Överklaga bot om "Åstadkommit onödigt buller"

mygan
15 januari 2012 · 4 Inlägg

Jo, för ca 40 minuter sedan fick jag en böter för att jag tydligen har "åstadkommit onödigt buller med motordrivet fordon".

Jag kör en volvo 244, jag har original avgassystem som det inte är något fel på, den gick igenom besiktningen med detta och låter inte mer än en äldre volvo brukar. Men såklart så säger snuten att min bil låter för mycket och de måste rapportera. Jag tjaffsar inte emot och tar emot boten. Är det kört redan här?

Jag gasade inte på mer än vad jag brukar i kurvor, och eftersom det var halt ute fick jag en liten sladd(omöjligt att inte glida lite med bakhjulen). Detta fick jag ingen bot på, då förstod t.o.m dom att det var inget dom kunde sätta dit mig för.

Och eftersom min bil är 4-växlad så varvar jag lite extra mellan växlarna.

Sidnot: de stoppade även min kompis som körde lugnt framför mig med sin framhjulsdriva audi, kommer inte ihåg vad dom fick för bot men inte för att deras bil lät för mycket iaf, detta tyder ju på att dom endast gav oss varsinn bot för att dom vill visa att dom är tuffa typ.

Så hur ser mitt fall ut tycker ni?

xXSammy
15 januari 2012 · 6 595 Inlägg

Om du har helt original system och bara kört skulle du ha överklagat, onödigt buller räknas som om du har gjort rivstart, varvat ur motorn ovs.

Och eftersom min bil är 4-växlad så varvar jag lite extra mellan växlarna

Varför varva mer, hur mycket? Fram till 70 är de la inga problem med att växla vid 2000-2500 varv

De/Dem
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang