Bra bas bmw E39?

arvidfasth
24 januari 2012 · 54 Inlägg

Som rubriken lyder så undarar jag villket sätt som är bäst när man vill ha mer och bättre bas i en BMW E39 Sedan? Har hört många olika bud , bandpass , portar genom hatthylla eller köra genom skidluckan. Det jag hade tänkt mig är 2 st 10" eller liknande. Ända kravet är att det ska ta så lite plats som möjligt. Det jag hade tänkt i pris är ungefär 4000 för bas och steg.

Tack på förhand!big_smile

BMW 528i (1996)
BMW 320 "E46" (2003)
rekty
25 januari 2012 · 28 Inlägg

köp en sånhär http://www.brl.se/sv/artiklar/jackhammer-22-tum.html så spelar det ingen roll hur du bygger, du får tillräckligt med bas hur eller hur! smile

Tokken Team dBakuten
25 januari 2012 · 3 453 Inlägg

rekty skrev:
köp en sånhär http://www.brl.se/sv/artiklar/jackhammer-22-tum.html så spelar det ingen roll hur du bygger, du får tillräckligt med bas hur eller hur! smile

Så slutar vi larva oss..

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!
rekty
25 januari 2012 · 28 Inlägg

Tokken skrev:

rekty skrev:
köp en sånhär http://www.brl.se/sv/artiklar/jackhammer-22-tum.html så spelar det ingen roll hur du bygger, du får tillräckligt med bas hur eller hur! smile

Så slutar vi larva oss..

k polisen, känner honom så tror inte de gör så mkt smile

Senast redigerat av rekty (25 januari 2012)

arvidfasth
26 januari 2012 · 54 Inlägg

Eller så slänger du in en sån i din merca så lär du kunna hoppa fram

BMW 528i (1996)
BMW 320 "E46" (2003)
arvidfasth
26 januari 2012 · 54 Inlägg

En lösning där man även kan spela med skidluckan uppfälld uppskattas, men är av mer betydelse att lådan inte tar för stor plats.

BMW 528i (1996)
BMW 320 "E46" (2003)
MartinF
27 januari 2012 · 372 Inlägg

Mitt tips är att leta efter en 12" bas med rekomenderad lådvolym på max ca 55Liter, gärna 30. Samt att basen ej är djupare än en alpine swx12 (jag har en sån och den passar på mm)
Därefter kan du bygga en vinklad låda låda som spelar in vid armstödet som samtidigt är såpass liten att du fortfarande kan fälla upp reservhjulsbaljan i bagageutrymmet.

Min låda är ca 35 liter och där får slutsteg plats på sidan om lådan. Är dock ett rätt smäckert steg.
Du får fortfarande in bas i kupeen med ryggstödet uppfällt, de få gånger man har 5 i bilen.

Det är mitt tips smile

MartinF
27 januari 2012 · 372 Inlägg

Annat alternativ är att ta bort orginalhögtalarna bak, såga upp plåten och bygga en bandpasslåda med portarna upp i hatthyllans orginalgaller.

eastmotorsport -sommar ska de va....
28 januari 2012 · 4 524 Inlägg

Jag har byggt fast en 12" baslåda, bekymret för dig är du ska spela open air eller ha en valig sluten låda då en port inte ryms i skidlådan. hade ett sån open air i en av mina tidiga e39or och det spelade riktigt bra.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=226038

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .
arvidfasth
30 januari 2012 · 54 Inlägg

Om jag köper en kenwood KFC-w3013 12" skulle jag kunna bygga så som Martinfyhr menar? Och sen en baffel som trycker mot ryggstödet?

BMW 320 "E46" (2003)
BMW 528i (1996)
eastmotorsport -sommar ska de va....
30 januari 2012 · 4 524 Inlägg

arvidfasth skrev:
Om jag köper en kenwood KFC-w3013 12" skulle jag kunna bygga så som Martinfyhr menar? Och sen en baffel som trycker mot ryggstödet?

Den funkar men den ska skruvas fast i en rejäl träskiva bakifrån. Sen vet jag inte om den här spelar bra i open air eller om du måste bygga låda. Kolla med nån som vet en högtalare som spelar bra i "open air" så slipper du låda utan enbart en träskiva

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .
arvidfasth
30 januari 2012 · 54 Inlägg

Open air är inget alternativ utan blir en låda i mdf troligtvis:) gärna sluten om man inte kan bygga porten så att det blir tätt mellan skuff och cupe?smile

BMW 528i (1996)
BMW 320 "E46" (2003)
eastmotorsport -sommar ska de va....
30 januari 2012 · 4 524 Inlägg

arvidfasth skrev:
Open air är inget alternativ utan blir en låda i mdf troligtvis:) gärna sluten om man inte kan bygga porten så att det blir tätt mellan skuff och cupe?smile

Förstår dig inte. Du vill ha något som tar minimalt med utrymme och då är en 10" eller en 12"  som spelar öppet utan låda perfekt. Har själv haft det i en 5-serie och det var mkt bra ljud . Detta tack vare bagaget på en 5-serie i sig är väldigt tätt och bildar lite egen låda , om än en rätt stor sådan.

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .
arvidfasth
30 januari 2012 · 54 Inlägg

Då ber jag om ursäkt, och förstod fel, men det jag har läst/hört är att det är väldigt svårt att hitta en bas dom spelar bra open air. Dock har jag ingen tidigare erfarenhet av e39 så det du säger kan stämma mycket väl , men hur är det om man stänger skidluckan?

Jag har ju räknat med att endel av bagagen försvinner av låda men vill inte bygga en låda på flera 100 liter(överdrift) så man kanppt får in en väska:)

Senast redigerat av arvidfasth (30 januari 2012)

BMW 528i (1996)
BMW 320 "E46" (2003)
Donvito
30 januari 2012 · 964 Inlägg

Det jag har märkt i min är att det viktigaste verkar vara att få bra signal till slutsteget, alltså inte använda högnivå direkt från stereon, köp en mtx req omvandlare och få riktig lågnivå med ställbar styrka på. Eller du kanske byter hela huvudenheten? Det är iallafall mitt enda tips resten överlåter jag till någon kunnig smile

Volvo Pv (1957)
Volvo P1800 (1965)
Mercedes E500 4matic "Amg" (2009)
arvidfasth
30 januari 2012 · 54 Inlägg

Japp har en KDC-BT6544UY som nog ska in så lågnivå finns så att det räcker och blir över:) Behöver dock en iso kontakt till den om någon har nått förslag?

BMW 320 "E46" (2003)
BMW 528i (1996)
offfroad Män med stil kör dieselbil
17 februari 2012 · 595 Inlägg

iso kontakt det kan man hitta på dem flesta bilstereo webbsidor..

men jap jag har ingen erfarenhet av open air system men det skulle spara mycket plats, så man kan fortfarande slänga in en massa i bagaget...
men som jag kan bevisa så kan man klämma in dubbla 15", i bagaget på en e39 sedan, och allt som behövs för att driva dem, och fortfarande kunna komma åt reservhjulet ( på dess originala placering), och kunna slänga in 3-4 fulla matsäckar ..

och det jag också kommit fram till att det är en ganska stor skillnad mellan öppen / stängd skidlucka ...
och i mitt fall så gör öppet skidlucka till en bandbaslåda ( ungefär..) om jag inte är helt ute och cyklar..

en liten tips se till att nummerplåten sitter ordentligt fast!, för i min bil så står man utanför så hör man bara när den skramlar utav H***

http://www.garaget.org/?car=270898

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang