3521
Sök

Basen agerar som en högtalare, hur får jag den att enbart pumpa bas?

248 Inlägg
20 november 2011
Trådstartare
har nu ett annat slutsteg. ett Infinity 611a, som funkar hur fint som helst. utom 1 sak. den får även med högtalarljud till basarna.. den är kopplad med rca-kablarna på subwooferutgången från stereon.
minns på att förra slutsteget jag hade så fanns det en brytare som man kunde ställa in om basen skulle pumpa bas, eller vara en högtalare. uppenbarligen finns detta inte på infinity steget..
jag vet om att det finns någon inställning i stereon som man kan ändra någon frekvens så man får ner högtalarljudet.

info om steget ifall det spelar någon roll.. http://www.crutchfield.com/S-jqKVYCntDr … etails-tab

om huvudenheten.. : http://www.kenwood-electronics.co.uk/pr … U/details/

3 466 Inlägg
21 november 2011
Denzig skrev:
har nu ett annat slutsteg. ett Infinity 611a, som funkar hur fint som helst. utom 1 sak. den får även med högtalarljud till basarna.. den är kopplad med rca-kablarna på subwooferutgången från stereon.
minns på att förra slutsteget jag hade så fanns det en brytare som man kunde ställa in om basen skulle pumpa bas, eller vara en högtalare. uppenbarligen finns detta inte på infinity steget..
jag vet om att det finns någon inställning i stereon som man kan ändra någon frekvens så man får ner högtalarljudet.

info om steget ifall det spelar någon roll.. http://www.crutchfield.com/S-jqKVYCntDr … etails-tab

om huvudenheten.. : http://www.kenwood-electronics.co.uk/pr … U/details/

Ställ ner LPF på runt 80Hz på steget wink

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

3 466 Inlägg
21 november 2011
Kom på att 5047 förresten kanske har ställbara delningar i stereon. Använder du sub-utgången till basen så kan du isåfall ställa den på 80Hz.

Är inte säker på att detta går på 5047 men det går iaf på 6047.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

248 Inlägg
21 november 2011
Trådstartare
tackar för tipset! ska se vad jag kan göra åt saken.. smile
ställbara delningar? förklara lite mer ang. detta smile

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
21 november 2011
M_icke_ skrev:
Kom på att 5047 förresten kanske har ställbara delningar i stereon. Använder du sub-utgången till basen så kan du isåfall ställa den på 80Hz.

Är inte säker på att detta går på 5047 men det går iaf på 6047.

Den som läser skall finna.
System E's+ (Built-in HPF & LPF)    Yes

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

376 Inlägg
21 november 2011
Denzig skrev:
tackar för tipset! ska se vad jag kan göra åt saken.. smile
ställbara delningar? förklara lite mer ang. detta smile

Diskanter, mellanregister, middbasar och bas, är alla högtalare. De som skilljer dem åt är vilka frekvenser de kan spela upp.
Exakt var man ska dela, och hur många element man använder, varierar beroende på modell och tillverkare(och även tycke och smak).
I runda siffror så är det väl ungefär:
Bas: upp till 70-80Hz, oftast så har man även ett subsonicfilter (hp) på ca 25Hz som tar bort de lägsta frekvenserna.
Middbas: ca 80-200Hz
Mellanregister: ca 200-3000Hz
Diskanter: ca 3000 och uppåt

Delar man för lågt på tex diskanterna, så går de sönder ganska fort..
När man köper ett framsystem så ingår det oftast passiva filter. Dessa filtrerar bort oönskade frekvenser.
Antingen så sitter de lödade på högtalaren, eller sitter de i en låda som man kopplar mellan högtalaren och förstärkaren.
Om man istället använder aktiva filter, så tar man bort oönskade frekvenser redan innan de blir förstärkta i förstärkaren(slutsteget).
Aktiva filter brukar vara att föredra, och sitter i de flesta lite finare CD-spelare(HU). Dock så är inställningsmöjligheterna oftast ganska begränsade. Nästa steg är att köpa en processor, då får man fler möjligheter att finjustera.

edit: Jag glömde skriva att aktiva filter även brukar finnas på slutstegen i olika varianter.
Senast redigerat av Simon76 (21 november 2011)

248 Inlägg
21 november 2011
Trådstartare
okej, tack!

Sök