6172
Sök

Köpråd: Ny bil vs Japansk Sportbil?

Allmänt envis
12 512 Inlägg
28 december 2011
MrEricsson skrev:
Rquired skrev:
MrEricsson skrev:
Rquired skrev:
Jag hade mer modeller än så i åtanke, kan du tänka dig en BMW 123d? Priser från 200.000:- för en 2008 med 7000mil på mätaren och en förbrukning på en halv liter diesel per mil, och E82 skall vara en av de roligaste modellerna att köra i modern tid sägs det.

Tvivlar på att det är 150.000:- mer än vad en ny Civic kostar wink, dessutom tror jag du kan räkna med ett starkt andrahandsvärde på en begagnad 1-serie till skillnad från en ny bil som alltid faller rejält. Andrahandsvärdet är nog särskilt starkt på en pigg diesel som är billig i drift trots att literpriset på diesel stigit, kan tänka mig att många gillar kombinationen ekonomi, twinturbo-motor och körglädje. smile

diesel är nog inget och ha så vida man inte ska ha lastbilar.
spec när de ska bli dyrare bil skatt nästa år. och disel pyntar man skatten på fler gånger, sen dyrare och tanka med

brukis biligare än saaben vette fan då försäkringen bara är 100 kr månaden och drar 05-06 blandad körning

mjo kanske får se velar fortfarande

Nja det är inte många av de bensinbilar du nämner som trivs särskilt bra på 95oktan så literpriset för bränslet är nog snarlikt (För tillfället är 98oktan klart dyrare än diesel, här åtminstone) och skatten för 123d ligger på 2086:- idag, det är väl klart mindre än en Skyline och liknande kostar? Sedan finns bensinmotorer med...

Jag tänkte mer på att 1-serie Coupé/Cab sägs vara extremt kompetent och körglad samtidigt som den är ekonomisk, kanske inte riktigt samma sak som en Skyline eller Evo men en bra kompromiss? Annars är Mazda Rx-8 en vass bil värd att fundera över. smile

sant så sant. men om de blir nån evo skyline lr liknade så ska de va original bilar så de borde mkt väl kunna gå på 95. tills man ändrar nått i framtiden.
fast jag ser de så här skulle man handla en bmw är de året runt bil så då har man ju full kostnad på allt förskäring skatt avbet osv.
om jag skulle välja en sportigare bil så skulle den enbart gå 2-3 månader max om året. visst dyrt lär de va ändå. men blir ju inte full årskostnad.
är i den gämförelsen jag tänker iaf.

Rx8or är riktigt fräna dock väldigt ovanliga finns typ 11 på blocket i hela sverige nu.
du värkar lite hemma på bmw hur är m3/m5 typ början på 2000 talet i pris gämfört mot allt vi gämfört med hitils? som sommar bil?

Det bör helt klart gå att köra dessa på 95oktan, vad jag tänkte är mer att man får tänka längre än på priset. Redan min 328i-95 fick en klart lägre förbrukning på 98oktan, så mycket lägre att det gick jämt ut mot det högre priset per liter jämfört med 95oktan. Bilen kändes piggare på högre oktan och jag inbillade mig att den mådde lite bättre av det med. Hur en japan reagerar på samma bränslen vet jag inte...

Ok skall bilen inte gå året runt förstår jag hur du resonerar. BMW M3 och M5 är faktiskt inte så hemskt dyra i drift som en del tror, 3400:- (Delen enbart) för en koppling till M5 E39 kan jag inte se som svindyrt när många vanliga bilar har en lika dyr del, dessutom är själva bytet inte särskilt komplicerat på en RWD som M5 jämfört med många mindre bilar med tvärställda motorer där motorn behöver lyftas ur bilen för ett byte vilket bör bli mer arbetstid (=Högre verkstadsnota).

Ett annat exempel är luftmassemätaren, 3500:- styck (M5 E39 har två stycken) är inte heller särskilt svindlande dyrt när många vanliga bilar är dyrare, värst bör Mercedes A-klass vara där det kostar 15.000:-/st. (A-klass har en Lmm). Dock kan SMG-växellådan (Sekventiell låda styrd med paddlar på ratten) vara dyr att laga, både det hydrauliska och ett kopplingsbyte, så skall du ha en M3 E46 kan det vara värt att tänka över.

Förbrukningen skall vara rimlig med vad jag förstått, många ägare vittnar om att det utan problem går att köra under 1L/mil men menar att "Kör man på det viset har man inte förstått vitsen med en BMW M". På www.autopower.se finns dels ett dedikerat forum för M-bilarna och dels de andra avdelningarna, söker du lite på den hemsidan bör du hitta trådar om förbrukning!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Meldem
917 Inlägg
29 december 2011
Att du ens överväger...

visst, man får lida lite när du åker härk på vintern, men när snön har försvunnit, gatorna är sopade, solen skiner, 15 grader varmt i luften och du sätter dig i din sportbil som varit i dvala hela vintern och vrider om nyckeln.... då är allt lidande på vintern bortblåst på en sekund.

Jag hade tagit härk + japansk sportbil alla dagar i veckan. Sen plöjt ner varenda öre i sportbilen. men de e ju bara jag smile

(╯°□°)╯​︵ ┻━┻

7 120 Inlägg
29 december 2011
Köper du en gammal japansk sportbil så får du vara beredd på att meka och ha ett sparkonto, så är det bara. Frågan är om du kommer tycka det är värt det. smile

Smålänning
7 887 Inlägg
29 december 2011
Alla nyare bilar går att köra på 95 oktan, så där behöver du inte oroa dig.

Jag skulle satsat på BMW/Merc istället, delarna kostar inte hälften av delarna till en räserjaps... Visst jappsare har makalöst bra hållbarhet, men EVO, Supra, Skyline m.m är nästan alltid trimmade och hårt körda, så dom går sönder lika mycket, eller mer än en Düskbil.

Enda som är dyrare egentligen till tyska bilarna är däck. Jappsarna har oftast (original) standarddimensioner så du kan köpa riktiga premiumdäck typ Michelin, Conti m.m till humana priser, medans tyskarna ska envisas med äckligt breda och låga däck som är äckligt dyra.

Är ingen idé att köpa kinesdäck el.liknande till en körmaskin om du ska göra annat än bränna, det ät trist att inte kunna lita på fästet smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Smålänning
7 887 Inlägg
29 december 2011
Bullet--- skrev:
sen är åldersgruppen lite annorlunda mellan tyska bilar och japanska sportbilar, dem som kör japs och trimmar dem håller koll på motor etc så dt är i bra skick, om man tar en tysk bil där större delen är äldre människor som aldrig gasar ur motorn och servar den bara efter intervallen, då hade jag hellre valt japanaren även om den är hårt körd. Vem vill ha en trött motor som levt sitt liv på låga varv wink
Bara min åsikt.

Adaptiv insprutning = den anpassar sig efter körsättet. Kom i liten skala redan på 80-talet när Bosch presenterade LH-systemet. Så den är inte trött så länge wink

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
29 december 2011
twin_cam skrev:

Jag vill bara förtydliga att det handlar inte om att bilarna inte går att köra på 95 utan om att de dricker såpass mycket mindre på 98oktan att det blir lönsamt i längden. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

7 283 Inlägg
29 december 2011
Gamla sportbilar ÄR hårt körda och kommer nog kosta en hel del i underhåll.
Sen vad är vitsen med att köpa en som ska vara nära original? Det är en sportbil och dom ska gå riktigt bra annars är det lite meningslöst enligt mig.
Och då ökar ju soppakostnader och underhåll...
Min bil kanske inte är ett så bra exempel men den drar 1,25L/mil i en konstant hastighet av 100km/h.
Börjar man sen att röra på gasen så är 2L/mil inga problem.

Jag hade hellre haft en nyare, värre, bmw diesel än en gammal original sportbil.

7 120 Inlägg
29 december 2011
Brains skrev:
Sen vad är vitsen med att köpa en som ska vara nära original? Det är en sportbil och dom ska gå riktigt bra annars är det lite meningslöst enligt mig.
Min bil kanske inte är ett så bra exempel men den drar 1,25L/mil i en konstant hastighet av 100km/h.

Jag hade hellre haft en nyare, värre, bmw diesel än en gammal original sportbil.

Håller helt med här!

Smålänning
7 887 Inlägg
29 december 2011
Rquired skrev:
twin_cam skrev:

Jag vill bara förtydliga att det handlar inte om att bilarna inte går att köra på 95 utan om att de dricker såpass mycket mindre på 98oktan att det blir lönsamt i längden. smile

Precis smile JAg ville bara understryka att 98 inte är ett krav, då det inte finns överallt om man är på roadtrip smile

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
29 december 2011
Trådstartare
Aerodynamik skrev:
Köper du en gammal japansk sportbil så får du vara beredd på att meka och ha ett sparkonto, så är det bara. Frågan är om du kommer tycka det är värt det. smile

som att äga en gammal volvo med andra ord. rammlar i delar och försäljarna tror de är graverade i guld.
därför man köper original bilar så man vet att de är orörda köpa en tex 400-500 hk som nån klåpare skrämt skiten klart de blir dyrt när man ska plocka ner hela motorn och byta allt.

Brains skrev:

vad år tex vitsen med 400-500 hk om man ändå inte tävlar med bilfan och följer hastighets bestämmelserna överallt.
så känns ju meninglöst spec som yrkesförare när minsta lilla skit som händer kan kosta än jobbet. tivlar ju tex att nån får tjänste ledigt ½-1 år för man va ute och lekte skyline på ledig tid. och ju mer trimmad de är ju mer soppa drar de känns oxå rätt ovärt när de går mer än tillräckligt bra med 300 original hk tex. betydligt rappare än bruksbilar så de räcker ändå och blir över

grön aktivist
846 Inlägg
29 december 2011
Får komma med en liten underdog då : Skoda Fabia RS mk2.
Visst, det är inte en japansk sportbil men betydligt trevligare än en Civic samtidigt som den är snål som fan.
Kört med enbart mjukvara i min kärra och gick jämnsides med diverse 300-kusars bilar.

Om du nu vill ha något som är snålt, driftsäkert, roligt och udda så fyller den ju alla punkterna.
Sedan när du tröttnar på effekten så är det ju bara att sno mina idéer wink.

7 120 Inlägg
29 december 2011
Du överdriver lite, dem faller inte direkt isär men det är gamla bilar och då får man meka oavsett om det står M eller GTR i fronten. Trimmat eller ej.

Om du inte ska köra fort, på bana eller leka förstår jag inte varför du ens tänker tanken på en sån här bil, blir bara dyrt och jobbigt. Hade jag varit du hade jag köpt något lite fränare med mindre motor och mer komfort. Det Rquired skrivit är nog rätt vettigt!

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
30 december 2011
Trådstartare
Aerodynamik skrev:
Du överdriver lite, dem faller inte direkt isär men det är gamla bilar och då får man meka oavsett om det står M eller GTR i fronten. Trimmat eller ej.

Om du inte ska köra fort, på bana eller leka förstår jag inte varför du ens tänker tanken på en sån här bil, blir bara dyrt och jobbigt. Hade jag varit du hade jag köpt något lite fränare med mindre motor och mer komfort. Det Rquired skrivit är nog rätt vettigt!

för att de finns modeller som alltid velat haft kanske?
så du menar tex att bara för man har vett nog innan förpannbenet att inte göra skrot av diversesport modeller så borde man köpa en annan ?

då äre fan roligare ha en vettig original som i sintur ökar i värde när den blir gammal än såna där som ska lackas om 25 gånger om året och byter motor stup i kvarten.

sen tycker ja de där du sa går lite tvärt emot de är dyrt och jobbigt och inte köra som en idiot inte bränna däck lr varvasönder som en tok.

Sök