2248
Sök

Frågor om start och eventuellt batteri-byte?

115 Inlägg
5 februari 2012
Trådstartare
Jag har lite trassel med att få igång min bil och har lite frågor. Vore tacksam om någon kunnig kunde räta ut frågeteckenen.

Min bil har inte startat de senaste dagarna och igår så lät det Trrrr när jag försökte starta och jag såg att lampan i kupén började få lite dåligt med ljus. Så jag stack och köpte en starthjälp på biltema och fick nu på förmiddagen igång bilen, efter några försök.

Jag körde nog ca. två mil och innan jag stannade och tankade på en bensinmack och när jag försökte starta igen, så hände samma sak som innan. Jag vet inte om batteriet hade hunnit ladda upp sig, så starthjälpen kom väl till pass igen.

Så några frågor:

1. Hur vet jag att batteriet laddar? Ingen lampa lyser på panelen när motorn är igen - typ batteri-lampan eller så och stråkkastarna fungerar med full effekt.
Jag funderar lite över generatorn - om man tittar på den - ska det surra liksom i lagret direkt under höljet för det gör det inte. Däremot snurrar generator-remmen...

2. Kan jag utgå ifrån att batteriet är slut, trots att det är -12 ute? Eller kan det bara vara kylan som ställer till det? En kille på Biltema sa att ett fruset batteri kan bukta utåt, men det gör det inte...
Eller kanske något annat?

3. Bilen är ungefär tio år och går på sista versen för mig. Men jag funderar: Kan man köpa ett batteri på typ någon bil-demontering eller så för några hundra? Kan man se om batteriet är schysst och kommer att hålla ett tag och inte bara fulladdat? Vad är ett rimligt pris?

Mycket tacksam för svar!

Ps. Bilen är en Volvo S40 från 2001

21 761 Inlägg
5 februari 2012
För att kolla om generatorn laddar så mäter du vilken spänning det är, dels på generatorn och dels på batteriet. Genom att mäta på båda ställen ser du om det verkar finnas spänningsförlust från generatorn och i så fall får det kollas upp noggrannare. Kolla även om batterilampan i instrumentpanelen lyser när du slår på tändningen, det ska den göra.

Att batteriet är så pass urladdat att du måste använda starthjälp innebär att batteriet riskerar att frysa ihop om du inte laddar upp det igen med en batteriladddare, gör det så snart som möjligt. Kyla är väldigt jobbigt för ett batteri, det tappar sin förmåga att ge ut mycket ström även om det finns en hel energi del kvar. Om batteriet börjar bli i dåligt skick så märks det direkt i kyla, strömmen "tar slut" fort.

Om du menar att du kanske inte tänker ha kvar bilen speciellt mycket länge till så kanske det känns "dyrt" att köpa ett nytt, då tror jag nog att en del väljer begegnade batterier från bildemonteringen eller så. Personligen skulle jag dock aldrig köpa ett sånt, men det är ju jag det.

Om du köper ett begagnat batteri från liknande ställe så kan du fråga om de har testat batteriet med någon form av testare, men jag tvivlar nästan på att de har gjort det. Skadar inte att fråga ändå. Man kan belastningstesta ett bilbatteri och se relativt säkert i vilket skick det är i. smile

115 Inlägg
5 februari 2012
Trådstartare
Stort tack för svaret! Bra svar smile

Tyvärr har jag inga elverktyg. Jag är ju ingen verkstadskille egentligen, men de är ju i och för sig inte speciellt dyra.

Men är risken stor att det egentligen är generatorn som inte är på topp?
Om det är något fel där, så borde väl stråkkastarna vara slöa - speciellt om det är dåligt batteri? Likaså borde väl batterilampan lysa?
Den lyser för övrigt när jag sätter i nyckel och har sedan fortsatt att lysa till jag fått kopplingen att fungera med starthjälpen. Sedan har den slocknat när motorn har startat. Då lyser ingen lampa.

För är inte risken störst att batteriet är helt slut?
Och är risken stor nog att det är något annat för att ta sig till Biltema och köpa mätinstrument och lägga tid på det?

21 761 Inlägg
5 februari 2012
Man borde kunna se på tex strålkastarna om generatorn ger dålig laddning, det har du iof rätt i, men det skadar aldrig att göra kontrollmätningar. Eftersom batterilampan lyser med tändningen påslagen och slocknar när motorn går igång så innebär det åtminstone att generatorn inte är trasig.

En multimeter är inte dyr, man kan få en för runt hundringen. Nu har du väl en bit till närmaste Biltema, men Mekonomen finns ju i Hudiksvall. De borde ha en multimeter som kostar 128:- (nr 40-5037002) och den ser bra ut tycker jag, den billigare varianten kan inte mäta så hög ström och passar därför inte riktigt lika bra till tex bilel enligt mig. Multimeter är en sak som alltid är bra att ha vid elproblem i bilen.

Om batteriet har suttit i bilen sedan den var ny så är risken förstås stor att det är slitet, det håller jag med om. smile

Sök