Ford Mondeo Motor låter skumt

MondeoMk3
24 oktober 2011 · 105 Inlägg

Hej!

Har inte haft problem med min Ford sen ja köpt den men idag så låter den skumt från motorn.
När jag parkerat och dragit i handbromsen så märker jag att det låter som motorn går på högvarv. Har stängt av AC för att kolla om det möjligen är kompressorn som låter men trots avstängd AC så fortsätter ljudet.

Vad kan det vara?

Tack!

xXSammy
24 oktober 2011 · 6 577 Inlägg

Hoppar tomgången upp och fastnar? Spela gärna in en film ..

De/Dem
MondeoMk3
24 oktober 2011 · 105 Inlägg

UPPDATERAT:

Nu har jag testat att starta bilen utan att ha AC på...då låter det inget efter att jag satt på AC så tar det ca 30sek-45 sek innan ljudet kommer tillbaka så då antar jag att det ändå är AC relaterat.

Låter som fläkten går på högvarv. Kan det vara något sådant?

xXSammy
24 oktober 2011 · 6 577 Inlägg

AC fläkten startar alltid på max när du vrider på tändingen, annars kan det vara kompressor relaterat!

De/Dem
MondeoMk3
24 oktober 2011 · 105 Inlägg

Jo det vet jag men det är så att den låter så ca 30 sek efter jag satt på AC. Testade att köra i ca 20-30 min och sen sätta på AC då kom ljudet fram ca 20-30 sek efter att ja tryckt på knappen och det avtar inte utan håller i sig. Prata med en kunnig vän som även han trodde det var kompressor relaterat. Jobbigt då det ändå kostar rätt mycket att fixa.

Hella91
26 oktober 2011 · 23 Inlägg

funkar AC:n som den ska?

fundera på om det kan vara som det va i brors santa fe,  där hade lagret gett med sig i pumpen, hade liknande symtom som dig..

MondeoMk3
17 november 2011 · 105 Inlägg

För att återuppliva denna tråd....

Jag försökte med att fylla kylarvätska men märkte att den försvann ganska fort efter ca 3-4 dagars körning så min första tanke var att expansionstanken hade något hål efter att ha tagit isär den och kollat så var den hel.

Bilen kör jag inte överhuvudtagen nu tills jag fått ordning på skiten. Någon som vet vad det kan vara för del? Bilen blir överhettad ca 1 min efter man slagit på den så går termostaten över halva linjen 90grader?

Uppskattar hjälpen.

granadadr
17 november 2011 · 7 290 Inlägg

ojdå,, om den inte läcker vatten så kan det antingen vara topppackningen eller toppen,, hoppas jag har fel

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
MondeoMk3
17 november 2011 · 105 Inlägg

Jag var inne på kylarn? vad säger ni?

@ granadadr

hoppas jag också hmm

granadadr
17 november 2011 · 7 290 Inlägg

läcker den vatten?? kolla allaslangar kylare å dyl,, fyll den med vatten låt den stå å gå å kika noga överallt med en ficklampa,, å om den kokar då då har du tyvärr problem sad hoppas du bara hittar ett läckage

Chris1967 Livsnjutare
17 november 2011 · 15 Inlägg

Min A/C låter också lite när jag sätter på den, så det är nog inget konstigt med det. Den tystnar efter några minuter när man stänger av A/C:n.
Däremot låter det som du har en kass termostat och/eller som granadadr säger; en topplockspackning som är gången.
Starta upp och låt gå på tomgång och fyll på lite vatten innan, sedan kolla under bilen efter läckage.

Lägg aldrig en strumpa i brödrosten.
Volkswagen Golf GT "TSI" (2017)
Bosse-buss
17 november 2011 · 210 Inlägg

Är det ljudet som bara låter eller rusar motorn också?
Vad visar varvräknaren när det låter? 50-100 varvs höjning är normalt då kompressorn jobbar men inte mer.
Försvinner ljudet helt när du stänger av kompressorn med motorn igång?
Hur ser det ut på oljestickan? Vatten i oljan?

Senast redigerat av Bosse-buss (17 november 2011)

MondeoMk3
17 november 2011 · 105 Inlägg

Ska kolla det med vatten. Ska fylla på kylaren och sätta den på tomgång så får vi se.

Första jag fick höra från en vän var att det var kylaren vilket det mycket möjligt kan vara då fläkten är den som låter och inte motorn. Fläkten arbetar mer för att försöka kyla motorn det är där ljudet kommer ifrån.

Varvräknaren är normal som du säger stänger ja av ac så lite mindre då kompressorn inte arbetar men annars helt normalt. Har inte kollat oljan men ska göra det. 

Vad ligger topplockspackningen på? eller måste jag helt byta topplock då?

Tack!

xXSammy
17 november 2011 · 6 577 Inlägg

Vattenpump som börjat paja? Tror du har kamkedja också..

De/Dem
MondeoMk3
26 november 2011 · 105 Inlägg

Problemet är löst!

Termostaten hade gått sönder så det var där problemet var. Stängd termostat som gjorde att temp. ökade till överhettning. Som tur är hade ingen glykol/vatten kommit in i oljan så topplocket är bra.

Nackdelen är att Mondeo Mk2 Termostat kostade 120 kr på Biltema.
Mondeo Mk3 som jag har så var termostathuset och termostaten i en del och kostade 1150 kr på Autoexperten.

Nu var det ordnat iaf och problemet är löst. Om någon undrar var termostaten ligger på Mondeo Mk3 så PMa mig.

Tack för hjälpen allihop!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang