För den kommande deklarationen =) avdrag för bensin

Bjork OEM <3
28 januari 2008 · 6 957 Inlägg

decib3L skrev:
Nu kanske du inte får 5800 som Thorssa säger, du kanske rentav får mer vettu tongue Jag fick skatta 1300 förra året.. För att jag öhm.. Jadu.. Ingen aning big_smile

Bara att vänta å se, farsan trodde ja fick närmare 15-18k...så de e klart man blir fundersam, men som
sagt, vänta å se smile

OEM <3
Muttley
28 januari 2008 ·

ni har missat att de är 18,50 ni ska gånga per mil detta året ju.

_VeNoM_ Giftig
28 januari 2008 · 419 Inlägg

Jag får reseersättning direkt från min firma när jag kör privatbilen till och från jobbet. Kan man räkna det ändå? Inte för att jag tror det men man måste ju fråga för att vara riktigt säker tongue

LTJD
Volvo S70 2.5T VIP "Silver Flash" (1999)
Thorssa
28 januari 2008 ·

tkd_rille skrev:
ni har missat att de är 18,50 ni ska gånga per mil detta året ju.

Om du läser hela tråden så ser du att vi redan påpekat att det är 18 kr/mil. 18,50 kr/mil gäller för resor till och från arbetet under 2008 men det deklarerar du ju först nästa år! Det du deklarerar för nu är ju 2007 och då gäller 18 kr/mil.

Thorssa
28 januari 2008 ·

_VeNoM_ skrev:
Jag får reseersättning direkt från min firma när jag kör privatbilen till och från jobbet. Kan man räkna det ändå? Inte för att jag tror det men man måste ju fråga för att vara riktigt säker tongue

Nej det kan du inte räkna. Hur mycket får du? Får du endast 18 kr/mil så är det skattefritt men allt du får utöver ses om inkomst av tjänst och det beskattas du för.

_VeNoM_ Giftig
1 februari 2008 · 419 Inlägg

Thorssa skrev:

_VeNoM_ skrev:
Jag får reseersättning direkt från min firma när jag kör privatbilen till och från jobbet. Kan man räkna det ändå? Inte för att jag tror det men man måste ju fråga för att vara riktigt säker tongue

Nej det kan du inte räkna. Hur mycket får du? Får du endast 18 kr/mil så är det skattefritt men allt du får utöver ses om inkomst av tjänst och det beskattas du för.

Nä jag får 18 kr/mil, fast det har vart prat om att det skulle höjas men jag vet inte hur det blev med det.

LTJD
Volvo S70 2.5T VIP "Silver Flash" (1999)
zovix Maskinbefäl
1 februari 2008 · 1 038 Inlägg

Bensinkvitton funkar inte!!!

Skatteverket kan inte med dem ta reda på om du använt bensinen för att ta dig till och från jobbet!!!

Du måste redovisa en färdväg till jobbet som bevisar att du vinner 2 timmar/dag jämfört med att åka buss/kollektivt, dessutom måste besiktningsprotokollens vägmätar uppgift stämma med att du kört så långt som du påstår dig ha gjort samt lägga på ca 1500mil "privat" körning eftersom du enligt skatteverket alltid åker till din mormor mm i din pendlarbil.

Trilskas de har du mycket svårt att få rätt. Behövs mycket bevis och kan behövas advokat. När skatteverket bestämmersig för att kolla ett avdrag kollar de alla avdrag i deklarationen, fuskar du på ett så ryker alla eftersom det då är troligt att de inte heller stämmer.

Det är DU som skall bevisa att du har rätt.

Om du bestämmer dig för att tvista, dra det först till länsrätten där efter kammarrätten och i sista fall till regeringsrätten om det är ett fall som behöver prejudikat.

/Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...
Mitsubishi Galant "4x4 Race edition" (1993)
Bjork OEM <3
1 februari 2008 · 6 957 Inlägg

decib3L skrev:
Nu kanske du inte får 5800 som Thorssa säger, du kanske rentav får mer vettu tongue Jag fick skatta 1300 förra året.. För att jag öhm.. Jadu.. Ingen aning big_smile

Var på banken igår, starta pensionsparande, prata flytt m.m
Kom in lite på deklarationen oxå, hon räkna ut att det MINST blir 15 000 tbx till mig smile
Woohoo ^^

OEM <3
Thorssa
1 februari 2008 ·

Bjork skrev:

decib3L skrev:
Nu kanske du inte får 5800 som Thorssa säger, du kanske rentav får mer vettu tongue Jag fick skatta 1300 förra året.. För att jag öhm.. Jadu.. Ingen aning big_smile

Var på banken igår, starta pensionsparande, prata flytt m.m
Kom in lite på deklarationen oxå, hon räkna ut att det MINST blir 15 000 tbx till mig smile
Woohoo ^^

Skönt! Då har du säkert betalat lite extra i skatt på lönen varje månad för att istället få en större summa efter deklarationen. Ganska vanligt och egentligen ganska smart.

ekke83 Civilekonom
1 februari 2008 · 135 Inlägg

ca 3500 mil ska ja dra av för tongue

SOLFILM Ocean Race NR:1
2 februari 2008 · 475 Inlägg

Om man har en vinterbil som man har sålt eller dylikt, + att man har flera bilar så kan dom ju bara glömma att att man kan bevisa hur många verkliga mil man kört!

Solfilms montör
En av dom bästa i Sverige samt Europa
BMW 228 Cab "M Performance" (2015)
Hamilton
2 februari 2008 · 8 864 Inlägg

Thorssa skrev:

Bjork skrev:

decib3L skrev:
Nu kanske du inte får 5800 som Thorssa säger, du kanske rentav får mer vettu tongue Jag fick skatta 1300 förra året.. För att jag öhm.. Jadu.. Ingen aning big_smile

Var på banken igår, starta pensionsparande, prata flytt m.m
Kom in lite på deklarationen oxå, hon räkna ut att det MINST blir 15 000 tbx till mig smile
Woohoo ^^

Skönt! Då har du säkert betalat lite extra i skatt på lönen varje månad för att istället få en större summa efter deklarationen. Ganska vanligt och egentligen ganska smart.

Att det är "smart" att göra så är helt fel!
Varför låna ut pengar till staten med 0% i ränta?
Bättre då att se till att man jämkar varje månad om man har stora skatteavdrag.

Fotograf på tierpidag.se
Robbin_V90 Elektriker/Montör
2 februari 2008 · 534 Inlägg

Hamilton skrev:

Thorssa skrev:

Bjork skrev:

Var på banken igår, starta pensionsparande, prata flytt m.m
Kom in lite på deklarationen oxå, hon räkna ut att det MINST blir 15 000 tbx till mig smile
Woohoo ^^

Skönt! Då har du säkert betalat lite extra i skatt på lönen varje månad för att istället få en större summa efter deklarationen. Ganska vanligt och egentligen ganska smart.

Att det är "smart" att göra så är helt fel!
Varför låna ut pengar till staten med 0% i ränta?
Bättre då att se till att man jämkar varje månad om man har stora skatteavdrag.

Det ÄR RÄNTA på inbetalde skatter!!!!!


Själv behöver man inte betala en krona för att komma till och från jobbet efetrsom m,an har jobbarbilen stående på parkeringen 24/7 eftersom mabn jouren titt som tätt...smile

Vem fan är "Måtta", och varför skulle jag vilja gasa med honom??
Hamilton
2 februari 2008 · 8 864 Inlägg

Robbin_V90 skrev:

Hamilton skrev:

Thorssa skrev:
Skönt! Då har du säkert betalat lite extra i skatt på lönen varje månad för att istället få en större summa efter deklarationen. Ganska vanligt och egentligen ganska smart.

Att det är "smart" att göra så är helt fel!
Varför låna ut pengar till staten med 0% i ränta?
Bättre då att se till att man jämkar varje månad om man har stora skatteavdrag.

Det ÄR RÄNTA på inbetalde skatter!!!!!


Själv behöver man inte betala en krona för att komma till och från jobbet efetrsom m,an har jobbarbilen stående på parkeringen 24/7 eftersom mabn jouren titt som tätt...smile

Ja men den räknas från den dag då ett överskott eller ett underskott har uppkommit. dvs den dagen du fått din slutskatt och fram tills du fått pengarna. Lite skillnad wink

Senast redigerat av Hamilton (2 februari 2008)

Fotograf på tierpidag.se
Thorssa
2 februari 2008 ·

Hamilton skrev:

Thorssa skrev:

Bjork skrev:

Var på banken igår, starta pensionsparande, prata flytt m.m
Kom in lite på deklarationen oxå, hon räkna ut att det MINST blir 15 000 tbx till mig smile
Woohoo ^^

Skönt! Då har du säkert betalat lite extra i skatt på lönen varje månad för att istället få en större summa efter deklarationen. Ganska vanligt och egentligen ganska smart.

Att det är "smart" att göra så är helt fel!
Varför låna ut pengar till staten med 0% i ränta?
Bättre då att se till att man jämkar varje månad om man har stora skatteavdrag.

Min tanke var att om du drar endast den skatt du behöver så kommer du bränna den där femhundringen varje månad på skitsaker. Om du istället får tillbaka den på skatten en gång per år blir det en trevlig liten summa som du kan göra något roligare för!

Bjork OEM <3
2 februari 2008 · 6 957 Inlägg

Thorssa skrev:

Hamilton skrev:

Thorssa skrev:

Skönt! Då har du säkert betalat lite extra i skatt på lönen varje månad för att istället få en större summa efter deklarationen. Ganska vanligt och egentligen ganska smart.

