Jag vet inte vad man kan tänkas köpa för Audi i den prisklassen som inte antingen är för klen för att dra släp eller har en massa onödig utrustning som kan fela och kosta rejäla slantar i reparation? Det finns flera Audi V6 med vad jag förstått är den motorn inte populär i Audi-entusiasters ögon? Törstig, trött och med en del problem (Ex. oljeläckage) har jag hört?
Dessutom är Audi antingen FWD vilket jag ser som hopplöst i kombination med tunga släp, eller quattro vilket är en felkälla som kan bli dyr om den krånglar och som dessutom året runt kostar många sura slantar i bränsle.
Vi har i familjen alltid dragit mycket släp, bland annat häst, och BMW samt Mercedes har oftast varit verktygen. Den tidens BMW/Mercedes är löjligt välbyggda och rätt modell får dra tungt, dessutom är bägge märkena duktiga på att bygga starka sexor som inte dricker mycket bensin.
Jag har själv en 328i-1995 som andrabil, den får dra 1520kg på B-kort och har en stark sexa på 193hk; Inte för att jag kör på det viset men som exempel kan nämnas att det är inga problem att ligga i 5an i 20km/h och den styrkan är självklart något du kan utnyttja med släp bakom. Dessutom är BMW´s M52-sexa känd för att vara snål, min bil tar 0.89L/mil blandad körning trots att jag är gasglad och trots att det ingår lite släpkörning. På motorväg i 130km/h dricker den runt 0.65L/mil, kort sagt ingen dyr bil i drift.
Rymlig? Nja men den borde duga för ditt behov, min mor har fyra stycken hästar för tillfället och har aldrig behövt någon storlastare för den sakens skull. Och skall du iväg brukar det finnas utrymme i trailern?
Kan i alla fall rekommendera dessa bilar som både ekonomiska och slitstarka arbetshästar, Mercedes i all ära men jag håller BMW något högre i just detta fallet eftersom Mercedes gjorde ett ganska rejält tapp i kvalité under 90-talet.
Edit: Subaru? Inte tysk kvalité eller komfort någonstans men driftsäkerheten är densamma och dem är erkänt bra dragbilar. Törstiga dock, att dem är fyrhjulsdrivna är förmodligen en av anledningarna till det.