2672
Sök

Lågnivå omvandlare, lågpass, delningsfilter etc

164 Inlägg
7 februari 2012
Trådstartare
Antar att det är samma sak med olika namn?

Köpte en billig lågnivå omvandlare som provisorisk lösning. Men utan större förvåning så var den också helt väderlös. Släpper igenom tok för höga frekvenser vilket saboterar ljudet och våldtar mina trumhinnor.

Avsaknad av det karakteristiska lågfrekventa basljudet som dunkar så där mysigt i ryggen. Istället låter det som man försöker dränka en diskant under vattnet. Inget dunk utan mer ett dovt mullrande som likväl hade kunnat kommit från grannfesten.

Steget är förvisso utrustad med lite knappar och rattar för lite sånt där finlir. Men får ändå inte till det hmm

Så jag börja spåna i vad det kunde tänkas vara.

För korta reflex rör? 2st 4tum, 25cm långa. Kanske satsa på 40?
Pickup kabeln till delningsfiltret? Är ju förvisso kabeln till hatthyllehögtalarna. Ska tydligen ge orena signaler?
Delningsfiltret? Vilket jag satsar mina pengar på att det är boven i detta dramat!

Så var kan man komma över en BRA ställbart delningsfilter med rca utgångar för en vettig peng?

Mvh

3 187 Inlägg
7 februari 2012
GRH skrev:
Antar att det är samma sak med olika namn?

Köpte en billig lågnivå omvandlare som provisorisk lösning. Men utan större förvåning så var den också helt väderlös. Släpper igenom tok för höga frekvenser vilket saboterar ljudet och våldtar mina trumhinnor.

Avsaknad av det karakteristiska lågfrekventa basljudet som dunkar så där mysigt i ryggen. Istället låter det som man försöker dränka en diskant under vattnet. Inget dunk utan mer ett dovt mullrande som likväl hade kunnat kommit från grannfesten.

Steget är förvisso utrustad med lite knappar och rattar för lite sånt där finlir. Men får ändå inte till det hmm

Så jag börja spåna i vad det kunde tänkas vara.

För korta reflex rör? 2st 4tum, 25cm långa. Kanske satsa på 40?
Pickup kabeln till delningsfiltret? Är ju förvisso kabeln till hatthyllehögtalarna. Ska tydligen ge orena signaler?
Delningsfiltret? Vilket jag satsar mina pengar på att det är boven i detta dramat!

Så var kan man komma över en BRA ställbart delningsfilter med rca utgångar för en vettig peng?

Mvh

lågnivå omvandlar och lågpass filter är inte samma sak..
lågnivå omvandlar högnivå till lågnivå och lågpass filter filtrerar bort dom höga frekvenserna.

hur är lågpassfiltret på steget ställt? eller delar du aktivt via stereon?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
7 februari 2012
Som sagt, "hög till lågnivåomvandlare" och "lågpassfilter" är två helt olika saker, det du vill ha är ett lågpassfilter! Men vad har du för basar, vad har du för steg och hur stor är lådan?

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

164 Inlägg
7 februari 2012
Trådstartare
Hmm, så vad ni säger är att en hög-lågnivå omvandlare är något jag bara behöver om jag skall koppla in högtalare på en diskant linje? tänker ju jag..

Då vanliga högtalar kablarna till bilens originala system bör ju innehålla både höga och låga frekvenser "bandbredd"..

Så ett lågpass filter skulle då kunna blockera allt över.. hmm.. låt säga 80hz?
För just nu känns det som att elementen konstant är lite aktiva, eller hur man skall förklara det?
Jag skulle istället velat att elementen endast får spänning just när det är lägre pikar i frekvens området än 120-80hz. Eller är jag helt ute och cyklar nu mon tro? neutral

Steget är inställt på följande:
Low Pass 40-350Hz: 40Hz
High Pass 40Hz-3kHz: 40Hz (ingen aning om det är kilohertz. Då det bara står 40 - 3K)
Mode (Full, Low pass, High pass): Low pass
Bass boost: On
Level: Max

bifogar en länk med bild på hur det ser ut på kontrollpanelen
http://www.google.se/imgres?q=lanzar+vi … mp;bih=706

409 Inlägg
7 februari 2012
Vad är det du driver med steget? Dina högtalare fram eller en subwoofer? Som jag förstår det hela så kör du just nu via 6x9 orginalhögtalarkabel via hög-till-lågnivå omvandlare och driver en sub?

I vilket fall, slå av bassboost och sänk level. Om du driver en sub så kan du ställa upp Low Pass till 100hz cirka, du hör själv bäst hur du vill ha ditt ljud inställt smile Low pass "kapar" höga frekvenser och spelar allting under den inställda frekvensen, i ditt nuvarande fall alltså bara 40hz och neråt.

164 Inlägg
7 februari 2012
Trådstartare
Boyakacsha skrev:
Vad är det du driver med steget? Dina högtalare fram eller en subwoofer? Som jag förstår det hela så kör du just nu via 6x9 orginalhögtalarkabel via hög-till-lågnivå omvandlare och driver en sub?

I vilket fall, slå av bassboost och sänk level. Om du driver en sub så kan du ställa upp Low Pass till 100hz cirka, du hör själv bäst hur du vill ha ditt ljud inställt smile Low pass "kapar" höga frekvenser och spelar allting under den inställda frekvensen, i ditt nuvarande fall alltså bara 40hz och neråt.

Kör två tolvor, 4kanal steg som är bryggat enligt instruktionsboken för att köra två subs. tongue

Steget: Lanzar Vibe 431

4 x 125 Watts RMS at 4 Ohms
4 x 300 Watts Max at 4 Ohms
2 x 500 Watts Max at 4 Ohms Bridged
4 x 200 Watts at 2 Ohms
Remote Subwoofer Bass Control
Electronic Crossover Network
Bass Boost Circuit
Bridgeable at 4 Ohms
2 Ohm Stereo Stable
Tri-Mode Capable
Gold RCA inputs
Power & Protection LED Indicators
Advanced Protection Circuitry
Soft Turn On/Off
Frequency Response: 15 Hz - 35 kHz
S/N Ratio: 90 dB
Dimensions: 10.25” W x 2” H x 24” L

Element: Mutant MT1207 12" x2

12" 30cm
Impedans 4 ohm
Max rek. slutstegseffekt 800W peak
Max rek. slutstegseffekt 400W rms
Känslighet 87,6 dB 1W/1M
Frekv.omf. 32 - 2000 Hz
VAS: 52,859
Qts: 0,501
Fs: 30,265Hz
Xmax: 11mm
BL faktor: 16.037 Tm

409 Inlägg
7 februari 2012
Du kan inte köra dom basarna i 4ohm, antingen så blir det 2 ohm parallellt eller 8 ohm seriellt.. Alltså måste du skaffa andra subbar eller ett annat steg, förslagsvis ett monoblock smile

2 024 Inlägg
7 februari 2012
Boyakacsha skrev:
Du kan inte köra dom basarna i 4ohm, antingen så blir det 2 ohm parallellt eller 8 ohm seriellt.. Alltså måste du skaffa andra subbar eller ett annat steg, förslagsvis ett monoblock smile

Varför skulle det inte gå att köra en 4ohms bas i 4ohm???

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

164 Inlägg
7 februari 2012
Trådstartare
Boyakacsha skrev:

Okej, nu får du ta och specificera dig lite (mycket).

4ohm steg - 4ohm element, what's the problem? neutral

2 024 Inlägg
7 februari 2012
Som föregående talare skrev iallafall, stäng av bassboost, ställ lowpass till ca 80-100, du får testa lite där.
Din hög-lågnivå omvandlare är en grej som tar ner effekten i din förstärkta signal till en signal med lägre effekt, liknande den signalen som finns internt i stereon innan stereons förstärkare.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

3 187 Inlägg
8 februari 2012
Boyakacsha skrev:

fel...
kör han en bas per bryggade kanaler så blir det 4 ohm i bryggat läge..

409 Inlägg
8 februari 2012
big-jepp skrev:
Boyakacsha skrev:

fel...
kör han en bas per bryggade kanaler så blir det 4 ohm i bryggat läge..

Sant, tänkte inte på att det är dubbla kanaler i bryggat, fel av mig smile

164 Inlägg
8 februari 2012
Trådstartare
Har två par RCA ingångar på steget. Ett par (vit och rött) för kanal 1 & 2 och ett par (vit och rött) för kanal 3 & 4.

(Detta är enligt instruktionsboken för att brygga till två subar)

Två RCA utgångar från hög-låg omvandlaren (höger/vänster) Är splittade med Y kabel för att får 4st RCA hanar.
2st RCA Höger och 2st RCA Vänster.
Dom två högra kopplas till stegets högra sida resp dom två vänstra på vänster sida.
Sedan tar man till + från kanal 1 och - från kanal 2 till den ena högtalaren resp + från kanal 3 och - från kanal 4 till den andra.

Bifogar bild om något är oklart smile
http://img39.imageshack.us/img39/3397/vibe431.png

409 Inlägg
8 februari 2012
Var det menat som en fråga eller berättar du bara..?

Om det var menat till mig så skyller jag på att jag var trött när jag skrev igår kväll och läste inte igenom riktigt big_smile

3 187 Inlägg
9 februari 2012
GRH skrev:
Har två par RCA ingångar på steget. Ett par (vit och rött) för kanal 1 & 2 och ett par (vit och rött) för kanal 3 & 4.

(Detta är enligt instruktionsboken för att brygga till två subar)

Två RCA utgångar från hög-låg omvandlaren (höger/vänster) Är splittade med Y kabel för att får 4st RCA hanar.
2st RCA Höger och 2st RCA Vänster.
Dom två högra kopplas till stegets högra sida resp dom två vänstra på vänster sida.
Sedan tar man till + från kanal 1 och - från kanal 2 till den ena högtalaren resp + från kanal 3 och - från kanal 4 till den andra.

Bifogar bild om något är oklart smile
http://img39.imageshack.us/img39/3397/vibe431.png

vart är frågan?

742 Inlägg
9 februari 2012
Steget är inställt på följande:
Low Pass 40-350Hz: 40Hz
High Pass 40Hz-3kHz: 40Hz (ingen aning om det är kilohertz. Då det bara står 40 - 3K)
Mode (Full, Low pass, High pass): Low pass
Bass boost: On
Level: Max

Lowpass:
Är det ch 1-2?
Är det där du har basarna inkopplade?
Lowpass 40hz betyder att frekvenser upp till 40hz får passera! Denna borde ligga någonstans kring 60-80hz om du kör basarna på dom kanalerna, om du kör framsystemet där så låter det troligtvis ingenting!
High Pass:
Detta borde vara ch 3-4 där borde framsystemet vara inkopplat med tanke på vilket filter det är, allt över 40hz får passera härigenom, kan vara bra att höja denna lite om det "ploppar" lite mycket i dörrarna!

Opel Astra Kombi | VW Polo Variant Open Air | VW Lupo | VW Golf 4 Kombi
www.BilstereoOnline.se - Overloud, SP Audio, SPL Lab

409 Inlägg
9 februari 2012
Det fanns högpass och lågpass för alla kanaler så...

Sök