Inför DRIVERS OPEN i Falköping 5 November.

k_elwing
19 oktober 2011 · 27 Inlägg

Nu kör vi Drivers Open på Falköpings Motorstadion igen.
                                      Den 5/11 är det dags att ha sköj igen.

Öppen för alla som känner för att ut och sladda och försöka sätta bästa tiden på vår rallyslinga.
Banan är ca 2km och kommer köras 3 gånger.

Alla med bil som klassar in under Drivers reglerna är välkomna.

Inbjudan finns här: http://www.falkopingsmk.se/resultatlistor/11do2inbj.pdf

För mer info se: www.falkopingsmk.se

För att se några filmklipp på vad det handlar om ...

http://www.garaget.org/video/v0tk14dfi0n2

http://www.garaget.org/video/at33l818pbvv

Väl mött/

Kristoffer Elwing
Falköpings MK

0704-892747

k_elwing
24 oktober 2011 · 27 Inlägg

Kom igen och anmäl er nu...

Ta fram vinterbilen och tävla med kompisarna..

/Kristoffer

andreasevo7
24 oktober 2011 · 353 Inlägg

reglerna suger mot vad dom gjorde i början om man åker 4wd nu därför inte skoj längre

k_elwing
24 oktober 2011 · 27 Inlägg

Vet inte vilka regler som ändrats du tänker på.

Vi kör med ett tidstillägg på 0,03 på omräkningsfaktorn, samma som avdraget är på automat.

Dock är diff + 0,5.

Men så är det ju skillnad på 2hjulsdrift och 1½hjuls drift också..

Sen är ju inte vinna allt, det kan ju bara en göra.....man kan ju köra för det är så himla skoj också..inte sant.

/Kristoffer

andreasevo7
24 oktober 2011 · 353 Inlägg

k_elwing skrev:
Vet inte vilka regler som ändrats du tänker på.

Vi kör med ett tidstillägg på 0,03 på omräkningsfaktorn, samma som avdraget är på automat.

Dock är diff + 0,5.

Men så är det ju skillnad på 2hjulsdrift och 1½hjuls drift också..

Sen är ju inte vinna allt, det kan ju bara en göra.....man kan ju köra för det är så himla skoj också..inte sant.

/Kristoffer

det där med diff var löjligt för på min ge det +1.5 har ju tre diffar, och då är du dyngsist om du ändå åker så mkt grejerna håller för

k_elwing
24 oktober 2011 · 27 Inlägg

Blir 0,5 för diff, säger inget om hur många du har, så jag skulle bara satt 0,5 för det, så för din bil blir det 0,53 extra mot andra bilar, sen har du antagligen lite mer effekt som orkar dra runt alla fyra hjulen också.

Vitsen med Drivers Open är ju att testa och ha kul, och inte göra det bland trafik utan på en väg där det går hålla i lite utan att råka köra på någon eller något.

Själva tävlingsbiten är ju ren bonus tongue

Varför kör folk på isen.....jo för att det är kul....är ju samma här.

/Kristoffer

Ta gärna en titt på filmklippen och se om folk ser ut att ha tråkigt eller inte..

peegee Forummoderator
25 oktober 2011 · 2 924 Inlägg

Jag tror inte någon betvivlar att detta inte är roligt wink
...bara reglerna som behövde ett förtydligande...

Jag föreställer mig att banan är ojämn och avvåkningszoner är få d.v.s risken är stor för att bilar går sönder med en gnutta för stor adrenalinmängd i sin standardbil... hur är er erfarenhet av det?
(på is finns ju inte de riskerna på samma sätt...)

Hoppas hursomhelst intresset och deltagandet faller väl ut.

Lycka till!

~ Life is short, have FUN! ~
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
Rojpen
25 oktober 2011 · 2 230 Inlägg

tilläggen är ju för att det ska bli så jämt som möjligt, dvs att anders med 60hk polo ska ha en chans mot anders i sin 300hk subaru.. så tilläggen är inga konstiga alls.

och det är sjukt roligt med drivers open event smile

dock kan jag tillägga att då vi körde i sveg på vintern så vann en Polo wink mot flera 4wd osv tongue så lätt bil med lite effekt kan man vinna på tongue

så kan det vara då det inte blev som det skulle
k_elwing
25 oktober 2011 · 27 Inlägg

Runt hälften av banan har bra avåkningszoner, är ca 300m ute i skogen med buskar småträd vid sidorna. men vägen är fortfarande ca 4-5m bred.
Banan är inte speciellt hoppig i vanlig personbil, dock i sänktbil med kapade fjädrar, men då är ju även landsvägen ganska hoppig.hmm

Ang erfarenhet av "happenings" så har det peppar pepper inte hänt nåt allvarligt.
Några baklampglas, nån kofångare som lossnat, en bil som gled ner i ett dike, buckla på framskärmen.
Sen en som lagt sig på sidan i ca 20km/h. Men det var inga större skador som uppstod och det var en bil som var avsedd för ändamålet.

Vi har haft 4 bärgningar tror jag på 6 körda tävlingar, och då har det varit ca 50 startande som var har kört 3ggr, det blir ca 150körningar per gång.

Har varit nämna sidoläggning. dikeskörningen. En trasig gasvajer, och en skjuten vevstake- samma bil som la sig på sidan. Jo en som slagit sönder tråget på en toksänkt BMW också.

Riskfritt. Nej, men det är det inte på stan heller:lol:

Kinnastreet
22 november 2011 · 362 Inlägg

är det någon som va där och har bilder vore det kul att se.. bra bana, bra deltagande och helt enkelt en toppendag

Med ett hyffsat järnrör kan man slå världen med häpnad!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang