2806
Sök

Att förklara varför man växlar och använder koppling?

86 Inlägg
4 februari 2012
Trådstartare
Min sambo vet inte varför man växlar - rent tekniskt. Jag försöker förklara problematiken med att ottomotorn har ett minsta motorvarvtal för att motorn ska så att säga vara igång och att det därför måste finnas en koppling som frikopplar drivningen.

Hur kan man enkelt förklara? Finns det jämförelser man kan dra? Finns det någon pedagogisk animation om varför man använder koppling, växel och gas?

En öl.. brukar leda till fler öl.

1 758 Inlägg
4 februari 2012
Att jämföra med en cykel är ofta lättbegripligt, eftersom i princip alla har erfarenhet av växlade cyklar.
Om pedaldrevet och bakhjulsdrevet är lika stora kommer bakhjulet rotera ett varv när man trampar ett varv med pedalerna - trampar man ett varv i sekunden kommer bakhjulet rotera ett varv i sekunden. Om bakhjulet har en omkrets av två meter kommer man färdas sträckan två meter per pedalvarv. Ett pedalvarv i sekunden innebär alltså att man färdas två meter per sekund - en hastighet.
Det man vill uppnå med olika växlar på cykeln är att kunna ha ett behagligt "tramptempo" oavsett hur fort man cyklar. Har man låg växel blir det enkelt att accelerera från stillastående och cykla i uppförsbackar - men skall man cykla snabbt får man trampa som en tok. Har man däremot hög växel kan man cykla snabbt på raksträckor och i nedförsbackar, men det går tung att accelerera och i uppförsbackar.

Sen är den stora frågan om du ska våga blanda in vridmoment eller inte... Risken är att det komplicerar mer än det hjälper.
Senast redigerat av schnauz (4 februari 2012)

1 171 Inlägg
4 februari 2012
Jag har också svårt att förstå varför man ska ha en koppling och växelspak, fast det är mera filosofiskt än tekniskt.

Om hon är tekniskt intresserad tycker jag du är lite inne på rätt spår men strunta i det där med ottomotorn osv.

Säg bara att bilen måste få upp farten först innan man kan börja använda 1:ans växel, samma sak gäller 2:an, 3:an 4:an, 5:an osv. Varje växel har en lägsta hastighet som man kan köra på, annars stannar motorn, man får motorstopp. Detta för att motorn tvingas gå långsammare än den klarar av.

Det är därför man måste använda dragläget och slira på kopplingen för att få upp farten innan man kan släppa upp kopplingen helt. Till 2:an använder man istället 1:an för att få upp farten med osv.

Sök