Köpråd: Audi A6 (c5-kaross(-97-04))

LeafBox Lat Perfektionist
3 december 2011 · 6 359 Inlägg

Börjar bli lite less på alla gamla bilar. När bilarna är äldre än en själv så är dom i regel inte så stabila...

Vill som sagt komma upp i den nyare modellerna, jag gillar inte A4:n, och pengarna räcker inte till ngt ännu nyare. Så det verkar som att denna modell är mest aktuell.
   
Eftersom jag mest hållit på med de äldre Audis så tänkte jag höra mej för om vanliga sjukdomar på dessa?
Vi pratar om en quattro med 2.4l motorn.

Jag vet redan att dom har oändligt antal länkarmar i framvagnen, och så är väll klassikern "quattro-stag" kvar oxå.
Men utöver det har man inte hört några skräckhistorier?

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
TobbeE_87 Fritidsforskande yrkesförare
3 december 2011 · 938 Inlägg

Kolla gärna nordicaudi.com, de dom inte vet där, är nog inte värt att veta tongue 
De jag hört annars om den motorn är väl att den är känd för å dra mycke olja, speciellt om den gått på long life service, samt relativt törstig å ingen räser...  Kollat nåt på dom större sexorna, typ 2,8 å 3,0? Tror dom har bättre rykte... Liknande bränsleförbrukning men lite mer å köra med...

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**
Nybergrobin
3 december 2011 · 2 382 Inlägg

Hade hellre köpt en 1,8 quattro isf tongue Eller kanske 2,0t quattro just pga bränsleekonomin

LeafBox Lat Perfektionist
3 december 2011 · 6 359 Inlägg

1.8T (2.0T finns inte till C5) är alldeles för klen för att släpa omkring på 1700-1800kg. Det skulle snarare ge ökad bränsleförbrukning. (Fast kanske inte blir så tungtdraget om man chippar den)

Och ska man ha en starkare motorn än 2.4 så hamnar man på 2.7 Bi-turbo som har haft problem med turbosarna, 2.8 ifrån den gamla bilarna som inte heller har världens bästa rykte, eller V8 som är aningen overkill och spräcker min budget rätt hårt.

Det finns som ni säger en 3l oxå, men dom verkar extremt svåra att få tag i, så jag vet inte hur dom ligger till prismässigt hmm


Edit: Läste lite på NA om den, och 2.4 verkar inte vara så mkt bättre än de äldre 2.6/2.8 V6:orna... Kan Audi inte bygga sexor kanske?

Senast redigerat av LeafBox (3 december 2011)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
_Nille_ Patrik
3 december 2011 · 124 Inlägg

kolla olje lekage om det är bytt kamrem på 12.000mil och alla sträckare vatten pump finns andra saker också men mest vanligast att vara dåligt på dom.

Rquired Allmänt envis
3 december 2011 · 12 512 Inlägg

LeafBox skrev:
1.8T (2.0T finns inte till C5) är alldeles för klen för att släpa omkring på 1700-1800kg. Det skulle snarare ge ökad bränsleförbrukning. (Fast kanske inte blir så tungtdraget om man chippar den)

Och ska man ha en starkare motorn än 2.4 så hamnar man på 2.7 Bi-turbo som har haft problem med turbosarna, 2.8 ifrån den gamla bilarna som inte heller har världens bästa rykte, eller V8 som är aningen overkill och spräcker min budget rätt hårt.

Det finns som ni säger en 3l oxå, men dom verkar extremt svåra att få tag i, så jag vet inte hur dom ligger till prismässigt hmm


Edit: Läste lite på NA om den, och 2.4 verkar inte vara så mkt bättre än de äldre 2.6/2.8 V6:orna... Kan Audi inte bygga sexor kanske?

Som du säger är 2.4 inte bättre än 2.8 och 4cyl. blir lite klent och fel i en A6, tror det kan vara vettigt att försöka hitta en en 2.8. I dagens tider är motorer som dricker en del inte särskilt populära vilket borde resultera i att det borde gå att hitta en billigt?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
LeafBox Lat Perfektionist
3 december 2011 · 6 359 Inlägg

Rquired skrev:
Som du säger är 2.4 inte bättre än 2.8 och 4cyl. blir lite klent och fel i en A6, tror det kan vara vettigt att försöka hitta en en 2.8. I dagens tider är motorer som dricker en del inte särskilt populära vilket borde resultera i att det borde gå att hitta en billigt?

Om 2.4 inte är bättre än det redan dåligt beryktade 2.8n, vrf sklle jag då vilja ha den?

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Rquired Allmänt envis
3 december 2011 · 12 512 Inlägg

LeafBox skrev:

Rquired skrev:
Som du säger är 2.4 inte bättre än 2.8 och 4cyl. blir lite klent och fel i en A6, tror det kan vara vettigt att försöka hitta en en 2.8. I dagens tider är motorer som dricker en del inte särskilt populära vilket borde resultera i att det borde gå att hitta en billigt?

Om 2.4 inte är bättre än det redan dåligt beryktade 2.8n, vrf sklle jag då vilja ha den?

Vad är alternativet om du vill ha en Audi A6 vilket jag uppfattade var fallet? smile

Det är väl om du är intresserad utav en diesel, 1.9tdi kanske då det är en tålig maskin? Undvik 2.5tdi för den motorn har verkligen några knepiga fällor!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
LeafBox Lat Perfektionist
3 december 2011 · 6 359 Inlägg

Rquired skrev:

LeafBox skrev:

Rquired skrev:
Som du säger är 2.4 inte bättre än 2.8 och 4cyl. blir lite klent och fel i en A6, tror det kan vara vettigt att försöka hitta en en 2.8. I dagens tider är motorer som dricker en del inte särskilt populära vilket borde resultera i att det borde gå att hitta en billigt?

Om 2.4 inte är bättre än det redan dåligt beryktade 2.8n, vrf sklle jag då vilja ha den?

Vad är alternativet om du vill ha en Audi A6 vilket jag uppfattade var fallet? smile

Det är väl om du är intresserad utav en diesel, 1.9tdi kanske då det är en tålig maskin? Undvik 2.5tdi för den motorn har verkligen några knepiga fällor!

Näe en diesel vill jag inte ha.

Men om V6orna är lika värdelös kan jag ju liks ta den mindre, lättare att hitta sånna tongue

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Rquired Allmänt envis
3 december 2011 · 12 512 Inlägg

LeafBox skrev:

Rquired skrev:

LeafBox skrev:

Om 2.4 inte är bättre än det redan dåligt beryktade 2.8n, vrf sklle jag då vilja ha den?

Vad är alternativet om du vill ha en Audi A6 vilket jag uppfattade var fallet? smile

Det är väl om du är intresserad utav en diesel, 1.9tdi kanske då det är en tålig maskin? Undvik 2.5tdi för den motorn har verkligen några knepiga fällor!

Näe en diesel vill jag inte ha.

Men om V6orna är lika värdelös kan jag ju liks ta den mindre, lättare att hitta sånna tongue

Det har du rätt i men det är en ganska stor skillnad i kraft, och jag trodde du undvek 2.8 för att den hade vissa nackdelar? Om nu 2.4 är lika illa vore det kanske en idé att åtminstone försöka satsa på att hitta en 2.8?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
it_mutt Avstängd
3 december 2011 · 10 388 Inlägg

LeafBox skrev:
1.8T (2.0T finns inte till C5) är alldeles för klen för att släpa omkring på 1700-1800kg. Det skulle snarare ge ökad bränsleförbrukning. (Fast kanske inte blir så tungtdraget om man chippar den)

Och ska man ha en starkare motorn än 2.4 så hamnar man på 2.7 Bi-turbo som har haft problem med turbosarna, 2.8 ifrån den gamla bilarna som inte heller har världens bästa rykte, eller V8 som är aningen overkill och spräcker min budget rätt hårt.

Det finns som ni säger en 3l oxå, men dom verkar extremt svåra att få tag i, så jag vet inte hur dom ligger till prismässigt hmm


Edit: Läste lite på NA om den, och 2.4 verkar inte vara så mkt bättre än de äldre 2.6/2.8 V6:orna... Kan Audi inte bygga sexor kanske?

Ska man vara hård o gå på Audi:s siffror så dricker 1.8T:an mindre än 2.4:an...bara appropå inget

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
LeafBox Lat Perfektionist
3 december 2011 · 6 359 Inlägg

Rquired skrev:
Det har du rätt i men det är en ganska stor skillnad i kraft, och jag trodde du undvek 2.8 för att den hade vissa nackdelar? Om nu 2.4 är lika illa vore det kanske en idé att åtminstone försöka satsa på att hitta en 2.8?

Ehh, iunno. Utbudet är bättre utav 2.4, så det känns bara lättare. För oavsett motor så är den ju inte direkt en sportbil. Så varför ens försöka tongue

it_mutt skrev:
Ska man vara hård o gå på Audi:s siffror så dricker 1.8T:an mindre än 2.4:an...bara appropå inget

Jaja, 1dl.
Men i riktiga livet är jag tveksam på att skillnaden är så stor.
Eftersom man antagligen måste varva som en gnu för att få den lilla 4:an upp i fart tongue

Så är mitt tankesätt iaf

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
tonimakaroni
3 december 2011 · 747 Inlägg

En Passat 1.8t 150hk drar ca 0.8 vid landsvägskörning blandat med motorvägskörning enl skyltad hastighet.
Sen ska du ha drivning på 2hjul till så får du lägga till lite till. Sen att den motorn är väldigt karaktärslös gör den väldigt tråkig. Motorn som passar bäst i A6orna är utan tvekan 2.7t eller om man har råd 4.2an. Hittar man en som inte gått så långt med bra historik o få ägare är det ju bara att passa på att fråga hur bilen vart kör, korta/långa sträckor vanligtvis osv.

Sen om man ska se till slitdelar på dessa är väl egentligen framvagn och inte bara för det är en mindre lyckad utan det är en tung bil med mycket tyngd i fram som sliter på leder osv, samma sak gäller bromsar. Speciellt om du kikar på en automat. Kolla rost längs skärmkanter osv.

Pixelfel i färddatorn är vanligt förekommande, rätt så dyrt att laga alt. byta ut hela instrumenthuset.
Sen har du ju det vanliga sen det fjärrstyrda låset kom, kolla så alla låscylindrar funkar, oftast är det den för bakluckan som ger upp snabbast.

Angående motorerna överlag så har alla sina fördelar o brister. Billigast i drift är garanterat 1.8tn om du hittar en som inte är igenkoksad eller påväg att bli. Bara lyfta på oljelocket så ser man på ett ungefär. Förvisso ingen störra tid eller summa att få den åtgärdat men så onödigt också.

/ Toni Larsson
it_mutt Avstängd
3 december 2011 · 10 388 Inlägg

LeafBox skrev:

Rquired skrev:
Det har du rätt i men det är en ganska stor skillnad i kraft, och jag trodde du undvek 2.8 för att den hade vissa nackdelar? Om nu 2.4 är lika illa vore det kanske en idé att åtminstone försöka satsa på att hitta en 2.8?

Ehh, iunno. Utbudet är bättre utav 2.4, så det känns bara lättare. För oavsett motor så är den ju inte direkt en sportbil. Så varför ens försöka tongue

it_mutt skrev:
Ska man vara hård o gå på Audi:s siffror så dricker 1.8T:an mindre än 2.4:an...bara appropå inget

Jaja, 1dl.
Men i riktiga livet är jag tveksam på att skillnaden är så stor.
Eftersom man antagligen måste varva som en gnu för att få den lilla 4:an upp i fart tongue

Så är mitt tankesätt iaf

Är väl inte omöjligt, men å andra sidan väger den "bara" 200kg mer än ex.vis min A4


Det jag däremot kan säga med erfarenhet är att 2,4:an med automat är "jobbigt" törstig.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
it_mutt Avstängd
3 december 2011 · 10 388 Inlägg

tonimakaroni skrev:
En Passat 1.8t 150hk drar ca 0.8 vid landsvägskörning blandat med motorvägskörning enl skyltad hastighet.

Stämmer nog rätt så bra det där. Min A4 (1.8T så ja, 150hk) snittade 0,74l/mil Hässleholm->Sthlm (samma på vägen ner iofs) efter skyltad motorvägshastighet (med några hastighetssäkningar)

Blandag (ca 30/70%) ligger den runt 0.65-0-7

- - Edit - -

Sorry för DP

Senast redigerat av it_mutt (3 december 2011)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
partyvan
3 december 2011 · 1 071 Inlägg

Jag köpte en audi här om dagen med 30v 2.8 och den är jag nöjd med förutom att det är lite dyra delar till dom
Skulle laga en oljeläcka vilket som är vanligt på dom Ventilkåps packningar 1400:- sen lite annat som behövs för bytet 700:- alltså 2100:- för att byta ventilkåps packningar, köpte från tyskland så hamnade under halva priset.

Bensin förbrukningen är mycket mindre än min gamla volvo 745glt.
Långkörnig ca 0,75 blandad 0,9 vilket jag tycker är lite.

Onödigt inlägg^^
Volkswagen Caddy "Caddylack" (1996)
Rquired Allmänt envis
3 december 2011 · 12 512 Inlägg

LeafBox skrev:

Rquired skrev:
Det har du rätt i men det är en ganska stor skillnad i kraft, och jag trodde du undvek 2.8 för att den hade vissa nackdelar? Om nu 2.4 är lika illa vore det kanske en idé att åtminstone försöka satsa på att hitta en 2.8?

Ehh, iunno. Utbudet är bättre utav 2.4, så det känns bara lättare. För oavsett motor så är den ju inte direkt en sportbil. Så varför ens försöka tongue

it_mutt skrev:
Ska man vara hård o gå på Audi:s siffror så dricker 1.8T:an mindre än 2.4:an...bara appropå inget

Jaja, 1dl.
Men i riktiga livet är jag tveksam på att skillnaden är så stor.
Eftersom man antagligen måste varva som en gnu för att få den lilla 4:an upp i fart tongue

Så är mitt tankesätt iaf

Det har du rätt i, för 1.8t ser jag inte som ett alternativ i alla fall? Inte nog med att den är klen så passar inte en fyrcylindrig motor i en bil som Audi A6 tycker jag, det är inte premium med en fyra. wink
Och 1.8t har sina egna problem med oilsludge och oljepump, jag har hellre en motor som läcker olja än en motor som inte smörjer ordentligt men det är kanske bara jag?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
LeafBox Lat Perfektionist
3 december 2011 · 6 359 Inlägg

Så slutsatsen är att alla motorer är skit? Banbrytande tongue

Om vi struntar i motorn och fokuserar på resten då.
*Som sagt, framvagn med 1miljon stag.
*Pixelfel i datorn som ngn sa, ett symtom som är kvar ända sen tidigt 90tal, dock finns det bililgare fix än att byta hela huset.
*Rost på dessa verkar lättast komma på bakluckan och längst ner på dörrarna
*??

Och jag tänker absolut inte köpa en automat, för er som funderade på det

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
it_mutt Avstängd
3 december 2011 · 10 388 Inlägg

Haha tongue

Skärmkanterna är tyvärr inte helt ovanliga för rostangrepp heller. Lacken iaf på bakskärmarna har en förmåga att "spricka"/krackilera (ses dock bara i vissa vinklar)

Torkarmotorn bak

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang