6942
Sök

Vilka delar behöver man oftast byta på Volvo 740/940 och BMW E30?

Fri fart för ett fritt folk!
15 172 Inlägg
8 februari 2012
Rquired skrev:
Growe skrev:
gjorde en sökning på mekonomens hemsida valde då en

740Turbo B230Ft manuell låda 89:A abs (15"skivor)
gjorde då samma sökning som ovan ditklistrad förutom styrboxen för den köper verkligen ingen ny för så dumma människor finns det inte

summa:13.465kr

Bmw 320i E30 87-94
även där utan styrbox för så dum är ingen

summa:30.949

valde då 87:ans framljus då dom endast sålde ena sidan på den nyare fronten och då kostade den 5K för den sidan istället för 3K st med 87:ans framljus

så vilken bil är billigast att äga? smile

tog 2st av framvagns tjafset så klart på båda bilarna osv

Tänk efter lite nu, det enda du bevisat är att man skall uppenbarligen inte handla delar på Mekonomen som BMW-ägare eftersom dom tar ungefär tre gånger så mycket för samma delar som du kan köpa på Meca (Steifan´s pris för E30, minus styrboxen).

Skall man ha en riktigt pålitlig BMW är det för övrigt lite kontraproduktivt att titta efter E30 eller andra 80-tals modeller med M20 och M30. E34 M50, E36 och framåt är mycket bättre köp, där finns inga remmar att byta, vippor eller kamaxlar som blir defekta och skall man knäcka toppen på en sådan får man väl i princip tömma ur vattnet och lämna bilen med en sten på gaspedalen.

Man kan till och med skita i att serva den regelbundet, men då får man vara beredd från att den börjar ticka från toppen eller rassla i Vanos om den har en sådan. Och att påstå att man bör välja E30 före E36 som Growe gjorde ovan hoppas jag verkligen är en felskrivning, E30 är många resor värre än E36 på punkten rost...

tror nog snarare att priserna ändrat sig en del
förövrigt handlar väll ingen på meca...dom är apa dyra

dom e30 jag sätt har inte varit speciellt rostiga men har lagat rätt mycket plåt på e36 riktiga rostburkar

men alla har olika erfarenheter huvudsaken är att volvosarna inte kan kallas rostburkar ;-)

Kör fort så hinner inget hända...

Allmänt envis
12 512 Inlägg
8 februari 2012
Growe skrev:
Rquired skrev:
Growe skrev:
gjorde en sökning på mekonomens hemsida valde då en

740Turbo B230Ft manuell låda 89:A abs (15"skivor)
gjorde då samma sökning som ovan ditklistrad förutom styrboxen för den köper verkligen ingen ny för så dumma människor finns det inte

summa:13.465kr

Bmw 320i E30 87-94
även där utan styrbox för så dum är ingen

summa:30.949

valde då 87:ans framljus då dom endast sålde ena sidan på den nyare fronten och då kostade den 5K för den sidan istället för 3K st med 87:ans framljus

så vilken bil är billigast att äga? smile

tog 2st av framvagns tjafset så klart på båda bilarna osv

Tänk efter lite nu, det enda du bevisat är att man skall uppenbarligen inte handla delar på Mekonomen som BMW-ägare eftersom dom tar ungefär tre gånger så mycket för samma delar som du kan köpa på Meca (Steifan´s pris för E30, minus styrboxen).

Skall man ha en riktigt pålitlig BMW är det för övrigt lite kontraproduktivt att titta efter E30 eller andra 80-tals modeller med M20 och M30. E34 M50, E36 och framåt är mycket bättre köp, där finns inga remmar att byta, vippor eller kamaxlar som blir defekta och skall man knäcka toppen på en sådan får man väl i princip tömma ur vattnet och lämna bilen med en sten på gaspedalen.

Man kan till och med skita i att serva den regelbundet, men då får man vara beredd från att den börjar ticka från toppen eller rassla i Vanos om den har en sådan. Och att påstå att man bör välja E30 före E36 som Growe gjorde ovan hoppas jag verkligen är en felskrivning, E30 är många resor värre än E36 på punkten rost...

dom e30 jag sätt har inte varit speciellt rostiga men har lagat rätt mycket plåt på e36 riktiga rostburkar

men alla har olika erfarenheter huvudsaken är att volvosarna inte kan kallas rostburkar ;-)

Det har dom säkert gjort sedan 2008, men en skillnad på 200%? Sedan är både Mekonomen och Meca helt fel ställe att handla BMW-delar på men jag orkar tyvärr inte ge mig in med en jämförelse i en diskussion det känns som vi haft hundrafemtio gånger vid det här laget. En snabb och enkel titt hos Schmeidmann och du har sparat över 2000:- på en ny original huvudstrålkastare till E30 mot det billigaste priset som nämnts hittills, och det på endast en av delarna och Schmeidmann är inte den enda man kan handla BMW-delar från...

Det räcker med att kolla projekttrådar med glada 18-åringar på Garaget för att hitta X antal som behövt laga rost i golv och balkar på Volvo 740 med flera, och i rättvisans namn gäller samma sak BMW E30 som även den är känd för att vara rostkänslig. wink

Det finns säkert E36 som rostar med, men rent generellt har den ett enormt mycket bättre rostskydd än vad E30 hade och "besiktningsrost" är inte vidare vanligt på dessa. Sedan kan den rosta i skärmar, dörrar och bakluckor särskilt på tidiga exemplar som helt saknade rostskydd runt sidoblinkers, men att E30 skulle vara bättre strider mot det mesta jag sett och läst.

Och det är trots allt drygt 20år gamla burkar som diskuteras, vem reagerar på att en sådan har lite rost som kryper i en dörr eller skärmkant? Det finns inte en bilmodell vid den åldern som inte brukar rosta, med undantag för Audi A8 om några år men aluminium ställer å andra sidan till det på andra vis.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 482 Inlägg
8 februari 2012
Mekonomen är tamefan dyrare än BMW själva på delar.
Vevaxelgivare på Bmw: 600kr. Mekonomen: 1400kr
Dock va det 2 år sen jag handla, mekonomen kanske har justerat priset nu.

BLT Service
Theracords Music Label

Smålänning
7 887 Inlägg
8 februari 2012
Det som man kanske kan säga går sönder mer på Volvo än på andra bilar skulle väll vara LMM, brukar hålla 10-20k mil...

Kan inte komma på något direkt problemområde för dom... Men har dom gått mycket och hårt får du räkna med att dom kan gnissla och gnirka lite från inredningen. Det händer inte i en BMW, som istället har andra nackdelar.

Bara att inse fakta: Alla bilar är dåliga blar, men vissa är mindre dåliga än andra...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
9 februari 2012
Rquired skrev:
Growe skrev:
Rquired skrev:

Det har dom säkert gjort sedan 2008, men en skillnad på 200%? Sedan är både Mekonomen och Meca helt fel ställe att handla BMW-delar på men jag orkar tyvärr inte ge mig in med en jämförelse i en diskussion det känns som vi haft hundrafemtio gånger vid det här laget. En snabb och enkel titt hos Schmeidmann och du har sparat över 2000:- på en ny original huvudstrålkastare till E30 mot det billigaste priset som nämnts hittills, och det på endast en av delarna och Schmeidmann är inte den enda man kan handla BMW-delar från...

Det räcker med att kolla projekttrådar med glada 18-åringar på Garaget för att hitta X antal som behövt laga rost i golv och balkar på Volvo 740 med flera, och i rättvisans namn gäller samma sak BMW E30 som även den är känd för att vara rostkänslig. wink

Det finns säkert E36 som rostar med, men rent generellt har den ett enormt mycket bättre rostskydd än vad E30 hade och "besiktningsrost" är inte vidare vanligt på dessa. Sedan kan den rosta i skärmar, dörrar och bakluckor särskilt på tidiga exemplar som helt saknade rostskydd runt sidoblinkers, men att E30 skulle vara bättre strider mot det mesta jag sett och läst.

Och det är trots allt drygt 20år gamla burkar som diskuteras, vem reagerar på att en sådan har lite rost som kryper i en dörr eller skärmkant? Det finns inte en bilmodell vid den åldern som inte brukar rosta, med undantag för Audi A8 om några år men aluminium ställer å andra sidan till det på andra vis.

det är ju mer rättvist att jämföra saker på samma ställe.
mekonomen är ju inte det billigaste stället att köpa volvo delar på heller .
men mekonomen är den reservdelskedjan som finns i princip överallt

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

15 172 Inlägg
9 februari 2012
twin_cam skrev:
Det som man kanske kan säga går sönder mer på Volvo än på andra bilar skulle väll vara LMM, brukar hålla 10-20k mil...

Kan inte komma på något direkt problemområde för dom... Men har dom gått mycket och hårt får du räkna med att dom kan gnissla och gnirka lite från inredningen. Det händer inte i en BMW, som istället har andra nackdelar.

Bara att inse fakta: Alla bilar är dåliga blar, men vissa är mindre dåliga än andra...

har ALDRIG bytt en lmm på någon volvo jag ägt smile

men om folk förstår att ett öppet filter inte ska användas så skulle det inte vara ett problem

man får skylla sig själv om man kör öppet filter
och då har inte bara volvo problem utan även audi vw osv
smile

mekonomen är nog inte billigast men helt klart det bästa stället om du snabbt vill ha delar
sen att jag har 20% rabbat där gör jhu inte saken sämre ;-)

behöver jag en del som inte är brottom så är det skruvat.se som gäller
kvaliten är den samma priset är lägre i regel

ville bara motbevisa påståndet att volvon skulle ha dyrare reservdelar

kan nog sänka både bmw och volvons priser men då har jag inte delarna som senast dagen efteråt

beställer man bmw delarna i tyskland så halverar man lätt priserna
men då tar det säkert 2veckor innan man har samtliga delarna

säkert samma till en volvo

mekonomen är ledande på reservdelar i sverige och dom borde användas som mått stock

helt ärligt har jag aldrig köpt en del på meca
har dock kollat och upptäckt att dom har sjuka priser

men som det ser ut nu har väll mekonomen köpt upp meca?

1 366 Inlägg
9 februari 2012
Schmiedmann är ju grymma på bmw i sverige och det är inga mekonomen priser som gäller där. Jag tror inte att vare sig BMW eller Volvo är billigare eller dyrare. letar man runt kan man nog hitta delar till ungefär samma priser.

Growe skrev:
twin_cam skrev:

har ALDRIG bytt en lmm på någon volvo jag ägt smile

men om folk förstår att ett öppet filter inte ska användas så skulle det inte vara ett problem

man får skylla sig själv om man kör öppet filter
och då har inte bara volvo problem utan även audi vw osv
smile

mekonomen är nog inte billigast men helt klart det bästa stället om du snabbt vill ha delar
sen att jag har 20% rabbat där gör jhu inte saken sämre ;-)

behöver jag en del som inte är brottom så är det skruvat.se som gäller
kvaliten är den samma priset är lägre i regel

ville bara motbevisa påståndet att volvon skulle ha dyrare reservdelar

kan nog sänka både bmw och volvons priser men då har jag inte delarna som senast dagen efteråt

beställer man bmw delarna i tyskland så halverar man lätt priserna
men då tar det säkert 2veckor innan man har samtliga delarna

säkert samma till en volvo

mekonomen är ledande på reservdelar i sverige och dom borde användas som mått stock

helt ärligt har jag aldrig köpt en del på meca
har dock kollat och upptäckt att dom har sjuka priser

men som det ser ut nu har väll mekonomen köpt upp meca?

15 172 Inlägg
9 februari 2012
Rquired skrev:
Growe skrev:
Rquired skrev:

jo visst kan man kolla på olika ställen men nu får man göra dom jämförelserna man kan göra

jag kan offra en hel dag att hitta dom billigaste delarna till en volvo 740turbo 89:a
om någon offrar sig för att hitta samma sak till en Bmw 325 89:A
för skoj skull

iverkliga livet tror jag ingen skulle ställa sig att köpa ett nytt bromsok eller ett helt lyse nytt till varken en bmw eller en volvo

fördelen att åker man volvo så finns det alltid någon man känner som har delen man söker
ljuger inte om jag säger att jag kastat 10kompletta uppsättningar med framljus till gamla 740 fronten för dom inte är värda att spara

att alla bilar rostar det gör dom helt klart men volvon 740/940 av senare årgångarna är nog det minst rostiga man hittar

sån är min erfarenhet iallfall även om det finns riktiga rostburkar bland dom oxå

men jag upplever inte e30 som dom värsta bmw bilarna iallfall e36 är dom jag sätt mest rost på
och fått rostlaga på helt sjuka ställen smile

nu är jag volvopartisk men samtidigt har jag jobbat på en firma som höll på med rostlagning och bilackering från 2000-2006
så man har lärt sig dom mesta ställen bilar rostar på

och det sista jag skulle köpa är nog en E-klass merca direkt efter kommer ford fikus 
den är faktist värre än e-klassen men mercan är en dyr bil så den borde inte rosta på dom ställen den gör

bmw ligger ganska bra till bortsätt från e36 volvosarna om man bort ser från x40 och 300,400 serien är dom som nog ligger bland dom bästa som jag helt klart slipat och rostlagat minst

då snackar vi bilar från 90-2006

vw 92-98 är riktigt bottenskrap oxå förövrigt

Köp BMW:n, tycker ingen ska köpa en Volvo mellan 1982-1998!
För då finns det fler 740/940 till mig big_smile

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P

15 172 Inlägg
9 februari 2012
kollade nu skruvat.se dom hade inga framljus till 740 där bara reflektor?!

så jag valde en 940Turbo -91 istort sätt kunde jag valt en Gl då det är samma delar så länge båda har abs vilket jag förutsätter att det är

12.217kr

Bromsbelägg (girling) 371kr
bromsok (girling) vänster och höger 1.299kr/st 2.598:-/par
Bromskivor (abs girling)  468kr/st 936kr/par
stabbstag 2st   164:-/st 328kr/par
spindeled 2st 328kr/st 656kr/par
servopump 2.100:-
strålkastare 2st höger och vänster  höger 1.540:- vänster 1.232:-
kopplingsats 2.456kr

summa 12.271:-

Biltema

dom hade inte stabstag eller servopump

summa 6.510:-

Bromsbelägg (girling) 239:-
bromsok (girling) vänster och höger 599kr/st 1.198kr/par
Bromskivor (abs girling)  349kr/st 698kr/par
spindeled 2st 139kr/st 278kr/par
strålkastare 2st höger och vänster  1.399kr/st 2798:-/par
kopplingsats 1.299kr

summa 6.510Kr

nu har jag inte försökt att hitta billigaste på varje ställe utan tog bara 2olika ställen till tror att man kan komma ner några hundra om man klabbar tok mycket

tex styrservopump framljus bromsok är saker man handlar beg i regel

15 172 Inlägg
9 februari 2012
Noxxer skrev:
Mekonomen är tamefan dyrare än BMW själva på delar.
Vevaxelgivare på Bmw: 600kr. Mekonomen: 1400kr
Dock va det 2 år sen jag handla, mekonomen kanske har justerat priset nu.

ofta det är så
fast väntetiden på många märkes ställen är sjukt lång tyvärr

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
9 februari 2012
twin_cam skrev:

Tankmätaren också. En fungerande sådan var antagligen tillval när man köpte bilen och uppenbarligen valde de flesta kunderna en 740 utan fungerande tankmätare wink

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

Smålänning
7 887 Inlägg
9 februari 2012
IceEyes skrev:
twin_cam skrev:

Tankmätaren också. En fungerande sådan var antagligen tillval när man köpte bilen och uppenbarligen valde de flesta kunderna en 740 utan fungerande tankmätare wink

Jo men jag menade bägge, och på 740 -92 och 940 är krånglande tankmätare ändå rätt sällsynt. Men min gamla 50k mils -90 fungerade den i wink

Men okej, en del problem med elen kan gamla Volvos ha... Inte fönsterhissar och tackluckor, utan typ instrument och sådant smile

Men kan inte komma på några direkt modellrelaterade fel, som kan relateras till konstruktionen. Skulle vara att dom verkar äta bakstötdämpare då, men dom är ju billiga som tusan och lätt att byta smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

15 172 Inlägg
9 februari 2012
twin_cam skrev:
IceEyes skrev:
twin_cam skrev:

Jo men jag menade bägge, och på 740 -92 och 940 är krånglande tankmätare ändå rätt sällsynt. Men min gamla 50k mils -90 fungerade den i wink

Men okej, en del problem med elen kan gamla Volvos ha... Inte fönsterhissar och tackluckor, utan typ instrument och sådant smile

Men kan inte komma på några direkt modellrelaterade fel, som kan relateras till konstruktionen. Skulle vara att dom verkar äta bakstötdämpare då, men dom är ju billiga som tusan och lätt att byta smile

min tankmätare går baklänges annars fungerar den..men kör med 98:ans amatur och det gick inte ihop med mätarhuset tydligen?  och h-mätaren dog en dag bytte mätarhus och nu glappar värmemätaren istället

fast det är marginella fel
enda övriga elfel är att backspeglarna inte fungerar riktigt så bra som dom borde
men eltaklucka c-lås elhissar fungerar
inte många bilar som gått 34k och är 21år gamla som sånna saker fungerar
elspeglarna är första gången jag varit med om att dom kluddar på en gammal 740/940

skrota ur en 760 idag och där från 88:a och där fungerade t.o.m elstolen fortfarande smile

Smålänning
7 887 Inlägg
9 februari 2012
Growe skrev:
twin_cam skrev:
IceEyes skrev:

min tankmätare går baklänges annars fungerar den..men kör med 98:ans amatur och det gick inte ihop med mätarhuset tydligen?  och h-mätaren dog en dag bytte mätarhus och nu glappar värmemätaren istället

fast det är marginella fel
enda övriga elfel är att backspeglarna inte fungerar riktigt så bra som dom borde
men eltaklucka c-lås elhissar fungerar
inte många bilar som gått 34k och är 21år gamla som sånna saker fungerar
elspeglarna är första gången jag varit med om att dom kluddar på en gammal 740/940

skrota ur en 760 idag och där från 88:a och där fungerade t.o.m elstolen fortfarande smile

Min 91:a har bägge sätena fram fungerande, värmen är trasig i vänster spegel, men eljusteringen funkar i bägge, centrallåset går på alla dörrar inkl. bagaget och elhissarna funkar smile Även ljusviddsregleringen fungerar, på bägge lysena.

21 år och 35k mil som sagt, då det är fullt tillräcklig dimensionering på grejerna smile

Sök