Att det är "smart" att göra så är helt fel!
Varför låna ut pengar till staten med 0% i ränta?
Bättre då att se till att man jämkar varje månad om man har stora skatteavdrag.

Min tanke var att om du drar endast den skatt du behöver så kommer du bränna den där femhundringen varje månad på skitsaker. Om du istället får tillbaka den på skatten en gång per år blir det en trevlig liten summa som du kan göra något roligare för!

Damen på banken prata om att ja betala mkt skatt, därav fick ja en stor summa tbx

OEM <3
Hamilton
2 februari 2008 · 8 864 Inlägg

Thorssa skrev:

Hamilton skrev:

Thorssa skrev:
Skönt! Då har du säkert betalat lite extra i skatt på lönen varje månad för att istället få en större summa efter deklarationen. Ganska vanligt och egentligen ganska smart.

Att det är "smart" att göra så är helt fel!
Varför låna ut pengar till staten med 0% i ränta?
Bättre då att se till att man jämkar varje månad om man har stora skatteavdrag.

Min tanke var att om du drar endast den skatt du behöver så kommer du bränna den där femhundringen varje månad på skitsaker. Om du istället får tillbaka den på skatten en gång per år blir det en trevlig liten summa som du kan göra något roligare för!

aha..du menar så wink

Senast redigerat av Hamilton (2 februari 2008)

Fotograf på tierpidag.se
GoTime
22 december 2011 · 3 Inlägg

Addekarlsson skrev:
För er som tror att milersättningen höjts, så vill jag bara meddela att det gäller körning under 2008....
Den deklaration som snart kommer tar upp 2007, alltså är det 18 kr/mil som gäller på deklaration.
Det är först på deklaration 2009* ni får göra avdrag med 18,5 kr/mil.

Gör du avdrag som skatteverket blir skeptiska till, så är det ditt ansvar att kunna bevisa dina avdrag. Antingen genom kvitton, kontoutdrag eller en fullständigt ifylld körjournal.
Tänk på att skatteverket har full access till bilprovningens register, så dom kan kontrollera miltal vid besiktning. Skatteverket har stoppat många falska avdrag den vägen.

Mvh/ Adde

Precis som Adde säger är det ditt ansvar att bevisa avdrag samt i allmänhet så ligger bevisbördan på föraren, du måste redovisa för varenda meter en företagsbil har rullat.
Gå in på vår sida http://www.gotime.se för att se hur du smidigast gör en elektronisk körjournal, alltså en körjournal som automatiskt sparar information i ett minneskort via gps. Den är stor som en FM-sändare och du kan placera vår X-Route digital körjournal var du vill i bilen och sedan är det bara att koppla in i datorn för att föra över alla rutter som du sedan genom en knapptryckning får i ett Exceldokument med all information som skatteverket kräver att en körjournal skall ha. Du behöver inte röra en penna!
Hör av er om ni har några frågor!

X-Route enheten placerar du i bilen som du vill registrera dina resor i. När du vill skriva ut en körjournal kopplar du bara in den i datorn och för över alla resor till Excel för att arkivera eller ge till ekonomiavdelningen. Du laddar enkelt enheten via den medföljande billaddaren eller via USB.
- www.gotime.se
Expoze
22 december 2011 · 2 024 Inlägg

GoTime skrev:

Addekarlsson skrev:
För er som tror att milersättningen höjts, så vill jag bara meddela att det gäller körning under 2008....
Den deklaration som snart kommer tar upp 2007, alltså är det 18 kr/mil som gäller på deklaration.
Det är först på deklaration 2009* ni får göra avdrag med 18,5 kr/mil.

Gör du avdrag som skatteverket blir skeptiska till, så är det ditt ansvar att kunna bevisa dina avdrag. Antingen genom kvitton, kontoutdrag eller en fullständigt ifylld körjournal.
Tänk på att skatteverket har full access till bilprovningens register, så dom kan kontrollera miltal vid besiktning. Skatteverket har stoppat många falska avdrag den vägen.

Mvh/ Adde

Precis som Adde säger är det ditt ansvar att bevisa avdrag samt i allmänhet så ligger bevisbördan på föraren, du måste redovisa för varenda meter en företagsbil har rullat.
Gå in på vår sida http://www.gotime.se för att se hur du smidigast gör en elektronisk körjournal, alltså en körjournal som automatiskt sparar information i ett minneskort via gps. Den är stor som en FM-sändare och du kan placera vår X-Route digital körjournal var du vill i bilen och sedan är det bara att koppla in i datorn för att föra över alla rutter som du sedan genom en knapptryckning får i ett Exceldokument med all information som skatteverket kräver att en körjournal skall ha. Du behöver inte röra en penna!
Hör av er om ni har några frågor!

Dagens trådlyft???? Troligen är väl redan den där deklarationen skickad. lol

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang