6176
Sök

Vad täcker en halvförsäkring?

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
27 december 2011
Trådstartare
Har en 850 och åker i dagligen nu under vintern, idag upptäckte vi att någon skurit sönder båda bakdäcken och pajat ena baklyktan.
Täcks dessa skador av försäkringsbolaget om man som vi bara har halvförsäkring?
Självklart ska jag ringa de imorrn och kolla men blir ju lite ivrig och vill veta på ett ungefär nu =P
Har polisanmält.

Så här står det på deras sida:
HALVFÖRSÄKRING
Innehållet i halvförsäkringen varierar mellan olika fordon och mer information om hur försäkringen gäller för just ditt fordon hittar du under respektive produkt.
Vanliga delar i en halvförsäkring är dessa:

Brand
    Glas
    Stöld av fordon
    Stöld av utrustning
    Räddning
    Rättsskydd
    Trafikförsäkring

HELFÖRSÄKRING
Helförsäkringen täcker samma situationer och omfattar samma utrustning som halvförsäkringen men med skillnaden att den också täcker vagnskador. Du kan alltså få ersättning för skador på ditt eget fordon vid trafikolycka, skadegörelse eller vid yttre olyckshändelse. Detta även om du själv skulle råka orsaka olyckan.
Innehållet i helförsäkringen kan variera mellan olika fordon

Även innehållet i helförsäkringen kan variera mellan olika fordon. Mer information om hur försäkringen gäller för just ditt fordon hittar du under respektive produkt eller via någon av länkarna nedan.

2 337 Inlägg
27 december 2011
Skadegörelse täcks av helförsäkringen, så om du bara har halv så täcker den inte det du har råkat ut för nu.

1 816 Inlägg
27 december 2011
Din halvförsäkring täcker inte skadegörelse bl a, vilket nu är fallet.

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
27 december 2011
Trådstartare
Skitbra då =P då lägger jag 1000spänn till den som hittar de istället då big_smile hehe

Evildan
27 december 2011
Dessvärre täcker inte eran halvförsäkring dylik skadegörelse som inte uppstått vid stöld/stöldförsök, är nog svårt att hävda att en biltjuv skar sönder däcken i ett försök att stjäla bilen.
Men som du skrev, ring bolaget och hör med dom, du kan ju ha ngn typ av tilläggsförsäkring som täcker detta?

2 452 Inlägg
27 december 2011
oftast så är ju självrisken hög för att fixa det som är paj...jag menar en baklampa till 850 kostar typ på skroten 100kr o 2 däck vet inte om jag skulle ta det på försäkring....hade nog fixat det själv...

döden kommer tillbaka

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
28 december 2011
Trådstartare
bara vanlig halvförsäkring.

Så detta lär väll betalas själv. kostar som sagt inte så mycket att fixa och vad vi hörde av vad en annan "trodde" så skulle denna typen av självrisk kosta lite under 1000:-

men det är bakljuset som kostar & omläggning av däcken. så det blir rätt billigt ändå.

jäkla segt att man ska behöva göra en massa onödigt jobb när nå jäkla snorungar inte har nå bättre för sig på jullovet. men men.. tack och lov att det inte var audin.. då vart det mord i norberg tongue

Sök