Höjja oktanen genom balndning av tx 98 + e85? stämmer de ?

gtjim
29 januari 2012 · 692 Inlägg

heej  ni har kollat runt lite o många säger att man kan höja oktanen om man blandar 98 och e85 och det ska du bli bättre i turbo bilar sägs det. men många säger även tvärt om  att de minska effekten o ökar bränslekostnaden med mera .

fråga är :

om detta går :

är det skadligt för motorn turbo modeller från 90tal - 2000tal

ökar /minskar efekten

bränsleekonomin ökar / minskar .


mvh

kör så de ryker:D om det inte ryker gasa lite till då:D:P
Janneutanb
29 januari 2012 · 7 272 Inlägg

För att få nytta av högre oktan så måste bilen mappas om för det. Om bilen är gjord för att klara av 95 och man inte har ett avancerat sprut som anpassar sig så blir det ingen som helst skillnad att tanka 98.

Problemet med att blanda med E85 är att E85 kräver en högre bränsleblandning än bara bensin. Det är aldrig bra att köra en bil för snålt.
Sen ifall din bil klarar av att kompensera upp för det låter jag vara osagt.

Men på din bil så kommer du nog inte märka någon effektökning, om något så kanske att den går lite sämre.

Jag förelår att du låter det vara.

beemern .......
29 januari 2012 · 2 655 Inlägg

kan inte helt hålla me, har kört flera av mina bensinbilar på 50-60% e85 med vanlig 95 och på flera av bilarna har det märkts väldigt väl att bilen går betydligt bättre med detta än med 100% 95 bränsle. testade en gång med ca 65-70% e85 bara för kul men då märktes det att bilen gick sämre istället. och detta var omappat med vanlig standard insprutning...

så ja man kan märka skillnad.

SkyCandy1 Meldem
29 januari 2012 · 117 Inlägg

nu är det bara 25% högoktanig bensin i E85, och har du en bil med vanlig motor så kan du inte blanda i så mkt E85.. du kommer allså knappast märka nån effekthöjning, samtidigt kommer bilen dra mer bränsle.

tanka V-Power på Shell eller 98-oktan på Statoil om du vill ha högre oktan, dessa två bensinsorter saknar etanol helt (bensin95 har 5% etanol)tongue

OT: moderna bilar drar alltid mindre bensin om man tankar 98-oktan

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
29 januari 2012 · 6 170 Inlägg

JensDavid skrev:
nu är det bara 25% högoktanig bensin i E85, och har du en bil med vanlig motor så kan du inte blanda i så mkt E85.. du kommer allså knappast märka nån effekthöjning, samtidigt kommer bilen dra mer bränsle.

tanka V-Power på Shell eller 98-oktan på Statoil om du vill ha högre oktan, dessa två bensinsorter saknar etanol helt (bensin95 har 5% etanol)tongue

OT: moderna bilar drar alltid mindre bensin om man tankar 98-oktan

Lite fel där, V-powern är inte helt fri från skit längre sen ST1 köpte upp shell i sverige.

Innan var den 99 oktan men nu kallas den "98+" istället...

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
gtjim
29 januari 2012 · 692 Inlägg

JensDavid skrev:
nu är det bara 25% högoktanig bensin i E85, och har du en bil med vanlig motor så kan du inte blanda i så mkt E85.. du kommer allså knappast märka nån effekthöjning, samtidigt kommer bilen dra mer bränsle.

tanka V-Power på Shell eller 98-oktan på Statoil om du vill ha högre oktan, dessa två bensinsorter saknar etanol helt (bensin95 har 5% etanol)tongue

OT: moderna bilar drar alltid mindre bensin om man tankar 98-oktan

ja som nu kör tx ja på rent 98 oktan i subarun o den ligger på en 1,2 liter milen kan man säga

undra om de skulle bli någon skilnad i bränsliekonomin eller effekt  om man pröva 98 + e85 utan att något sådant som : motor pumpar eller liknande skär ihop av e85an det är det ja e rädd för men ja kanske har helt fel där .

om detta nu skulle gå är ju frågan vilken blanning man ska pröva tongue

Senast redigerat av gtjim (29 januari 2012)

kör så de ryker:D om det inte ryker gasa lite till då:D:P
gtjim
29 januari 2012 · 692 Inlägg

Brains skrev:
För att få nytta av högre oktan så måste bilen mappas om för det. Om bilen är gjord för att klara av 95 och man inte har ett avancerat sprut som anpassar sig så blir det ingen som helst skillnad att tanka 98.

Problemet med att blanda med E85 är att E85 kräver en högre bränsleblandning än bara bensin. Det är aldrig bra att köra en bil för snålt.
Sen ifall din bil klarar av att kompensera upp för det låter jag vara osagt.

Men på din bil så kommer du nog inte märka någon effektökning, om något så kanske att den går lite sämre.

Jag förelår att du låter det vara.

du har vell på dom lite nyare  så att motor ställer in tändningen efter lite gång o bränsle

Senast redigerat av gtjim (29 januari 2012)

kör så de ryker:D om det inte ryker gasa lite till då:D:P
SkyCandy1 Meldem
29 januari 2012 · 117 Inlägg

Okkej, jag har inte full koll på vad Shell har i sitt bränsle smile , men jag jobbar på statoil och vet vad deras grejer innehåller iaf:P

Och påståendet att bilen drar mindre med statoils Bensin98 grundar jag på att den saknar etanol, då etanol höjer förbrukningen pga att den innehåller mindre energi/volym.

Senast redigerat av JensDavid (29 januari 2012)

PALLBOCKEN
29 januari 2012 · 84 Inlägg

Häll i Toluen

gtjim
29 januari 2012 · 692 Inlägg

JensDavid skrev:
Okkej, jag har inte full koll på vad Shell har i sitt bränsle smile , men jag jobbar på statoil och vet vad deras grejer innehåller iaf:P

Och påståendet att bilen drar mindre med statoils Bensin98 grundar jag på att den saknar etanol, då etanol höjer förbrukningen pga att den innehåller mindre energi/volym.

aaah bra o vet ^^ men andra ord borde  inget av detta stämma med att bilen ska dra mindre med98 + e85 eller att du ska få mer effekt av att blanda 98 + e85  om man vänder det så .

Senast redigerat av gtjim (29 januari 2012)

kör så de ryker:D om det inte ryker gasa lite till då:D:P
gtjim
29 januari 2012 · 692 Inlägg

PALLBOCKEN skrev:
Häll i Toluen

?

kör så de ryker:D om det inte ryker gasa lite till då:D:P
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
29 januari 2012 · 6 170 Inlägg

gtjim skrev:

JensDavid skrev:
Okkej, jag har inte full koll på vad Shell har i sitt bränsle smile , men jag jobbar på statoil och vet vad deras grejer innehåller iaf:P

Och påståendet att bilen drar mindre med statoils Bensin98 grundar jag på att den saknar etanol, då etanol höjer förbrukningen pga att den innehåller mindre energi/volym.

aaah bra o vet ^^ men andra ord borde  inget av detta stämma med att bilen ska dra mindre med98 + e85 eller att du ska få mer effekt av att blanda 98 + e85  om man vänder det så .

Att blanda i mer etanol ger aldrig snålare körning ensamt men kan ändra motorkaraktären så att bilen ändå drar mindre när du kör.

Att blanda i etanol *kan* göra skillnad på effekten men det är extremt olika från bil till bil.


Tanka tre fjärdedels tank 98 och en tredjedel E85 och se om det blir någon skillnad, märke du någon skillnad på effekten så grattis om inte så vet du ju det sen....

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
gtjim
29 januari 2012 · 692 Inlägg

TBOC_Razor skrev:

gtjim skrev:

JensDavid skrev:
Okkej, jag har inte full koll på vad Shell har i sitt bränsle smile , men jag jobbar på statoil och vet vad deras grejer innehåller iaf:P

Och påståendet att bilen drar mindre med statoils Bensin98 grundar jag på att den saknar etanol, då etanol höjer förbrukningen pga att den innehåller mindre energi/volym.

aaah bra o vet ^^ men andra ord borde  inget av detta stämma med att bilen ska dra mindre med98 + e85 eller att du ska få mer effekt av att blanda 98 + e85  om man vänder det så .

Att blanda i mer etanol ger aldrig snålare körning ensamt men kan ändra motorkaraktären så att bilen ändå drar mindre när du kör.

Att blanda i etanol *kan* göra skillnad på effekten men det är extremt olika från bil till bil.


Tanka tre fjärdedels tank 98 och en tredjedel E85 och se om det blir någon skillnad, märke du någon skillnad på effekten så grattis om inte så vet du ju det sen....

okok hehe smile får vell ge det ett försök

kör så de ryker:D om det inte ryker gasa lite till då:D:P
MeloveGolf Vw trimmare
29 januari 2012 · 2 995 Inlägg

104 Oktan ron i E85

Men eftersom energi värdet är lågt får du ingen effekt utan följa upp med mer soppa och aggressivare tänding högre oktan ger inte magiskt mer effekt oavsett om du har ny bil så kommer ditt styrsystem inte ställa fram tändingen mer än på vanlig soppa det finns ganska stora säkerhetsmarginaler som man inte vill trumma på..

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
LeafBox Lat Perfektionist
29 januari 2012 · 6 359 Inlägg

MeloveGolf skrev:
104 Oktan ron i E85

Men eftersom energi värdet är lågt får du ingen effekt utan följa upp med mer soppa och aggressivare tänding högre oktan ger inte magiskt mer effekt oavsett om du har ny bil så kommer ditt styrsystem inte ställa fram tändingen mer än på vanlig soppa det finns ganska stora säkerhetsmarginaler som man inte vill trumma på..

Äntligen var det någon som sa det.

Jisses tongue

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang