Problem med handbromsen saab 9-3

fr0lle
23 november 2011 · 146 Inlägg

Tjenare !

Har problem med min handbroms och hoppas på lite hjälp ifrån er smile

Har bytt handbromsbackar bak och har spänt weirarna, på skruven under bilen. Vid avgasröret ungefär..

Nu till problemet, handbromsen är helt slapp 7-8 knäpp sen nyper den vid 9-10 knäpp, men handbromsen har ändå ingen funktion alls. Har tittat på handbromsbackarna när man drar i handbromsen. men dom rör sig inte en millimeter. Vad tror ni felet kan vara?

Är tacksam för svart då den ska besiktigas nästa vecka tongue

Mvh Fr0lle

AEracing Servicetekniker
23 november 2011 · 160 Inlägg

Har du justerat på skruvarna inne i bromsskivorna? Det sitter ju justerskruvar där som man kommer åt genom ett hål i bromsskivan.
Helt otroligt jättetråkig att justera..

Se till att handbromsen inte är spänd och att du har skruvat tillbaka justerskruven som är mitt under bilen. Kan ju vara nåt fäste som släppt också.

Mvh Alexander

OG9-3 2.0T Sport Edition
te_wik Forummoderator
23 november 2011 · 12 813 Inlägg

Du ska aldrig justera via vajjern, du har en justerskruv innanför skivan som du kommer åt genom att ta loss en hjulbult. Men en bra spårmejsel kommer du åt att snurra på justerskruven, eller rättare sagt är det mer som en krans.

Så släpp justerskruven under bilen lika mycket som du spänt den och justera bromsen enligt ovan.
På båda sidor.


Sen, bumpning av trådar är inte tillåtet.
6§ Lyftning av trådar och innehållslösa inlägg
Inlägg vars huvudsyfte är att lyfta en tråd är inte tillåtna.




Mvh Tommy, Moderator.

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
fr0lle
23 november 2011 · 146 Inlägg

Glömde nämna det , har även justerat dom skruvarna man kommer åt genom bromsskivan. Kan det kanske vara någon wier som e knasig?

AEracing Servicetekniker
23 november 2011 · 160 Inlägg

På min gamla NG900 hade jag liknande problem. Det visade sig vara fästet som justerskruven mitt under bilen sitter fast i. Det hade losnat på ena sidan så när man kollade och justerade så verkade det ok. Men när man drog handbromsen så flexade fästet en del.

Kan ju va värt att kolla upp. Annars är det nog en wire nånstans som behöver bytas.
Känns det som att det spänner åt?

OG9-3 2.0T Sport Edition
fr0lle
23 november 2011 · 146 Inlägg

Okeja de känns som det spänner åt. Okej Aa ska kolla upp det

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang