Larmet du har är ett VolvoGuard Alarm ( VGA ) första versionen. Larmet bryter startmotorns förbindelese när larmet är aktiverat och man försöker starta.
Av bilderna att dömma så är redan larmets startspärr bortkopplad eftersom både inkommande och utgående kabeln är klippta och ihopkopplade, färgerna är riktiga.
Bilden på den styrenhet utan skal är Farthållarens styrenhet, den skall sitta skruvad på en plåtkonsol på/intill rattstången, vänstra sidan.
va??? spärren är ju inkopplad annars hade det vart 2 blåa ihop kopplade med en kabelskarv
nu hänger inte alls jag med??!?! nu får ni förklara er!
..han är ju übersnabbish....svosh, svosh. borta med vinden....
-------------------------------------------
Dom säger att man inte kan köpa kärlek för pengar... Då har dom inte åkt Audi!
nu hänger inte alls jag med??!?! nu får ni förklara er!
den blå kabeln är troligtvis kabeln till startmotorn den är från fabrik hel hela vägen nu har dom installerat ett larm och kapat den blåa kabel och skarvat på vardera ände till 2 stycken rosa kablar som sitter på larmdosan. då är startspärren inkopplad. för att få bort den så ska man ta bort dom blåa kablarna från dom rosa och koppla ihop dom blå igen
nu hänger inte alls jag med??!?! nu får ni förklara er!
den blå kabeln är troligtvis kabeln till startmotorn den är från fabrik hel hela vägen nu har dom installerat ett larm och kapat den blåa kabel och skarvat på vardera ände till 2 stycken rosa kablar som sitter på larmdosan. då är startspärren inkopplad. för att få bort den så ska man ta bort dom blåa kablarna från dom rosa och koppla ihop dom blå igen
okey. nu fattar jag! skall kolla igenom kablarna imorgon igen! och se om jag hittar dessa! jag återkommer imorgon.. men den andra får gärna förklara vad han menar?
..han är ju übersnabbish....svosh, svosh. borta med vinden....
-------------------------------------------
Dom säger att man inte kan köpa kärlek för pengar... Då har dom inte åkt Audi!
Det är olika färger på startmotorns in och ut-kablar, den byter färg vid växelväljarens startspärrkontaktstycke och det är där VGA-larmet stiftas in med samma kabelfärger i nämnda kontaktstycke. Med andra ord är startspärren kopplad i serie mellan växelväljarens startspärrkontakt och startmotorn.
På bilden visas ju tydligt att kablarna är bortklippta från kontaktdonet och ihopbyglade med varandra. Och eftersom TS skriver att startmotorn dras runt så kan man utesluta larmet och växelväljarens startspärrar.
Jag skulle gå vidare med att kolla om den tänder på startgas om det finns gnista.
Det är olika färger på startmotorns in och ut-kablar, den byter färg vid växelväljarens startspärrkontaktstycke och det är där VGA-larmet stiftas in med samma kabelfärger i nämnda kontaktstycke. Med andra ord är startspärren kopplad i serie mellan växelväljarens startspärrkontakt och startmotorn.
På bilden visas ju tydligt att kablarna är bortklippta från kontaktdonet och ihopbyglade med varandra. Och eftersom TS skriver att startmotorn dras runt så kan man utesluta larmet och växelväljarens startspärrar.
Jag skulle gå vidare med att kolla om den tänder på startgas om det finns gnista.
Gnista finns, bensin finns och får både och. startgas hjälper lite bara.. bara hostar med startgas
..han är ju übersnabbish....svosh, svosh. borta med vinden....
-------------------------------------------
Dom säger att man inte kan köpa kärlek för pengar... Då har dom inte åkt Audi!
Startspärren är bortkopplad på bilderna, rosa och grön ihop = bortkopplad. Larmets enda startspärr är till startmotorn. Det går nästan alltid starta bilarna med orginal larm genom att putta, eller tjuvdra startmotorn me en skruvmejsel.
Att bilen inte går har troligtvis att göra med att nått inte får ström.
1 kolla säkringarna. 2 mät så du har plus på spridarna. 3 mät så du har plus 12v på ett av stiften till tändspolarna. Har du inte det, kolla relä.
Har du plus överallt, kolla så du har soppa, och att de kommer soffa fram. Går inte pumpen? Ingen gnista? då är de troligtvis svänghjulsgivaren.
Startspärren är bortkopplad på bilderna, rosa och grön ihop = bortkopplad. Larmets enda startspärr är till startmotorn. Det går nästan alltid starta bilarna med orginal larm genom att putta, eller tjuvdra startmotorn me en skruvmejsel.
Att bilen inte går har troligtvis att göra med att nått inte får ström.
1 kolla säkringarna. 2 mät så du har plus på spridarna. 3 mät så du har plus 12v på ett av stiften till tändspolarna. Har du inte det, kolla relä.
Har du plus överallt, kolla så du har soppa, och att de kommer soffa fram. Går inte pumpen? Ingen gnista? då är de troligtvis svänghjulsgivaren.
kollade alla säkringar igår, alla var hela och fina! dock har jag inte mätt upp varken spridare eller tändspolar.
jag har inte hittat vart alla relän sitter i denna bil än. men du kanske vet? då jag kan 940, men de är ju inte samma på dessa. för att mäta spridare. är det bara att slå igång tändningen? eller måste man dra på starten? hur är det med tändspolarna? ger den "startsignal" via plus? eller via minus? för enligt elschemat, så är "minus plus??"
..han är ju übersnabbish....svosh, svosh. borta med vinden....
-------------------------------------------
Dom säger att man inte kan köpa kärlek för pengar... Då har dom inte åkt Audi!
Reläna sitter innanför höger sida av mittpanelen. Är ett långt grönt som är det till motorn och pumpen.
Spridarna mäter du mellan jord på motorn och ena stiftet med tändingen på. Spolarna har 3 stift.
1. 12v matning. 2. Signal ifrån tändslutsteget. (Minus) Dessa tror jag inte får ström fören du drar påstarten, eller rättaresagt när styrboxen känner att motorn går runt.
Men iaf, börja med att kolla så den får gnista, får den inte det är det troligen svänghjulsgivaren. Får du gnista, kolla så pumpen går och du får soppa.
Reläna sitter innanför höger sida av mittpanelen. Är ett långt grönt som är det till motorn och pumpen.
Spridarna mäter du mellan jord på motorn och ena stiftet med tändingen på. Spolarna har 3 stift.
1. 12v matning. 2. Signal ifrån tändslutsteget. (Minus) Dessa tror jag inte får ström fören du drar påstarten, eller rättaresagt när styrboxen känner att motorn går runt.
Men iaf, börja med att kolla så den får gnista, får den inte det är det troligen svänghjulsgivaren. Får du gnista, kolla så pumpen går och du får soppa.
sist jag hade loss spridarbryggan, fick den bensin. när ja hade loss stiften fick den gnista också, men jag får väl riva ut stiften igen, så skall jag dra en film på det. här är en film ifrån igår.. för att höra bäst är väl o ta på sig hörlurar och relativt hög volym. man ser inget större på klippet! http://www.youtube.com/watch?v=_URBykJNdY0
..han är ju übersnabbish....svosh, svosh. borta med vinden....
-------------------------------------------
Dom säger att man inte kan köpa kärlek för pengar... Då har dom inte åkt Audi!
Har du både soppa fram och gnista? De låter inte som du ar nån gnista, tänder inte de minsta. provat me startgas å sett om den hostar till något?
Sen tycker jag det låter som du inte har nå vidare kompression i motorn? Kan låta så bara på klippet, men kan oxå va kammarna som står fel, har remmen hoppat? Eller rent av gått av kanske. Ganska vanligt.
Har du både soppa fram och gnista? De låter inte som du ar nån gnista, tänder inte de minsta. provat me startgas å sett om den hostar till något?
Sen tycker jag det låter som du inte har nå vidare kompression i motorn? Kan låta så bara på klippet, men kan oxå va kammarna som står fel, har remmen hoppat? Eller rent av gått av kanske. Ganska vanligt.
bensin har den fram gnista har den. startgas har jag provat. en hel flaska, och bilen lever inte än.... komp skall det väl endå vara, då packningen e ny? kamremmen är hel och fin. tror inte den har hoppat en kugg. ,men jag skall kolla ytterliggare 1 gång till!
..han är ju übersnabbish....svosh, svosh. borta med vinden....
-------------------------------------------
Dom säger att man inte kan köpa kärlek för pengar... Då har dom inte åkt Audi!
Du har gnista, och du få ändå inte de minsta liv i den? Då måste något va mekaniskt fel! Har du gnista, komp och stargas skall den iaf hosta till. Annars har du får dålig gnista.
Du har gnista, och du få ändå inte de minsta liv i den? Då måste något va mekaniskt fel! Har du gnista, komp och stargas skall den iaf hosta till. Annars har du får dålig gnista.
jag vet inte vad det är som är fel. funderar på om jag skall riva av insuget och kolla där om de är några fel under. någon kabel eller så. jag har kollat felkoder idag. fick fram detta
113 1-1-3 Lambdareglering vid övre gräns (för mager) 223 2-2-3 Signal från tomgångsventil
..han är ju übersnabbish....svosh, svosh. borta med vinden....
-------------------------------------------
Dom säger att man inte kan köpa kärlek för pengar... Då har dom inte åkt Audi!
..han är ju übersnabbish....svosh, svosh. borta med vinden....
-------------------------------------------
Dom säger att man inte kan köpa kärlek för pengar... Då har dom inte åkt Audi!
..han är ju übersnabbish....svosh, svosh. borta med vinden....
-------------------------------------------
Dom säger att man inte kan köpa kärlek för pengar... Då har dom inte åkt Audi!