5705
Sök

Redigt med överlast i släpkärra, vad händer?

3 259 Inlägg
2 december 2011
Trådstartare
Vi tar ett litet exempel bara....

Förare B-kort
Bilen får dra 1500kg på b-kort
Släpet väger 1250kg får lasta 670kg
Verklig vikt på lasten i släpet är ca 2000kg

Överlast blir ju då ca 1300-1400kg

Ryker körkortet eller blir det bara böter? Vad kan böterna tänkas bli? Vad blir skillnaden om föraren har BE-körkort?

Blir det mindre böter om man kör samma vikt av överlass i en skåpbil?

Har inte räknat exakt men att lyckas ha 2000kg last lagligt till och med med BE-körkort oavsett bil eller släp blir väl svårt?
Senast redigerat av JonR (2 december 2011)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Handledare
1 481 Inlägg
2 december 2011
Nja, Brorsan har en Cheva van som får dra 3 ton. Till det har han ett släp som har totalvikt 2900kg.
Det lastar drygt 2 ton. Han kör detta ekipage helt lagligt till och från dragracetävlingar med BE-kort.

3 259 Inlägg
2 december 2011
Trådstartare
Ja då finns ju möjligheten iaf! smile

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

564 Inlägg
2 december 2011
Jag tror att med 300% överlast på släpet och dubbelt så mycket som bilen får dra så är det tveksamt om du kommer tillräckligt långt för att polisen ska hinna ta fast dig innan det har brakat ihop...

564 Inlägg
2 december 2011
T.ex. en Jeep Grand Cherokee får dra 3,3 ton så då går det att komma upp i uppemot 2,3 - 2,5 ton nyttolast på släpet beroende på tjänstevikt på släpet, lagligt med BE-körkort.

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
2 december 2011
sverkera skrev:
Jag tror att med 300% överlast på släpet och dubbelt så mycket som bilen får dra så är det tveksamt om du kommer tillräckligt långt för att polisen ska hinna ta fast dig innan det har brakat ihop...

Hört talas om nerreggade släp? Vi får anta att han har ett lämpligt släp till detta.
Spec när släpet väger såpass mycket som det gör

Förövrigt så vet jag inte
Senast redigerat av ToTTeN (2 december 2011)

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

564 Inlägg
2 december 2011
ToTTeN skrev:
sverkera skrev:

Hört talas om nerreggade släp? Vi får anta att han har ett lämpligt släp till detta.
Spec när släpet väger såpass mycket som det gör

Förövrigt så vet jag inte

Visst, men det är ändå dubbelt så mycket som den tilltänkta dragbilen får dra.. Det är väl iofs vad den får dra på B-kort men då brukar de inte får dra så där värst mycket mer på BE heller.

Offroad Racing
3 123 Inlägg
2 december 2011
Jag skulle nog vilja påstå att eftersom man överstiger 3,5 ton totalvikt på ekipaget och e-behörigheten saknas så blir det olovlig körning. Alltså ryker det körkort man har ganska direkt... Utan att se till problemen med att överskrida bilens släpvagnsvikt och kärrans lastvikt.

Ska man ändå trotsa reglerna så, så kan man ju lika gärna låna en lastbil. Lika lagligt (olagligt) och det är betydligt enklare att lasta och smidigare att köra...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Fri fart för ett fritt folk!
15 172 Inlägg
2 december 2011
henke_99 skrev:
Jag skulle nog vilja påstå att eftersom man överstiger 3,5 ton totalvikt på ekipaget och e-behörigheten saknas så blir det olovlig körning. Alltså ryker det körkort man har ganska direkt... Utan att se till problemen med att överskrida bilens släpvagnsvikt och kärrans lastvikt.

Ska man ändå trotsa reglerna så, så kan man ju lika gärna låna en lastbil. Lika lagligt (olagligt) och det är betydligt enklare att lasta och smidigare att köra...

troligen mindre risk för stopp oxå smile

ska man göra något kan man lika gärna göra det ordenkligt smile

har lånat en merca sprint med biltransprotflak och kört en del bilar förjävla smidigt faktist

Kör fort så hinner inget hända...

Forummoderator
18 530 Inlägg
2 december 2011
Growe skrev:
henke_99 skrev:

troligen mindre risk för stopp oxå smile

ska man göra något kan man lika gärna göra det ordenkligt smile

har lånat en merca sprint med biltransprotflak och kört en del bilar förjävla smidigt faktist

Har man B-kort och lastar över det som bilen är tillåten för på denna fordonskombination så är det mycket riktigt "olovlig körning" Sen vet jag en som klarat sig med böter för detta ekipage 2010. Volvo S70 med släp och det står en Saab 900 -98 på detta släp) Ingen nämnd, ingen glömd...

En biltransport som nämns är ett bra subsitut. Bättre hyra än fimpa kortet. Själv haft en biltransport VW LT31 diesel -82 som klarade 1590 kilo på flaket. Förvisso off topic men värt att nämna. Bilen är såld.

Sök