Skifte från 98 blyfritt till 95 blyfritt

Archonian
11 november 2011 · 8 Inlägg

Hej

Jag har en Volvo S40 T4 från 1998 som gått ca 15000 mil, som jag har kört på 98 blyfritt nu i 4 år. Personen som ägde bilen innan mig har också endast kört på 98.

Jag har ungefär en halv tank med 98 just nu. Kan jag börja tanka med 95 när jag fortfarande har 98 kvar i tanken? Måste jag göra något speciellt om jag går från 98 till 95?

Jag planerar att ställa på bilen efter att den varit avställd i ca 1 år. Spelar detta någon roll i skiftet från 98 till 95?

Annat som kan vara viktigt vid påställning?


Hälsningar
Emil

76Lubricants SpeedFreakz Sweden
11 november 2011 · 1 778 Inlägg

Så länge den inte är mappad och optimerad för 98 så är de bara i tanka i blanda hej vilt o se glad ut:)
"moderna" bilar har knack sensor i massa annat som gör att bilen ställer om sig själv efter bränslet.

Senast redigerat av marwin_of_sweden (11 november 2011)

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
11 november 2011 · 6 170 Inlägg

marwin_of_sweden skrev:
Så länge den inte är mappad och optimerad för 98 så är de bara i tanka i blanda hej vilt o se glad ut:)
"moderna" bilar har knack sensor i massa annat som gör att bilen ställer om sig själv efter bränslet.

Men vissa mindre seriösa firmor stänger av knackregleringen för att kunna trimma bilen mer till mindre kostnad för dom.

Har sett många sådana exempel förr...

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Archonian
11 november 2011 · 8 Inlägg

Vad jag vet ska den inte vara trimmad. 200 hk är väl standard för T4?

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
11 november 2011 · 6 170 Inlägg

Archonian skrev:
Vad jag vet ska den inte vara trimmad. 200 hk är väl standard för T4?

Du har inte skrivit om den är trimmad eller inte.

Men jag menade mest att det är något man ska tänka på om man har en bil som är "snål-trimmad".

Det finns en anledning till att dom större firmorna kostar mer helt enkelt.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Archonian
11 november 2011 · 8 Inlägg

Yes, uppfattat.

Tack för svar.

Arnie
11 november 2011 · 295 Inlägg

på min T4 så stog det "ENDAST 98 OKTAN" innanför tanklocket!

Vem fan är Nira, och varför ska han spruta åt mig?
Nissan 350Z (2003)
Archonian
11 november 2011 · 8 Inlägg

Ok... Min kommer från Belgien. Står från 91 på min.

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
11 november 2011 · 6 170 Inlägg

Archonian skrev:
Ok... Min kommer från Belgien. Står från 91 på min.

Haha men då hade du ju svaret redan från början tongue

Senast redigerat av TBOC_Razor (14 november 2011)

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Stefan Varberg Supraman
12 november 2011 · 2 300 Inlägg

Volvo har rekomendationer för vad din modell ska ha.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
Busgrabb Rejsa ?
12 november 2011 · 2 959 Inlägg

Som sagt, Svensksålda S40 T4 ska köras på 98 oktan redan orginal men är det import och det står något annat så kan den ju ha en annan mjukvara anpassad för lägre oktan.

Autotech
BMW 335D (2008)
Archonian
14 november 2011 · 8 Inlägg

TBOC_Razor: Haha, ja, visste att det stod "minimum 91" men visste inte om man bara kunde skifta helt plötsligt. Nu har jag dock lite större uppfattning om hur det ligger till.

Juvakka
14 november 2011 · 1 697 Inlägg

Bara så du vet så finns det olika metoder för att mäta oktantalet på bensin. Vet inte hur dem anger det i belgien, kanske är samma men bara så det inte blir fel.

Saab 900 "T16" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang