Skillnader mellan Porsche Cayenne och Volkswagen Touareg?

RoberthR
12 december 2011 · 345 Inlägg

Tjena

Vad är skillnaderna mellan just Cayenne och Touareg Års modeller 05- uppåt

Servicekostnader?
Reservdelar?
Service intervaller?
Bensinförbrukningen?
Kvalitet?
Bra att veta om båda bilarna?
När är stora servicen?

Mvh Robban

Senast redigerat av RoberthR (14 december 2011)

Supra Club Sweden
PerfectionR Japanese Engineering
12 december 2011 · 690 Inlägg

Vet inget om kostnader, reservdelar, service men det jag vet är att de känns väldigt olika även om de är byggda på samma plattform. Jag tror även motorerna skiljer sig en del så service intervallerna borde vara olika.

Cayenne känns mycket sportigare, Touareg känns "lyxigare". Fyrhjulsdriten skiljer sig också, VWn är en jämn 50/50 split medans Porschen ger lite mer kraft till bakhjulen och känns därför mycket sportigare.

Cayenne fördelar: Grym väghållling, accelererar snabbare, mer responsiv, styrningen känns bättre än VWn
Touareg fördelar: "Mjuk", grym komfort, bättre interiör än Porschen.

Kom ihåg att även Q7 använder denna plattform och den är inte alls lika bra som VWn och Porschen.

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti
RoberthR
13 december 2011 · 345 Inlägg

114 besökare men inga svar? smile

Supra Club Sweden
matteeee Ingen himmel är så blå som min
13 december 2011 · 2 972 Inlägg

Ett svar!
Som man frågar får man svar. Det finns många motorer, alla med olika servicekostnader, reservdelskostnader och bensinfröbrukning (dieslarna drar tex noll liter bensin per mil wink ). Eventuellt har dom också olika serviceintervaller.
Men normalt brukar ju VAG köra på longlife, upp till 3000mil mellan oljebytena - vilket jag inte rekommenderar, men....

Slå in reg-nummer på de bilar du känner lockar på följande sida: https://www21.vv.se/fordonsfraga/ så får du fram hur dyr skatten är, hur soppaförbrukningen enligt "EU-körcyklerna" är för landsväg, stad och blandad körning. Där får du också fram miltal vid senaste besiktningen, om bilen är direktimporterad och om den är belagd med en skuld som kan va bra att veta. Antal ägare och annat skoj går med att läsa ut.

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
LeafBox Lat Perfektionist
13 december 2011 · 6 359 Inlägg

1EVOXIN1 skrev:
Touareg känns "lyxigare". Fyrhjulsdriten skiljer sig också, VWn är en jämn 50/50 split medans Porschen ger lite mer kraft till bakhjulen och känns därför mycket sportigare.

Kom ihåg att även Q7 använder denna plattform och den är inte alls lika bra som VWn och Porschen.

Ehhh, Både Q7, Cyaenne och Touareg använder ett Borg-Wagner system med Typ3 torsendiff som delar kraften 40:60 som standard, men kan skicka 80% av kraften till vardera axel.
Om bilen har ESP så kan den skicka 100% till vardera axel.

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
PerfectionR Japanese Engineering
13 december 2011 · 690 Inlägg

LeafBox skrev:

1EVOXIN1 skrev:
Touareg känns "lyxigare". Fyrhjulsdriten skiljer sig också, VWn är en jämn 50/50 split medans Porschen ger lite mer kraft till bakhjulen och känns därför mycket sportigare.

Kom ihåg att även Q7 använder denna plattform och den är inte alls lika bra som VWn och Porschen.

Ehhh, Både Q7, Cyaenne och Touareg använder ett Borg-Wagner system med Typ3 torsendiff som delar kraften 40:60 som standard, men kan skicka 80% av kraften till vardera axel.
Om bilen har ESP så kan den skicka 100% till vardera axel.

