Antal mil för E39 BMW?

Stephan735i
14 januari 2012 · 139 Inlägg

Alltför många småfel lite överallt gör att ägarna inte vill investera finns exempel på ägare som inte byter olja överhuvdtaget en av det mest skrämmande var ägaren till en Peugeot 207 som han köpt ny första service blev vid 12000mil INGET bytt mellan ny och 12000mil en sådan person tar död på vilken 10år gammal bil som helst, hans nya tålde behandlingen men den bör klara sig sämre än en Peugeot 207 som blivit servad som den skall.

Märkligt vad som klassas som många mil, min ena jobbil (jobbar dock inte så ofta i och med studier) en knappt 2år gammal Volvo V70 hade 29300mil vid årsskiftet enda problemet den haft är läckande gastank.

Vevhusventilationen har krånglat två gånger på pappas 14800milers 530iA-01 det och när bromsbomben (eller vad man nu kallar den) fick vatten i sig som frös (hände två gånger innan verkstad förstod vad felet var) en packning var trasig har varit det problemen under 6½års ägande, ja och att vissa gillar faceliftstrålkastare lite för mycket. Personligen ser det fult ut på en i övrigt standard 523-96, jag tänker jämt där rullar stöldgods när jag ser äldre med faceliftlampor. Lite mycket fel under 6år och 6000mil men det hade nog inte varit så mycket värre om pappa kört 5000mil om året.

Mvh Stephan

Rquired Allmänt envis
14 januari 2012 · 12 512 Inlägg

werik skrev:
Skulle nog oroa mig mer för felande kylsystem och ev vanos-enheter än kamkedjan i dessa bilar. Min bil har iaf rullat 30 000 och den låter helt silkeslent från motorn.

Vad jag vet om e39 så rostar de inte speciellt mycket under, utan det är mest kosmetisk rost i nederkant av dörrar samt baklucka.

Jag tror inte Vanos är något att oroa sig över, dels har de Vanosmaskiner med långa mil jag har erfarenhet av aldrig låtit eller gått illa sedan blir effekten av en sliten Vanos (Om det sker) att bilen "bara" blir klenare och inte haveri om jag förstått det rätt och att slitdelarna till systemet går att byta själv om man är lite händig. Sedan är det mest M-motorer som råkat ut för sliten Vanos det är den bilden jag fått om man läser på Autopower till exempel.

Kylsystemet med delar i plast är en dum konstruktion rent teoretiskt, men delarna är inte så dyra eller svåra att byta och så länge man inte låter motorn koka om något händer så är kylsystemet inget som tar död på bilen.

Nej jag har fått intrycket av att BMW är lite av en evighetsmaskin rent generellt åtminstone, trots att det är avancerade konstruktioner så hör dem till de bilar som rullar längst om ägarna genom skötsel ger dem chansen. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang