Skulle iväg och hämta bilen när bilhandlaren ringer och meddelar att bilen fått bränslepumpshaveri. Detta fixade han till + att han bytar skivor och belägg, sjysst. Märkte själv inte av något när jag provade bilen men den hade tydligen tappat ork när de körde från besiktningen och felsökningen sa att felet var bränslepumpen. Bilen är annars i fint skick, hel och ren invändigt och jag tyckte den gick bra. Startade perfekt när den var kall och inga problen vid varmstart heller. Man kan inget annat än kolla så gott det går och sen hoppas på turen.
Har nu haft Saaben i någon månad. Började lite kasst med att bränslepumpen i tanken la av redan innan jag skulle hämta bilen. Sen rullade den hem i dryga 15mil för att sedan lägga av igen med felmeddelandet "begränsad prestanda". Lokala Saabverkstaden fixade och trixade och fick bytat ett spjäll till dieselpumpen. Provade bilen i styvt en vecka sen samma sak igen. In med bilen på verkstad (eftersom detta gick på garantin) de felsökte och kom fram till att dieselpumpen var tvungen att bytas,pfyy. Nu började man ju bli lite nervös, vad i h..vte hade man köpt. Verkstadstiden drog ut och de ringde och meddelade att det var svårt att få tag på pumpskrället men att i nödfall skulle det gå med en opelpump. "Saabkonkurs" och tillgången till reservdelar började dyka upp i skallen:(. Sen blev saaben fixad till slut. Detta bilförhållande kunde börjat bättre men nu rullar den fram riktigt bra och jag är för närvarande nöjd med Saab, den går inte lika billigt som frugans Forddiesel men hyffsat ändå 0,58 blandad körning är helt ok med vinterdäck och en dieselvärmare som är på förjämnan:D
Funderar på sänkning och något bra trim för en lagom familjepeng (måste ju dölja utgiften som verkstadsbesök;)), Tips??