1934
Sök

Polisen jagar inte fortkörare på 120-sträckor Halland

1 813 Inlägg
4 januari 2012
Trådstartare
Polisen jagar inte fortkörare på 120-sträckor
Halland

Polisen i länet kommer inte att bötfälla de fartsyndare som kör för fort på 120-sträckorna på E6.
Relaterat

Och direktiven för detta kommer från rikspolisstyrelsen

- När vi blev uppmärksammade på en lucka i lagtexten gick vi så snabbt möjligt ut med en rekommendation till polismyndigheterna, säger Bengt Svensson vid rikspolisstyrelsen.

I länet är högsta tillåtna hastighet satt till 120 km/tim mellan länsgränsen i söder och norr om Varberg.

I ett brev som kom från rikspolisstyrelsen i fredags uppmanas polisen att inte rapportera någon som kör för fort och det på grund av en ny tolkning av lagtexten.

Detta innebär dock inte att är fri fart på E6 utan högsta tillåtna hastighet 120 km/tim. Det är bara sanktionsfrågan som inte täcks av lagen.

Eventuellt rättar detta till sig efter regeringens sammanträde nästa vecka.

undra vad som händer med alla oss som blivit stoppade å fått böter m.m på denna sträcka nu då ?
kan man kräva tillbax pengarna tro tongue ??

Åk före du så väntar jag på dig där..!

Muttley
4 januari 2012
Som jag läste de på en annan tidning antagligen så finns inte 120 som lagstadgat i sverige.
Och de som kört rätt mycket över 120 är de nog inte ens värt att försöka få pengar tillbaka. Stod även att fortfarande gäller vårdslöshet.  Säkerligen inte för 130 men däröver.

Så de är fortfarande fritt fram att köra 120 om man skulle tyda de rätt.

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
4 januari 2012
Gäller ALLA 120 fram till 12.01.2012 då nytt beslut fattas.

1 813 Inlägg
4 januari 2012
Trådstartare
okej. åkte dit för å ha kört 13km/h för fort. tongue inte helavärlden men visst fel e fel. men konstigt att dom ändrar på grejer överallt utan å ha koll själv på vad lagen säger haha. bara lite roligt att dom oxå kan ha fel å göra fel smile

Muttley
4 januari 2012
Ha koll själv. Om du blir paragrafryttare kan du "bryta" mot lagen titt som tätt. Dvs om du har stenkoll på alla ändringar, skyltar och diverse saker. Händer lite då och då nämligen.

Men försök du få tillbaka pengarna för de 10 du kört för fort då ?

1 813 Inlägg
4 januari 2012
Trådstartare
nej jag har inte lagt någon ork på att försöka få tillbax dom där 2000kr.
ja gjorde ju fel som sagt så tog mitt straff. bara lite roligt att dom skriver om det i tidningarna nu att dom inte ens hade lag på det. lagen säger att max hastigheten i sverige är 110km/h men ändå så har skyltarna suttit uppe i över 2 år om ja inte har helt fel för mig. å under 2 år bör man väl iaf har kunnat kolla upp vad som gäller haha smile

2 656 Inlägg
4 januari 2012
dj_padde skrev:
nej jag har inte lagt någon ork på att försöka få tillbax dom där 2000kr.
ja gjorde ju fel som sagt så tog mitt straff. bara lite roligt att dom skriver om det i tidningarna nu att dom inte ens hade lag på det. lagen säger att max hastigheten i sverige är 110km/h men ändå så har skyltarna suttit uppe i över 2 år om ja inte har helt fel för mig. å under 2 år bör man väl iaf har kunnat kolla upp vad som gäller haha smile

man ska kanske försöka kolla upp de där

58 Inlägg
4 januari 2012
http://svtplay.se/v/2668290/rapport/hun … a_tillbaka

Enligt det inslaget så ska det va lätt att få tillbaka sina pengar

Sök