bilar, streetrace, dragrace, allt inom motor:D:D

10 Inlägg
27 september 2011
Trådstartare
klawd22 skrev:
vevaxelgivarn??

som jag sa, jag kan inget om motorer, vart sitte den? xD

Bilälskare
283 Inlägg
28 september 2011
jag vet nada om saab 900/93 så vet ej

Lejon, född under 1990 talet, älskar bilar, streetrace, dragrace, allt inom motor:D:D

Hydraulik "mekaniker" samt Fordonare
744 Inlägg
28 september 2011
hur bete den sig när du kommer till 3000 varv ? har du plattan i mattan ?

10 Inlägg
28 september 2011
Trådstartare
hewra skrev:
hur bete den sig när du kommer till 3000 varv ? har du plattan i mattan ?

När jag kommer upp i 3000 varv så börjar han typ sura ner sig o bluddra, sen när jag tar plattan i mattan då dör han..

Hydraulik "mekaniker" samt Fordonare
744 Inlägg
28 september 2011
pröva med halvgas och se om de bli någon skillnad

10 Inlägg
28 september 2011
Trådstartare
asså har jag halvgas så kommer jag bara upp till 3000 varv, ändå, men du börjar han bara sluddra o ha sig,,.

10 Inlägg
1 oktober 2011
Trådstartare
hewra skrev:
pröva med halvgas och se om de bli någon skillnad

när jag gasar upp till 3000 varv så slår den ifrån typ, han blir inte sur. var ute o provade idag igen. Han slår ifrån så det är ngt fel så han ska inte varva mer,

7 282 Inlägg
1 oktober 2011
Börja med att byta tändstift.
NGK bcpr7es-11 brukar rekomenderas.
Annars brukar tändkasetterna kunna ge liknande fel.

10 Inlägg
1 oktober 2011
Trådstartare
Brains skrev:
Börja med att byta tändstift.
NGK bcpr7es-11 brukar rekomenderas.
Annars brukar tändkasetterna kunna ge liknande fel.

Okey okey, Gör det sen hör jag av mig igen

grön aktivist
846 Inlägg
1 oktober 2011
Hur reagerar varvräknaren? Försvinner den när bilen dör eller följer den motorn så att säga?
Tändkassetten brukar inte göra att motorn dör vid ett visst varvtal, den brukar gör så att bilen kan misttända eller inte gå alls nämligen...

Vevaxellägesgivaren kan ge liknande syndrom som du har nu iallafall, den sitter monterad under grenröret med en liten torxskruv.
Ganska lätt att plocka bort och kontrollera om det är skador på den.
OBS! Försök inte att plocka av den när du vart ute och kört, det är JÄVLIGT varmt där (säger logiken egentligen, men alla kan göra rookie-misstag).

10 Inlägg
1 oktober 2011
Trådstartare
Confide skrev:
Hur reagerar varvräknaren? Försvinner den när bilen dör eller följer den motorn så att säga?
Tändkassetten brukar inte göra att motorn dör vid ett visst varvtal, den brukar gör så att bilen kan misttända eller inte gå alls nämligen...

Vevaxellägesgivaren kan ge liknande syndrom som du har nu iallafall, den sitter monterad under grenröret med en liten torxskruv.
OBS! Försök inte att plocka av den när du vart ute och kört, det är JÄVLIGT varmt där (säger logiken egentligen, men alla kan göra rookie-misstag).

När jag varvar fult så slår han ifrån typ, så han åker ner 1-2 cm när har slår ifrån sen åker han upp igen, och när han där så dör han ju o varvmätarn åker ner på noll. Så alltså den kommer upp till 3000 varv sen när han slår ifrån åker han ner på 2500 sen åker den upp på 3000 igen o gör samma sak.

grön aktivist
846 Inlägg
1 oktober 2011
Sebbe9315 skrev:
Confide skrev:

När jag varvar fult så slår han ifrån typ, så han åker ner 1-2 cm när har slår ifrån sen åker han upp igen, och när han där så dör han ju o varvmätarn åker ner på noll. Så alltså den kommer upp till 3000 varv sen när han slår ifrån åker han ner på 2500 sen åker den upp på 3000 igen o gör samma sak.

Låter som vevaxellägesgivaren. Hur långt har bilen gått? Är den bytt sedan tidigare?

Montör
665 Inlägg
1 oktober 2011
Är det någon skillnad på när bilen är kall eller varm?

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.

930 Inlägg
1 oktober 2011
kolla tändkassetten.

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

10 Inlägg
12 november 2011
Trådstartare
berthelsen skrev:
Är det någon skillnad på när bilen är kall eller varm?

Nej det är ingen skillnad, men både jag pappa tror det är fel på turbon.

grön aktivist
846 Inlägg
12 november 2011
Turbon gör inte så att du får ett sådant varvstopp.
Är turbon slut så ryker det i 99% av fallen om bilen med.
Kolla tändkassett och vevaxellägesgivare.
Inga stora kostnader smile.

7 282 Inlägg
12 november 2011
Det är inte turbon.
Antagligen tändkasett eller vevaxelngivaren som tidigare har sagt.

Sök