6160
Sök

Hjälp mig välja bil

4 Inlägg
28 november 2011
Trådstartare
Tjenare,

Jag och min fru ska köpa en bil men vi har båda svår beslutsångest så jag tänkte höra här om ni bilintresserade har några bra tips eller kloka tankar.

Jag kan inte mycket om bilar men jag har i alla fall kommit fram till att jag vill ha minst 120hk, kombi och dragkrog/möjligheten att sätta på dragkrok.
Budgeten är 100.000kr. +-20.000 men skulle helst vilja hamna under 100k.

En fråga jag har är om det i allmänhet, för samma summa pengar, är bäst att:

1. Köpa en överlag "billigare bil" för att få en senare årgång och färre mil för pengarna.
T.ex Ford Focus 2008, 3500mil.

2. Köpa en "dyrare bil" för att den är "bättre" men då äldre och med fler mil för samma pengar?
T.ex Volvo V50 2005, 8000mil.

Hur hade ni tänkt i samma situation?

Jag har kollat mest på Ford Focus, för denna får man ganska ny och med få mil för min budget och det är ju roligare med en nyare/fräshare bil helt enkelt men jag funderar också på om jag lurar mig själv bara för att jag vill ha en så ny bil som möjligt för pengarna?

Andra bilar jag funderar på:
Ford Mondeo (större än Focus vilket är bra, men dyrare)
Volvo V70 (stor och säker, men också dyrare)
Mazda 6 (dyrare (bättre?) än Ford Focus, och lite större?)
Peugeot 307 (ganska billiga, av en anledning kanske?)

Alla tips och tankar är välkomna.

Tack på förhand.

6 733 Inlägg
28 november 2011
Ända skillnaden på Ford Focus och Volvo V50 är designen..precis samma bil därefter. Bättre köpa en Focus; slipper betala för märket med samma kvalité.
Mondeon ligger bättre till än Volvo V70 på bilprovningens statistik (Årsmodell 01 till 07)

Köper du en Focus ska du akta dig för ESP system..en givare i hydraulpumpen brukar gå sönder vilket slutar i en DYR reparations kostnad.

Edit: Slog mig precis att lastutrymmet är sämre i V50 än Focus Kombi
Senast redigerat av Malheus (28 november 2011)

De/Dem

4 Inlägg
28 november 2011
Trådstartare
Se där, det låter ju bra. Tusen tack för värdefull information.
Har kollat in lite tester och Focusen verkar stå sig rätt bra i många fall.
Det verkar vara lite problem med etanolen och insprutare vad jag läst mig till men det är väl bara att köra mest på bensin för det går väl jämnt ut ekonomiskt.
EPS verkar vara standard på de årsmodeller jag tittar på så det blir nog svårt att undvika.

Ska kolla på en Mondeo i helgen. Det ska bli intressant att jämföra med Focus. Mondeon har gått runt 7000 mil så det är ju lite mer än de Focusar jag tittat på men det kanske kan vara värt med tanke på att den är större.
Senast redigerat av TMA-1 (28 november 2011)

6 733 Inlägg
28 november 2011
Är fel på etanolen.. inte bilen ;> Glömde dock nämna angående ESPn.. Problemen har bara märkts av på andra generationen (Tror årsmodellerna blir rätt nu) 2004 - 2008

Mondeon känns nog lite mera påkostad, den är ju större och har mer ljudisolering

De/Dem

2 201 Inlägg
28 november 2011
Det bästa ni kan göra för att välja bil är ju att åk runt o titta o prova. Ingen annan kan säga vad ni tycker om

Forummoderator
18 530 Inlägg
28 november 2011
peter_1976 skrev:
Det bästa ni kan göra för att välja bil är ju att åk runt o titta o prova. Ingen annan kan säga vad ni tycker om

Så sant. 2009 skulle jag köpa en ny bil. Åkte och kollade på Volvo S80 V8 men kom hem med en Chrysler... Så kan det gå! Kolla lite på TeknikensVärld och andra motorsidor. Där kan man ofta läsa hela eller mindre tester av bilen.

En Focus drar säkert mindre än en Mondeo. Men vem bryr sig. Eller..?

4 Inlägg
29 november 2011
Trådstartare
peter_1976 skrev:

Absolut! Det är jag med på.

4 Inlägg
29 november 2011
Trådstartare
Dieselsmurfen skrev:
En Focus drar säkert mindre än en Mondeo. Men vem bryr sig. Eller..?

Det gör den högst troligen och det spelar roll.

Det är lite storleken som får avgöra i slutändan tror jag. Vi har en 3,5 åring som ska sitta i bältesstol och en till dyker upp i februari, så vi måste alla få plats smile Jag tror det ska gå med en Focus men det kommer antagligen bli trångt. Mondeon är ju som sagt större så vi får se om jag tycker det är värt det.

Sök