5984
Sök

Termostat i 740 - Seg men fungerar

Volvo850-92
1 682 Inlägg
27 november 2011
Trådstartare
Jag har ett litet problem med min termostat. Mätaren går rakt upp som den ska, men när den är på maxtopp så är det lagomt vart, sen tar det ett tag tills en riktiga värmen kommer. Jag har även känt på slangarna till kylaren och jag märker att den kyler verkligen bra, kanske lite för bra. Men det tar ett tag innan bilen har fått maxvärme, än fast mätaren visar topp tidigt.

Det blir jävligt varmt i bilen också.

Är det normalt? Ska jag byta termostat? Vilken då? Ska jag ha en kartongbit framför kylaren nu när det snart kommer bli -30 C grader?

Whoho! 1111 post!
Senast redigerat av Volvo740-88 (27 november 2011)

Forummoderator
18 530 Inlägg
27 november 2011
Trollmannen har efterräkningar att vänta.

Så du menar att tempen lägger sig på stadiga "mitten på mätaren" men värmen tar ytterligare en stund att komma ordentligt?

Volvo850-92
1 682 Inlägg
27 november 2011
Trådstartare
Dieselsmurfen skrev:

Så du menar att tempen lägger sig på stadiga "mitten på mätaren" men värmen tar ytterligare en stund att komma ordentligt?

Ja. Mätaren går upp som den ska, men den verkar inte hänga med värmen. Det tar ofta längre tid, än vad mätaren visar innan det blir varm.

Forummoderator
18 530 Inlägg
27 november 2011
Volvo740-88 skrev:
Dieselsmurfen skrev:

Ja. Mätaren går upp som den ska, men den verkar inte hänga med värmen. Det tar ofta längre tid, än vad mätaren visar innan det blir varm.

Mycket märkligt. Tätt värmepaket kan ju vara felet. Enkelt åtgärdat: Ta loss slangarna vid torpedväggen och spola det Bakåt. (ta loss och starta så ser du vilket håll det pumpar)

Spola gör man med vattenslang. INTE högtryck. Drar bilen ovanligt mycket bensin?

Volvo850-92
1 682 Inlägg
27 november 2011
Trådstartare
Dieselsmurfen skrev:
Volvo740-88 skrev:
Dieselsmurfen skrev:

Mycket märkligt. Tätt värmepaket kan ju vara felet. Enkelt åtgärdat: Ta loss slangarna vid torpedväggen och spola det Bakåt. (ta loss och starta så ser du vilket håll det pumpar)

Spola gör man med vattenslang. INTE högtryck. Drar bilen ovanligt mycket bensin?

Nej! Jag får värme. Det är rengjort och renoverat.
Jag får mycket bra värme. Men tempmätaren visar förtidigt.

Många säger att 740 termostat är lite knas.

Bilen drar  0.8
Senast redigerat av Volvo740-88 (27 november 2011)

Forummoderator
18 530 Inlägg
27 november 2011
Volvo740-88 skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Volvo740-88 skrev:

Bilen drar  0.8

Kanske du får leva med det? Kan ju vara så att termostaten mäter nära motorn och värmepaketet behöver lite tid innan det får full kräm. Jag borde veta det men gör det inte. Prova att köra på rejält höga varv när bilen börjar bli varm. Blir det bättre så är det ju frågan om ett cirkulationsproblem.

Sen är det ju väldig skillnad på bil till bil. Min BMW blir varm på nån minut men 300C:n behöver flera minuter på sig. Ugly räknas inte även om värmen kan anas under en minut. Bara för att den är så ful.
Senast redigerat av Dieselsmurfen (27 november 2011)

Volvo850-92
1 682 Inlägg
27 november 2011
Trådstartare
Dieselsmurfen skrev:
Volvo740-88 skrev:
Dieselsmurfen skrev:

Bilen drar  0.8

Kanske du får leva med det? Kan ju vara så att termostaten mäter nära motorn och värmepaketet behöver lite tid innan det får full kräm. Jag borde veta det men gör det inte. Prova att köra på rejält höga varv när bilen börjar bli varm. Blir det bättre så är det ju frågan om ett cirkulationsproblem.

Det kanske är standard på 740.

1 915 Inlägg
27 november 2011
Låter konstigt att den är seg, endera brukar de funka eller inte funka. Aldrig varit med om att en termostat varit seg..
En ny termostat kostar inte många kronor, köp en ny och hoppas på att det blir bättre.

Kan ju även vara nåt knas med givaren eller tempmätaren i instrumentet.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

Forummoderator
18 530 Inlägg
27 november 2011
Louksor skrev:
Låter konstigt att den är seg, endera brukar de funka eller inte funka. Aldrig varit med om att en termostat varit seg..
En ny termostat kostar inte många kronor, köp en ny och hoppas på att det blir bättre.

Kan ju även vara nåt knas med givaren eller tempmätaren i instrumentet.

Säg att termostaten är åt helsicke så borde ju mätaren visa "för kall motor"
Är givaren fel då borde värmen komma som den ska.
Är däremot cirkulationen dålig så kan felet som nämns uppkomma.

Rekommenderar att köra bilen "som en jävla vettvilling" från kall för att se om då värmen kommer snabbare. Det är ju en 740. Den tål det.

Sök