Lugna ner dig lite... Det är mer eller mindre samma system, ja. Men kraften fördelas olika på bilarna, speciellt när man jämför Q7 och Touareg med Cayenne.

Har du kört nån av bilarna?

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti
LeafBox Lat Perfektionist
13 december 2011 · 6 359 Inlägg

1EVOXIN1 skrev:

LeafBox skrev:

1EVOXIN1 skrev:
Touareg känns "lyxigare". Fyrhjulsdriten skiljer sig också, VWn är en jämn 50/50 split medans Porschen ger lite mer kraft till bakhjulen och känns därför mycket sportigare.

Kom ihåg att även Q7 använder denna plattform och den är inte alls lika bra som VWn och Porschen.

Ehhh, Både Q7, Cyaenne och Touareg använder ett Borg-Wagner system med Typ3 torsendiff som delar kraften 40:60 som standard, men kan skicka 80% av kraften till vardera axel.
Om bilen har ESP så kan den skicka 100% till vardera axel.

Lugna ner dig lite... Det är mer eller mindre samma system, ja. Men kraften fördelas olika på bilarna, speciellt när man jämför Q7 och Touareg med Cayenne.

Har du kört nån av bilarna?

Usch nej.
Men jag menar bara att det är i grund och botten samma bil, så dom kan inte kännas speciellt olika när man bara kör som folk.

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
discokapten Kapten på disco!
13 december 2011 · 1 729 Inlägg

1EVOXIN1 skrev:
Vet inget om kostnader, reservdelar, service men det jag vet är att de känns väldigt olika även om de är byggda på samma plattform. Jag tror även motorerna skiljer sig en del så service intervallerna borde vara olika.

Cayenne känns mycket sportigare, Touareg känns "lyxigare". Fyrhjulsdriten skiljer sig också, VWn är en jämn 50/50 split medans Porschen ger lite mer kraft till bakhjulen och känns därför mycket sportigare.

Cayenne fördelar: Grym väghållling, accelererar snabbare, mer responsiv, styrningen känns bättre än VWn
Touareg fördelar: "Mjuk", grym komfort, bättre interiör än Porschen.

Kom ihåg att även Q7 använder denna plattform och den är inte alls lika bra som VWn och Porschen.

Vad baserar du det på?

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
PerfectionR Japanese Engineering
13 december 2011 · 690 Inlägg

LeafBox skrev:

1EVOXIN1 skrev:

LeafBox skrev:

Ehhh, Både Q7, Cyaenne och Touareg använder ett Borg-Wagner system med Typ3 torsendiff som delar kraften 40:60 som standard, men kan skicka 80% av kraften till vardera axel.
Om bilen har ESP så kan den skicka 100% till vardera axel.

Lugna ner dig lite... Det är mer eller mindre samma system, ja. Men kraften fördelas olika på bilarna, speciellt när man jämför Q7 och Touareg med Cayenne.

Har du kört nån av bilarna?

Usch nej.
Men jag menar bara att det är i grund och botten samma bil, så dom kan inte kännas speciellt olika när man bara kör som folk.

De känns olika och är väldigt olika, acceptera det smile

Bara plattformen kommer från VW resten är Porsches eller Audis jobb. (Motorn också i vissa fall tex VR6an)

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti
LeafBox Lat Perfektionist
13 december 2011 · 6 359 Inlägg

1EVOXIN1 skrev:

LeafBox skrev:

1EVOXIN1 skrev:

Lugna ner dig lite... Det är mer eller mindre samma system, ja. Men kraften fördelas olika på bilarna, speciellt när man jämför Q7 och Touareg med Cayenne.

Har du kört nån av bilarna?

Usch nej.
Men jag menar bara att det är i grund och botten samma bil, så dom kan inte kännas speciellt olika när man bara kör som folk.

De känns olika och är väldigt olika, acceptera det smile

Och du har kört alla bilarna?

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
PerfectionR Japanese Engineering
13 december 2011 · 690 Inlägg

LeafBox skrev:

1EVOXIN1 skrev:

LeafBox skrev:

Usch nej.
Men jag menar bara att det är i grund och botten samma bil, så dom kan inte kännas speciellt olika när man bara kör som folk.

De känns olika och är väldigt olika, acceptera det smile

Och du har kört alla bilarna?

Inte Q7 men Touareg och Cayenne.

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti
PerfectionR Japanese Engineering
13 december 2011 · 690 Inlägg

discokapten skrev:

1EVOXIN1 skrev:
Vet inget om kostnader, reservdelar, service men det jag vet är att de känns väldigt olika även om de är byggda på samma plattform. Jag tror även motorerna skiljer sig en del så service intervallerna borde vara olika.

Cayenne känns mycket sportigare, Touareg känns "lyxigare". Fyrhjulsdriten skiljer sig också, VWn är en jämn 50/50 split medans Porschen ger lite mer kraft till bakhjulen och känns därför mycket sportigare.

Cayenne fördelar: Grym väghållling, accelererar snabbare, mer responsiv, styrningen känns bättre än VWn
Touareg fördelar: "Mjuk", grym komfort, bättre interiör än Porschen.

Kom ihåg att även Q7 använder denna plattform och den är inte alls lika bra som VWn och Porschen.

Vad baserar du det på?

Folks åsikter och fakta big_smile

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti
discokapten Kapten på disco!
13 december 2011 · 1 729 Inlägg

1EVOXIN1 skrev:

discokapten skrev:

1EVOXIN1 skrev:
Vet inget om kostnader, reservdelar, service men det jag vet är att de känns väldigt olika även om de är byggda på samma plattform. Jag tror även motorerna skiljer sig en del så service intervallerna borde vara olika.

Cayenne känns mycket sportigare, Touareg känns "lyxigare". Fyrhjulsdriten skiljer sig också, VWn är en jämn 50/50 split medans Porschen ger lite mer kraft till bakhjulen och känns därför mycket sportigare.

Cayenne fördelar: Grym väghållling, accelererar snabbare, mer responsiv, styrningen känns bättre än VWn
Touareg fördelar: "Mjuk", grym komfort, bättre interiör än Porschen.

Kom ihåg att även Q7 använder denna plattform och den är inte alls lika bra som VWn och Porschen.

Vad baserar du det på?

Folks åsikter och fakta big_smile

Vilken fakta? Du hade väl inte kört bilen själv?

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
RoberthR
13 december 2011 · 345 Inlägg

Att det alltid ska sluta i vem som vet mest? Läs först och svara sen, ska det vara så svårt?

Supra Club Sweden
jonTe
14 december 2011 · 5 710 Inlägg

RoberthR skrev:
114 besökare men inga svar? smile

6§ Lyftning av trådar och innehållslösa inlägg
•Inlägg vars huvudsyfte är att lyfta en tråd är inte tillåtna.


mvh Jonas/moderator

MVH Jonas
..............
soyd
14 december 2011 · 1 853 Inlägg

Det enda jag har koll på vad gäller dessa bilar är:

Broms systemen är lika... Bara det att Porsche har rödlackade ok (oftast) med Porsche logga. VW har matta-blåa ok som är mer diskreta... 6 kolvs fram, 4kolvs bak av märket Brembo.

Så en skillnad är att Porsche oken kostar 6000kr styck bak. Till vw så kostar samma ok 3-4000kr... Enda som skiljer är att Porsche är rödlackade... vw's är typ bara grundmålade..

Sedan finns det väll någon värsting Cayenne som har värre bromsar stock.

/mvh soyd

RoberthR
14 december 2011 · 345 Inlägg

Någon som kan svara på vad Cayenne S ligger i bensinförbrukning?

Supra Club Sweden
p12
14 december 2011 · 551 Inlägg

RoberthR skrev:
Någon som kan svara på vad Cayenne S ligger i bensinförbrukning?

Ingen aning, men den kostar 5100kr i skatt.

Haters gonna hate.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang