Skatteregler

Bosse-buss
25 november 2011 · 210 Inlägg

Hej!

Som busschaufför och nörd i ämnet så kollade jag regnummer hos transportstyrelsen. En gasdriven buss på 24 ton kostar bara 984 kr/ år i skatt. Min lille bensindrivna Toyota MR2 kostar 1180 kr och min Saab 9000 1 800 kr. Skatten är viktbaserad men varför ska min lille lätta sportbil som rullar 60 min/dag kosta mer än en 24 tons buss som rullar och sliter på vägarna 24/7? En dieseldriven buss kostar 15 000/år.

Senast redigerat av Bosse-buss (25 november 2011)

turboforssen Telge Drifting Team
25 november 2011 · 5 398 Inlägg

Bosse-buss skrev:
Hej!

Som busschaufför och nörd i ämnet så kollade jag regnummer hos transportstyrelsen. En gasdriven buss på 24 ton kostar bara 984 kr/ år i skatt. Min lille bensindrivna Toyota MR2 kostar 1180 kr och min Saab 9000 1 800 kr. Skatten är viktbaserad men varför ska min lille lätta sportbil som rullar 60 min/dag kosta mer än en 24 tons buss som rullar och sliter på vägarna 24/7? En dieseldriven buss kostar 15 000/år.

skatten nu förtiden är inte viktbaserad utan baserad på utsläpp har jag för mig.
så den gas driva bussen är bättre för miljön = billigare skatt

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
trippelturbo Trucker
25 november 2011 · 2 710 Inlägg

Förstår mig inte på de heller..

Långtradaren jag kör kostar 500kr/år i skatt. Förvisso ganska ny (uttagen maj i år) men den är då allt annat än miljövänlig.

Fart missbrukare
habomaster
25 november 2011 · 463 Inlägg

Det handlar väl mycket om att staten vill ge en morot för att förnya maskinparken, speciellt för tunga fordon då det har hänt väldigt mycket på utsläppssidan de senaste åren.

Svanberg91 The Sheriff In Town
25 november 2011 · 187 Inlägg

Hmm, skatten på min lastbil. En scania 420 är också 500 kr och det är ändå en 2003. Vilket är väldigt gammalt i denna branchen.

turboforssen Telge Drifting Team
25 november 2011 · 5 398 Inlägg
Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
habomaster
25 november 2011 · 463 Inlägg

turboforssen skrev:
här står allt
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag … s-storlek/

Där stod inte så mycket, men här finns hela skattetabellen.

Ni som skriver att ni har mycket låg skatt är förmodligen för att fordonet inte kan drivas av diesel.

turboforssen Telge Drifting Team
25 november 2011 · 5 398 Inlägg

habomaster skrev:

turboforssen skrev:
här står allt
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag … s-storlek/

Där stod inte så mycket, men här finns hela skattetabellen.

Ni som skriver att ni har mycket låg skatt är förmodligen för att fordonet inte kan drivas av diesel.

det står ju hur mycket som helst...
här beskrivs ju hur skatten räknas ut så då förstår man ju varför vissa är billigare än andra

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
Bosse-buss
25 november 2011 · 210 Inlägg

turboforssen skrev:
det står ju hur mycket som helst...
här beskrivs ju hur skatten räknas ut så då förstår man ju varför vissa är billigare än andra

Jo där står en del. Mc har tydligen numera en enhetlig skatt på 180 kr. Verkar aningen rörigt att räkna ut på olika fordonstyper dock. Bussen jag skrev om är en -11 med 3 axlar och på papperet drivs den med metangas och kan inte drivas av diesel. Vi kör bussarna på naturgas för metangas finns inte i de mängder vi behöver.

En långtradare med bara 500 kr i skatt verkar högst märkligt men den går väl in i klassificeringssystemet på ett miljövänligt sätt.

Min 30 år gamla mc (1981) är dock numera skattebefriad. Dieselbussarna med 15 000 kr i årlig skatt är synnerligen gamla.

Senast redigerat av Bosse-buss (25 november 2011)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang