6374
Sök

Betala tull för privatpaket??

781 Inlägg
26 december 2011
Trådstartare
Jag fick i hem ett paket häromdagen från en kille i USA.Jag har köpt ett par framlysen av honom som han haft liggande ett par år i sitt garage.Killen deklarerade paket som "gift"en gåva,och skrev värdet till 300USD.

Posten här hemma debiterar mig 681:- i Tull och Importavgift för paketet!

Jag hade för mig att man bara behövde betala Tull/Moms för paket från företag,inte  paket från privatpersoner??Han deklarerade ju paketet som gift...

Ngn som vet vad som gäller ang Importavgifter??

Offroad Racing
3 123 Inlägg
26 december 2011
Saxat från tullverkets hemsida...

Gåva från ett land utanför EU

För att du ska slippa betala tull och moms för en present som du fått från en privatperson utanför EU gäller att:■ det är en enstaka försändelse avsedd för dig eller din familjs personliga bruk och
■ försändelsens värde inte överstiger 500 kronor.

Du kan också slippa betala tull och moms om försändelsens totala värde överstiger 500 kronor men innehåller gåvor till flera personer i samma familj, under förutsättning att:
■gåvorna från varje givare till varje mottagare har ett värde av högst 500 kronor och
■det klart framgår utanpå paketen att det är gåvor till flera personer, samt vem som är givare.

Exempel
Moster Berit (bosatt i USA) skickar ett paket till sin syster Barbro. Paketet innehåller gåvor till systern och systerbarnen, Linnéa och Leo. Gåvorna är adresserade till var och en i familjen men har av praktiska skäl skickats i samma paket. Moster Berit har också specificerat värdet på gåvorna.
■ Linnéa får ett par jeans värda 500 kronor och en Mp3-spelare värd 600 kronor
■ Leo får en kikare värd 500 kronor och en skjorta värd 400 kronor
■ Barbro får en glasvas värd 800 kronor.

Både jeansen och kikaren blir avgiftsfria eftersom de ligger inom värdegränsen. Mp3-spelaren, skjortan och glasvasen har ett sammanlagt värde av 1 800 kronor. På detta värde tar vi ut schablontull på 2,5 procent vilket motsvarar 45 kronor. Moms med 25 procent beräknas på 1 845 kronor vilket blir 461 kronor. Totalt belopp att betala blir 506 kronor (45 plus 461 kronor).

Du behöver inte heller betala något om de sammanlagda avgifterna för hela försändelsen understiger 100 kronor.

Om en gåva har ett värde på upp till 500 kronor ska inte frakten räknas in i värdet, men om värdet på gåvan överstiger 500 kr ska frakten räknas in.

Om din försändelse inte uppfyller kraven ovan för tull- och momsfrihet använder vi oss av en schablontullsats för att beräkna tullavgiften. Schablontullsatsen är 2,5 procent plus moms. Denna tullsats används bara när försändelsens totala värde understiger 7000 kronor. Schablontullsatsen kan inte användas för försändelser som innehåller alkoholhaltiga drycker eller tobaksvaror.

Om värdet på försändelsen däremot överstiger 7000 kronor tar vi ut tull enligt tulltaxan plus moms. Tullsatsen kan variera mellan 0-20 procent beroende på vilken slags vara det är.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

781 Inlägg
26 december 2011
Trådstartare
Ok,tack för infon.Då får jag bita i det sura äpplet då...sad

Offroad Racing
3 123 Inlägg
26 december 2011
Ibland släpper dom igenom grejer, men har du redan blivit ålagd att betala så är det kört.

Sånt jag beställer från staterna brukar bli billigare än på hemmaplan ändå.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Avstängd
10 388 Inlägg
26 december 2011
henke_99 skrev:
Ibland släpper dom igenom grejer, men har du redan blivit ålagd att betala så är det kört.

Sånt jag beställer från staterna brukar bli billigare än på hemmaplan ändå.

Visst är det så, inte ALLA paket kollas.

Men jo, det mesta, eller åtminstone mycket, blir väldigt mycket billigare iaf. Däremot ska man nog ha som princip att alltid RÄKNA med att man "Åker fast" i tullen.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Sök