vulture skrev:
Jag läste vidare på länken om världsrekordbilen som kom ofattbara 384 mil på en liter bensin?!

Där stod det att man inte får underskrida den tillåtna lägsta hastigheten, 30 km/h.
http://www.nyteknik.se/art/46098Faschinerande - ett chassie på 4 respektive 6 kilo, och en kvinnlig förare (hon var minst och lättast tydligen) som tvingas ligga och köra... Det är nog inget man använder för att åka och handla eller hämta på dagis med i alla fall...

Men man kan ju hoppas att det kommer fram lösningar som kan användas i framtiden, det är anmärkningsvärt hur liten skillnad det är på bränsleförbrukningen på en äldre och en nyare bil! Effektuttaget har ökat flera gånger om, men bränsleförbrukningen har det inte hänt så mycket med.
Ett exempel: Vår Fairlane från 1964 drar cirka 0,8 liter per mil med sin 260 originalmotor (V8). Vår Saab 9000 -93 med chipad 2,3 litersmotor utan turbo drog 0,7 liter per mil.
Rätt anmärkningsvärt tycker jag.
Iofs - min Bubbla från -72 drog nog något mer än Fairlanen, och vår Opel Astra från -92 ligger väl på 0,6, men det är ändå för mycket förbrukning med tanke på att det gått 20 år! Eller egentligen mer, Bubblans boxermotor var ju inte något nytt och revolutionerande 1972... Fast det var väl inte Opelns maskin heller så det går väl på ett ut...

// Ellen