Köpråd: Kupevärmare Modernum MK1300SP

evoline
19 november 2011 · 257 Inlägg

Hej,
Tänkte köpa en kupevärmare och är inne på denna då enligt ett test är den bra och billigt.
Modernum MK1300SP för 400kr.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t … 0-W-40413/

http://teknikkonsument.se/2011/01/22/ku … test-2011/

Det ingår en 1m kabel med stickpropp för anslutning till 230 V, det är väl lite väl kort eller behöver jag köpa en kabel som ska kopllas ihop med den ??

Och kan man ha den löst vid passagerarsidan på golvet ??

Tacksam för all svar

Senast redigerat av evoline (19 november 2011)

granadadr
19 november 2011 · 7 290 Inlägg

nja,, nog ska du ha  en riktig mv kabel inkopplad till bilen tycker jag iaf,, men klart vissa kanske är lite snåla å inte vill ha mv med,, men risken att knäcka kabeln i dörren finns ju,,

att kabeln bara är en meter beror ju på att det ska sitta coupeutag i bilen,, de är ju gjorda för det wink

Senast redigerat av granadadr (19 november 2011)

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Drönirettab
19 november 2011 · 21 761 Inlägg

Det brukar inte vara något problem att ha dem liggande på golvet vad jag vet iaf, men det ska normalt sett följa med en monteringsplatta som kan sättas på tex sidan av kardantunnelkåpan. Har själv storleken större av Modernum. smile

evoline
19 november 2011 · 257 Inlägg

Så, vad är det jag behöver för att koppla kupevärmaren till eluttaget som finns på parkeringsplatsen ??

Är det nåt jag måste lämna in bilen för att det ska funka eller vart ska kabeln från kupevärmaren gå till ??

Tack

tobbe456
19 november 2011 · 335 Inlägg

haha, du behöver ju motorvärmare i första hand, då installeras även ett 230v uttag vid fötterna på passagerarsidan. Har du aldrig sett en sån förut? lät bara lustigt.

Beroende på vilken bil du har och så, men lite småjobbigt är det att installera MVKV, så är man osäker på vad man gör, lämna till verkstad...  kostar några tusenlappar.

Volvo C30 T5 "Momentum" (2007)
evoline
19 november 2011 · 257 Inlägg

Har en Audi A3 -06 och en Audi A6 -99.

Så några tusenlappar för att kunna koppla in en kupevärmare ??

tobbe456
19 november 2011 · 335 Inlägg

Tjao, ska du lämna in dom till audi återförsäljaren så tar dom säkert 5-7000:- för motorvärmare + kupevärmaruttaget. Köper du prylarna själv och installerar själv (olika svårighetsgrad på olika bilar) kanske du pröjsar 2000:-. Hittar du nån nisse i kvarterets lokala verkstad kanske han monterar för en tusenlapp.
Svår att säga ;

För det är en jälva skillnad mellan motorvärmare och kupevärmare.. vill du göra en tattarvariant så köp billigaste skiten av kupevärmare och en lång jävla förlängningssladd, dra den genom rutan eller dörren och koppla in i stolpen. Du får väl tejpa med silvertejp för att få det att hålla tätt eller nått.. 

Annars behöver du en motorvärmare (doppvärmare, du tar lös en frysplugg och trycker dit blockvärmaren) sen kablage för eluttaget i bilen. Mer jobb, dyrare, men den enda rätta varianten att göra det på, i mitt tycke iaf.

Volvo C30 T5 "Momentum" (2007)
evoline
19 november 2011 · 257 Inlägg

OK, trodde det räckte med en kupevärmare och en kabel som går igenom bilen på nåt sätt till eluttaget.

Men tror jag hoppar över denna vinter med denna projekt, tack för all info.

Drönirettab
19 november 2011 · 21 761 Inlägg

Grejen är att om man inte har en motorvärmare så tar det dels lång tid att få upp motortemperaturen och dels slits motorn mycket mer utan motorvärmare. Men naturligtvis måste du inte koppla in båda sakerna om du inte vill, det funkar att enbart använda kupevärmare också. smile

evoline
19 november 2011 · 257 Inlägg

Har inte så mycket att jag kan spendera på flera tusen kr.

Vad kostar bara att få kupevärmare installerad ??
Trodde det räckte med en 400kr kupevärmare och sen klart.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang