Lupo 3L eller Civic EG4

GroundX Got N/A?
20 november 2011 · 358 Inlägg

Kommit på att jag behöver en till bil, jag kommer åka i denna själv och den kommer gå ca 1500mil/år.
Det viktigaste är låga ägarkostnader och efter lite övervägande finns två alternativ, Lupo 3L eller Civic EG4 med D15Z1-motorn. Årskostnaderna för dessa är ganska likvärdiga (se nedan). EG4an är jag bekväm med, en kvalitetsbil och jag vet ungefär vad som kan krångla och kan mecka med skiten när det behövs.
Lupon har jag dock ingen aning om, automatlådan brukar braka ihop vid ~20 000mil om jag förstått rätt. Är den manuella bättre? Säkerheten i Lupon borde även den vinna över EGn. Sen att Lupon är sjukt ful spelar mindre roll.

Hjälp mig på vägen tack smile

Lupo 3L
Skatt: 1418:-
Halvförs: 1850-2500:-
Årskostnad fasta avgifter: 3270 - 4000:-
Ca-kostnad bränsle (15:-*1500mil*0,4): 9000:-
Totalt inkl. bränsle ca: 12000-13000:-

Civic EG4
Skatt: 1118:-
Trafik/Halv: 1300-1750:-
Årskostnad fasta avgifter: 2418 - 2870:-
Ca-kostnad bränsle (14:-*1500mil*0,55): 11550:-
Totalt inkl. bränsle ca: 14000:-

Honda Civic VTi EG6 "Wannabe Rare n Ricy" (1992)
Levi_s
20 november 2011 · 12 Inlägg

jag tycker att du ska ha civicen de går aldrig jämföra med en lupo :mvh

Volvo S60 2.5T "Fusion Red Challange" (2004)
GroundX Got N/A?
20 november 2011 · 358 Inlägg

Lite bättre argument än så vill jag nog ha faktiskt, vad är det som gör Civicen bättre?
Lupon är ju 5-6 år nyare och bör därför hålla en högre säkerhet med ABS, krockkuddar osv. Men den stora frågan är ju hur byggkvalitén är på dom, Civicen vet jag har en sjukt bra kvalité.

Honda Civic VTi EG6 "Wannabe Rare n Ricy" (1992)
kannebanne
20 november 2011 · 2 046 Inlägg

Lupon utan tvekan. En hållbar bil, bränslesnål, krånglar inte, välj manuell om du tar lupon. Sen civicen e snyggare men den e mer styv i chassiet och har därför inte så mkt komfort. Lupon går tyst, billiga dela osv. Skulle valt lupon för den känns inte så plastig. Och de e en tysk bil och de medför stil och kvalitet. My opinion

Mattias_Vejdeland: Vet du överhuvudtaget vad dyslexi är????
Stoner_fuzz: Efter en kväll på garaget vet alla vad dyslexi är.
peter_1976 JDM
20 november 2011 · 2 201 Inlägg

kannebanne sa det mesta. men civicen är nog roligare att köra oxå  smile

kannebanne
21 november 2011 · 2 046 Inlägg

peter_1976 skrev:
kannebanne sa det mesta. men civicen är nog roligare att köra oxå  smile

Ligger jävligt bra på vägen, balla och drifta med. Men inte så ball för pendling sad

Mattias_Vejdeland: Vet du överhuvudtaget vad dyslexi är????
Stoner_fuzz: Efter en kväll på garaget vet alla vad dyslexi är.
Germax
21 november 2011 · 12 086 Inlägg

kannebanne skrev:
Och de e en tysk bil och de medför stil och kvalitet. My opinion

Ja, det får fan stå för dig tongue

Jag åkte en senast idag, må hända komfortbög som jag är, att jag är en aning känslig men fyfan vilken burk, ingen fjädring över huvudtaget och ett obehagligt högt vägbuller.

Det jag isåfall är imponerad över i lupon är rymligheten och att den inte alls kändes särskilt slö.

Senast redigerat av JapMax (21 november 2011)

kannebanne
21 november 2011 · 2 046 Inlägg

JapMax skrev:

kannebanne skrev:
Och de e en tysk bil och de medför stil och kvalitet. My opinion

Ja, det får fan stå för dig tongue

Jag åkte en senast idag, må hända komfortbög som jag är, att jag är en aning känslig men fyfan vilken burk, ingen fjädring över huvudtaget och ett obehagligt högt vägbuller.

Det jag isåfall är imponerad över i lupon är rymligheten och att den inte alls kändes särskilt slö.

Haha, lupon e betydligt bekvämare ä en civic. Tycker jag, men de går inte att jämföra med bilarns du & jag har, har en s6a och bmw 520 och mercedes 190e ( inte så bekväm men ok )

Mattias_Vejdeland: Vet du överhuvudtaget vad dyslexi är????
Stoner_fuzz: Efter en kväll på garaget vet alla vad dyslexi är.
unsuspected
21 november 2011 · 203 Inlägg

3L finns bara med automatlådan som krånglar ganska mycket plus att dom flesta har gått ganska långt.

kannebanne
21 november 2011 · 2 046 Inlägg

unsuspected skrev:
3L finns bara med automatlådan som krånglar ganska mycket plus att dom flesta har gått ganska långt.

De stämmer, ursäkta mig. Men krånglar gör vara lådaninte bilen

Mattias_Vejdeland: Vet du överhuvudtaget vad dyslexi är????
Stoner_fuzz: Efter en kväll på garaget vet alla vad dyslexi är.
GroundX Got N/A?
21 november 2011 · 358 Inlägg

unsuspected: Är du helt säker, hittar flera på blocket som heter "3L" med manuell låda, exempelvis denna: http://www.blocket.se/sodermanland/VW_L … 17&w=3

kannebanne: "Och de e en tysk bil och de medför stil och kvalitet.". Dessa ord skulle jag snarare placera på Civicen, en Lupo medför allt annat än stil.

Opersonligt, plastigt, osv ligger långt ner på min lista. Totalekonomi och minimalistiskt med problem ligger väsentligt mycket högre. Säkerhet strax under.

Honda Civic VTi EG6 "Wannabe Rare n Ricy" (1992)
Germax
21 november 2011 · 12 086 Inlägg

3L finns bara med automat, många är registrerade som manuella på transportstyrelsen, ingen aning om varför men dom är alla automat.

GroundX Got N/A?
21 november 2011 · 358 Inlägg

Spännande, men den svaga länken i Lupon är alltså automatlådan? Hur ofta skall denna bytas och vad kostar skiten?

Honda Civic VTi EG6 "Wannabe Rare n Ricy" (1992)
unsuspected
21 november 2011 · 203 Inlägg

GroundX skrev:
Spännande, men den svaga länken i Lupon är alltså automatlådan? Hur ofta skall denna bytas och vad kostar skiten?

Ingen aning men har hört att den är skräp. 1.2 med manuell lär inte vara så mycket dyrare i ägandekostnader. Annars har du också Seat Arosa som är samma bil och Audi A2 som har samma motorer men lite dyrare.

evilaudio
21 november 2011 · 16 195 Inlägg

min Arosa kostar typ bara 820 om året i skatt.    de e en 1,4 bensin.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
GroundX Got N/A?
22 november 2011 · 358 Inlägg

Ska jag upp på dom nivåerna så är det Jazz som gäller, får ta det en funderare...

Honda Civic VTi EG6 "Wannabe Rare n Ricy" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang