wille_k skrev:
Driftar_N skrev:
wille_k skrev:
man vill ha hög avgashastighet för att bli av med avgaserna så snabbt som möjligt. med större rör så kanske det flödar mer, men saktare...
och nej självklart ska man inte ha mindre system än kollektorn.
Du säger emot dig själv här, flödar mer men saktare?
Flödar det mer så gör du av med en större massa/mängd per tidsenhet, hastigheten är irrelevant.
alltså, vi är överens om att man vill bli av med avgaserna på snabbaste sättet...
Om vi säger att du tar ett 1"rör och ett 2" rör, sen blåser du i båda rören samtidigt som du känner då andra sidan av röret.
Då kommer du du snabbt att inse att det kommer mer luft ur det lilla 1" röret än ur 2" röret!
det beror på att gashastigheten är bättre lämpat för dina små lungor än 2" röret!
översätt det till en motor och vips så inser man att man kan bli av med mer luft med ett mindre system som är anpassat efter motorn än ett för stort system som gör att luften "står still" i röret.
Du skulle alltså rekommendera audi killen att bygga ett 3" system på hans 170hk audi för bästa effekt?
Det kommer lika mycket luft ur bägge 2
Han kommer inte förlora nånting på 3" bakre halva av avgaset, inte heller vinna något på sin bil.
Det enda som kommer skilja är ljudet men det beror mer på vilka eller vilken ljuddämpare han väljer.
mats757 skrev:
Ganska grundläggande matematik. Tvärsnittsarean ökar i kvadrat med radien. r*r*pi = Area
Avgaser är ingenting man bara tappar ut ur en kran och det får stömma ur i den takt det hinner. När avgasventilen/ventilerna öppnar då ska det vara SÅ LÅGT TRYCK som möjligt i början på avgasporten. OM man har högsta möjliga gashastighet så hjälper massan i avgaserna till att dra med sig dom sista avgaserna i röret så att man "SKulle kunna säga att det blir Vaccum" utanför avgasventilen.
Med ett grovt rör tappar avgaserna direkt hastigheten och avgastrycket vid avgasventilen blir betydligt högre.
Det finns tryckvågor så långtbak som 2,5-3 meter bak i avgasröret som man kan utnyttja sig av. Så hela avgasröret är viktigt!
Mats
Pulserna så långt bak är svaga och ganska "störda" Man har ju dessutom en katalysator som förstör dom också.
På "vanliga" till normalt trimmade N/A motorer så har du mest att hämta i grenrör och kollektor, sen kommer det mest handla om attt inte hindra avgaserna från att ta sig ut.
Ett litet avgassystem kommer ju dessutom bli varmare och vars kommer den värmen och energin ifrån?