6972
Sök

Bilköp - Opel Astra -96 - fynd eller flopp?

4 Inlägg
8 februari 2012
Trådstartare
Hej alla bilkunniga smile

Jag är ny här på forumet och har ett par funderingar kring en bil som jag tänkt köpa på blocket. Bilkunnig är jag inte. Känner bara till lite "basics" innan man köper en begagnad bil; vad man skall titta efter (kamrem etc). Jag känner inte heller någon som kan mycket om bilar så har inte någon annan utväg än detta forum sad

Bilen i fråga som jag funderat köpa är en Opel Astra sedan årsmodell -96. Säljaren (som verkar vara ett företag) påstår att kamrem och filter är bytt. Hur kan jag kontrollera att kamremmen verkligen är bytt?
Samt att bilen endast gått 9800 mil. Sist men inte minst. vill de ha 11500 för bilen. Låter nästan för bra för att vara sant. Eller? roll

Länk till annonsen:
http://www.blocket.se/stockholm/Opel_As … 11&w=1

Evigt tacksam för svar! smile

Evildan
8 februari 2012
Att kamremmen är bytt ska stå i serviceboken, eller kan styrkas av ett kvitto från ngn verkstad eller på delarna, givetvis kan det dock fuskas med det.
Den har nog rullat så lite med sina 4ägare, senaste besiktning står det 86561km angivet, detta kan givetvis vara felaktigt men med en servicebok ser eller gamla besikningsprotokoll ser du om det avviker på något vis.
Jag anser att astra är en rätt hyfsad bil, snål och trevlig att köra för biltypen och storleken.
Rostbenägna, framträder framförallt på bakre skärmkanterna.
Hör om företaget kan tänka sig att besiktiga bilen då den är inne i en besiktningsperiod, då har du elliminerat viss risk som ett bilköp alltid innebär.
Här hittade jag fordonsfaktan:

https://www21.vv.se/fordonsfraga/FragaP … anguage=sv

4 Inlägg
8 februari 2012
Trådstartare
Tack smile

Köpte även precis en rapport från carfax tongue

Lyder enligt följande:

2012-01-05         Ny ägare registrerad. Fordon köpt av privatperson.
Fordonet är anmält för avställning för trafik i Sverige.
Antal registrerade ägare i Sverige: 4.
    2011-04-08    86 561 km    Fordonet besiktat av Bilprovningen i Upplands Väsby-Glädjen, Sverige.
Ordinarie kontrollbesiktning genomförd. Godkänd besiktning.
    2010-04-08    71 564 km    Fordonet besiktat av Bilprovningen i Märsta, Sverige.
    2009-04-02    55 487 km    Fordonet besiktat av Bilprovningen i Märsta, Sverige.
Ordinarie kontrollbesiktning genomförd. Besiktning med anmärkning utan krav på efterkontroll .
    2008-03-05    38 751 km    Fordonet besiktat av Bilprovningen i Märsta, Sverige.
Ordinarie kontrollbesiktning genomförd. Besiktning med anmärkning utan krav på efterkontroll .
    2007-08-14         Ny ägare registrerad. Fordon köpt av privatperson.
    2007-05-18    29 285 km    Fordonet besiktat av Bilprovningen i Sollentuna, Sverige.
    2006-05-31    27 559 km    Fordonet besiktat av Bilprovningen i Vinsta, Sverige.
    2005-05-11    26 459 km    Fordonet besiktat av Bilprovningen i Märsta, Sverige.
    2004-04-21    25 280 km    Fordonet besiktat av Bilprovningen i Märsta, Sverige.
    2003-05-06    24 260 km    Fordonet besiktat av Bilprovningen i Märsta, Sverige.
    2002-04-23    21 891 km    Fordonet besiktat av Bilprovningen i Märsta, Sverige.
    2001-05-22    19 766 km    Fordonet besiktat av Bilprovningen i Vinsta, Sverige.
    2000-04-18    17 942 km    Fordonet besiktat av Bilprovningen i Märsta, Sverige.
    1996-03-22         Ny ägare registrerad. Fordon köpt av privatperson.
    1996-03-21         I trafik första gången i Sverige.
Rapporterad som företagsfordon.
    1996-03-07         Fordon förregistrerat i Sverige med registreringsnummer PHP493.
Ny ägare registrerad. Fordon köpt som inte privat.

Ska i så fall åka dit imorn och ta en titt på bilens skick samt fråga ifall de kan besikta den...eller kanske sent att fråga när man är där :S

Evildan
8 februari 2012
miltalen stämmer alltså, trevligt, finns många mil kvar på den motorn skulle jag tro.
oftast lättare att diskutera på plats då du visat seriöst intresse och tagit dig dit för att kolla på den.
återkoppla i morgon efter titten, är nyfiken om den ser ut och känns som en lågmilare oxå smile

4 Inlägg
8 februari 2012
Trådstartare
Sort tack! smile Återkommer imorn wink

4 Inlägg
9 februari 2012
Trådstartare
Efter en timma och halv lång väg får man svaret "tyvärr bilen blev såld för en kvart sen". Gissa hur humöret vart efteråt... sad Ringde säljaren vid 2 tiden och sa att jag skulle vara där om ca 2 timmar, men vart där snarare vid halv sex tiden. Får nog skylla mig själv neutral

Hursomhelst tack för hjälpen wink

Sök