5220
Sök

Få ner Soppaförbrukningen

31 Inlägg
18 december 2011
Trådstartare
Tja, har en 740 -88 med b230F motor, den är lite trimmad, med Portad, planad 3,1mm , 3" Gasspjäll och 3"LMM
Men den drar alldeles för mkt bensin, kanske 2,5L / mil, Hur ska jag göra för att få ner de?

Tacksam för svar.

Forummoderator
26 568 Inlägg
18 december 2011
Antar du även har ställbart kamdrev?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

31 Inlägg
18 december 2011
Trådstartare
nej de har ja tyvärr inte :p

Forummoderator
26 568 Inlägg
18 december 2011
Anteebergkvist skrev:

..kanske dags att skaffa ett sådant då så du kan ställa in tändningen ordentligt, hehe.

31 Inlägg
18 december 2011
Trådstartare
tror du den drar mindre då?:p

Forummoderator
26 568 Inlägg
18 december 2011
Anteebergkvist skrev:
tror du den drar mindre då?:p

Ja. Och går bättre dessutom.
Rätt inställning på tändningen är A och O.
Vad kör du med för kamrem förresten?

31 Inlägg
18 december 2011
Trådstartare
okej smile jadu, det vet ja faktist inte, Köpte bilen som den är :p

Forummoderator
26 568 Inlägg
18 december 2011
Anteebergkvist skrev:
okej smile jadu, det vet ja faktist inte, Köpte bilen som den är :p

Är toppen planad såsom den är så är det ett under om kamremmen är Volvo original, och fortfarande driver.
Vissa säger att man ska ha en Ford-rem om toppen är så extremt planad som din är.
Men som sagt..ställbart kamdrev och en ordentlig inställning av tändningen.
Då ska du se att det blir skillnad.

31 Inlägg
18 december 2011
Trådstartare
haha ja den är lite väl mkt planad, de tkr jag med, det kanske är en ford rem, har faktist inte en aning :p

Tack för svaren iaf smile

1 758 Inlägg
18 december 2011
AirOne skrev:
Anteebergkvist skrev:

..kanske dags att skaffa ett sådant då så du kan ställa in tändningen ordentligt, hehe.

Ställa tändningen med kamdrevet? hmm

Forummoderator
26 568 Inlägg
18 december 2011
schnauz skrev:
AirOne skrev:
Anteebergkvist skrev:

Om jag har förstått det hela rätt - rätta mig om jag har fel - så om man har så pass mycket planat som trådskaparen har, och inte kör med ett ställbart kamdrev, så bli tändningen inte optimal?
Och är inte tändningen optimal så blir bränsleförbrukningen därefter?

179 Inlägg
21 december 2011
AirOne skrev:
schnauz skrev:
AirOne skrev:

Om jag har förstått det hela rätt - rätta mig om jag har fel - så om man har så pass mycket planat som trådskaparen har, och inte kör med ett ställbart kamdrev, så bli tändningen inte optimal?
Och är inte tändningen optimal så blir bränsleförbrukningen därefter?

Instämmer, orginalmarkeringarna förskjuts o därav ändras tändningen.

Nolla kammen med indikatorklocka.

Eftersom TS antagligen inte har ett annat sprut än orginal så kan han ju skaffa ställbart kamdrev och laborera lite.
Senast redigerat av phille18 (21 december 2011)

Kör bara bakhjulsdrivet, annat är inte lönt!

379 Inlägg
22 december 2011
Tändningen ändras inte så länge det inte sitter LH 2.2 med hallgivare i fördelaren.
På de flesta 88or sitter det LH 2.4 med givare på svänghjulet, då kan du ställa kammen hur fel du vill, men tändingen står rätt för det.

Den ni menar är troligtvis att kammen står fel. Och med 3mm planad topp, så ja då står den väl nån grad eller 2 fel.
Det är dock knappast anleningen till att dnen drar 2.5 liter milen. Det är störst troligt att det är något mer fel. tex motorstyrningen.

Det som händer när kammen står så få grader fel är att du flyttar vrid registret nedåt (blir det väl med kammen förvriden motsols). du har troligtvis en maskin som går fint på lågvarv, men rätt slö på högre.

Nu läste jag även hela inlägget och det står ju att du bytt LMM till 3" och vad har du då för spridare till detta?
Där har du garanterat boven. varför du bytt till 3" LMM förstår jag inte heller.
Motorn andas inte bättre för det. Orginal systemet hade fixat den marginella effektökning du fått till med planingen och portningen.

Hydraulik "mekaniker" samt Fordonare
744 Inlägg
22 december 2011
kan inte problemet vara att du har bytt till 3tums lmm ? pröva kasta på orginal  kommer den säkert gå billigare

Smålänning
7 887 Inlägg
22 december 2011
Precis, LMM är troligen boven.

På en 740 med LH 2.4 sitter 0 280 212 016 på alla utom 16v -88 (89) (159 hk) som har -010 i slutet.

På en 740 med LH 2.2 sitter 0 280 212 007.

Det går inte att bara blanda och ge, även om mycket som skrivs ger sken av det.

Även spjällhuset ser fel ut, har du rätt spjällkontakt till det motorstyret?

Du skulle behöva mappa din bil hos någon för att få allt att lira.
Senast redigerat av twin_cam (22 december 2011)

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

379 Inlägg
22 december 2011
twin_cam skrev:

På en 740 med LH 2.4 sitter 0 280 212 016 på alla utom 16v -88 (89) (159 hk) som har -010 i slutet.

Stämmer bra de. Sen har Turbo maskinen (FT) sin egen oxå, 022 om jag inte minns fel?

Även att byta till 3" ocg gå upp i spridare fungerar extremt dåligt. Du lurar systemet att tro att du får in mindre luft än du får. det resulterar i skyhöga tändlägen och allment fucked up gång.

De som sysslar med att byta LMM och mixtra får oftast en bil som går som satan på fullgas (pga höga tändlägen) men som går skit i alla andra lägen. Detta är oxå ett ypperligt bra sätt att spika sönder motorn på.

Smålänning
7 887 Inlägg
22 december 2011
Webrex skrev:
twin_cam skrev:

Stämmer bra de. Sen har Turbo maskinen (FT) sin egen oxå, 022 om jag inte minns fel?

Även att byta till 3" ocg gå upp i spridare fungerar extremt dåligt. Du lurar systemet att tro att du får in mindre luft än du får. det resulterar i skyhöga tändlägen och allment fucked up gång.

De som sysslar med att byta LMM och mixtra får oftast en bil som går som satan på fullgas (pga höga tändlägen) men som går skit i alla andra lägen. Detta är oxå ett ypperligt bra sätt att spika sönder motorn på.

Nja, det med turbomaskinen har du nog lite om bakfoten... Alla 2,4 maskiner utom tidiga 16v har 016.
KAN vara ET med motronicstyr som har en mängdmätare sm slutar på -022, kan inte se det nu då jag slarvat bort min ena fickdatabok

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Sök