"slår" i framvagnen på min s60...

Hoffmeister2
17 januari 2012 · 467 Inlägg

Tjenare!

Jag har fått ett missljud på båda sidorna i framvagnen. Det låter när man svänger tvärt och det fjädrar lite, men inte alltid.
Samma sak kan låta när man kör i en rondel och det är lite ojämn väg. Och ibland kan det låta efter man gasat tvärt. Men oftast låter det när det fjädrar, men det är bara ibland.

Det låter liksom som en spänning eller nåt som släpper typ. Det slår till liksom. Har bytt båda länkarmarna.
Har stått och gungat bilen men då hörs inget. Har haft den inne en snabbis hos en vän som e bilmekaniker, han hissa upp den o kände o klämde, men enligt honom var det inget uppenbart han kunde hitta..

Någon som har en aning? Fjäderbenslagring?

Mvh johan

En volvo går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.
Germax
17 januari 2012 · 12 086 Inlägg

Jag hade gissat på topplagringen (fjäderbenslagringen).

Slaylix tratt
17 januari 2012 · 353 Inlägg

JapMax skrev:
Jag hade gissat på topplagringen (fjäderbenslagringen).

Lägger min röst här med

Hoffmeister2
17 januari 2012 · 467 Inlägg

Men om det e fjäderbenslagringen.. borde d då inte låta hela tiden då? Hade d felet på min 850, och har för mig att det var ett mer dunkande ljud typ så fort man körde på nån ojämn väg.

Det som låter nu är bara ibland, och oftast i samband med svängar...
Är det typiska symptom för fjäderlagringarna?

En volvo går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.
Marlboroman
17 januari 2012 · 8 234 Inlägg

Kan komma från fjädrarna. Volvo satte ju i isolatorer på senare årsmodeller pga ljud från när fjädrarna rör sig. Det är bara gummikuddar som sätts i fjäderskålarna.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Hoffmeister2
18 januari 2012 · 467 Inlägg

Ja det är inte alls omöjligt att det kommer från fjädrarna.. det låter ju bara när man har svängt precis eller när man kört ner i en ojämnhet i vägen.. 
Dom där isolatorerna du pratar om.. sitter dom uppe i fjäderbenslagringen nånstans?

En volvo går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.
Marlboroman
18 januari 2012 · 8 234 Inlägg

Dem sätter man i fjäderskålarna. Det kan uppstå ljud när ändarna på fjädrarna rör sig. Så att det är bara inlägg i gummi som en i varje fjäderskål

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
F4S4N CAD-konstruktör
18 januari 2012 · 1 392 Inlägg

Har samma symptom på min bil. På min ÄR det fjäderbenslagringarna som är slut.

Tror det är fjärde gången dessa byts på min. Spelar ingen roll vilket prisklass man väljer. Samma dåliga kvalité. Köpte nya nu på Biltema för 469kr. Bussningarna kostar 129kr. Alltså 1200Kr för komplett kitt. Tror Volvo skulle ha runt 3000Kr för samma kitt... Dock svårt att få tag på några från Biltema, dom tar slut fort.

Öppna huven och ta en titt på lagringarna. Ser dom väldigt rostiga ut så har dom antagligen hängt med ett tag.

Har du några verktyg som du kan press ihop fjädrarna med så byter du dessa enkelt själv. Brukar ta 1-2 timmar per sida lite beroende på hur jävligt k-stagen sitter!

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!
Hoffmeister2
18 januari 2012 · 467 Inlägg

Ok. Ska testa byta lagringarna.
Tror ni biltemas funkar? E ju ändå halva priset..

En volvo går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.
klimpan
18 januari 2012 · 2 600 Inlägg

har nått liknade på min s80 men brukar inte lagringarna låta när man stå stilla och vrider på ratten ? gjorde det på min ford probe jag hade innan men kanske är olika tongue

gör som jag kör gubba racer=)
Kia Ceed (2014)
Hoffmeister2
18 januari 2012 · 467 Inlägg

Ja precis.. ska d inte låta när man vrider ratten? På min smäller det till typ ibland när man svänger och det fjädrar...

En volvo går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.
F4S4N CAD-konstruktör
18 januari 2012 · 1 392 Inlägg

Hoffmeister2 skrev:
Ja precis.. ska d inte låta när man vrider ratten? På min smäller det till typ ibland när man svänger och det fjädrar...

Det kan uppstå alla möjliga ljud från dessa. Det är ju både lagringen och en bussning som sitter ihop. Ljudet kan komma från vilken som. På min låter det bara ibland. För det mesta är det tyst. Men t.ex om man backar och kör iväg framåt på 1an så brukar det knäppa till nästan varje gång. Samma sak gäller när man bromsar och bilen stannar, alltså precis när bilen "gungar tillbaks". Men som sagt, ljudet är inget generellt utan det kan låta olika beroende på hur dåligt lagringen mår etc.

Köp på Biltema. Sjukt mycket dyrare på alla andra ställen! Och det är då alltså både bussningen(fjädersätet) och lagringen du byter. Kostar 1200Kr för vänster och höger sida tillsammans.

Tips. Kolla så att själva stötdämparna är i bra skick. Att dom inte läckt etc. Vet inte hur långt din bil gått. Brukar inte vara några problem med dämparna. Jag bytte runt om på min i höstas. En fram och en bak var tomma. Orsaken var antagligen att dammskyddet var trasigt fram. Bilen hade dock gått 29000 mil. Tycker det är ganska bra att dämparna hållit så länge, bilen har ju varit sänkt nästan 15000 av dom milen. smile

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!
Hoffmeister2
18 januari 2012 · 467 Inlägg

Den har gått 19 000 mil nu. Exalt vid dessa mil fick jag problem med lagringarna på 850 in...så ingen omöjlighet.
Men du säger att biltema duger? Det är ju ganska enkla grejer som inte borde kunna va så stor skilnad på jämfört med originaldelar..?

En volvo går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.
F4S4N CAD-konstruktör
18 januari 2012 · 1 392 Inlägg

Hoffmeister2 skrev:
Den har gått 19 000 mil nu. Exalt vid dessa mil fick jag problem med lagringarna på 850 in...så ingen omöjlighet.
Men du säger att biltema duger? Det är ju ganska enkla grejer som inte borde kunna va så stor skilnad på jämfört med originaldelar..?

Precis så jag resonerar smile Original-delar behöver ju inte nödvändigtvis vara bättre än Biltemas heller för den delen. Styrleder och lagringar är två av dom sakerna jag aldrig skulle köpa från Volvo. Det är ju en sådan sjuk prisskillnad ibland! Styrled för 199Kr på Biltema. Hos Bilia runt 900Kr(!) yikes

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang