35 Hz avstämning brukar kunna ge ordentligt med djupbas, är det mycket djupbas som du spelar?
50 liter netto ser ut att spela med markerat tryck omkring avstämningen, lådan borde passa mer till djupbas än "allround". Tar man 40 liter netto så kan nog lådan spela mer neutralt, men porten (4") blir antagligen så pass lång att den får vinklas i lådan. Slotport är kanske ett alternativ i så fall.
Ja jag brukar spela mycket djupbas, men om jag skulle stämma av basen till 35 Hz skulle det i såfall spela mycket sämre runt 45 hz ? . Hittade en avstämning på 38Hz med 55 liter och en 63 cm² x 15 cm BR-Kanal i manualen men Låter dethär vettigt ? .
Jag skulle nog hellre välja 4" port istället för 63 cm2, lufthastigheten kan i teorin bli ganska hög om basen körs hårt och har man en port utan möjlighet till konade trattar så finns risk för flåsljud.
Väljer du 55 liter netto avstämt till 38 Hz så rekommenderar jag 4" port där röret ska vara 17 cm långt, sedan sätts trattar i båda ändar. Du kan också välja 50 liter netto avstämt till 35 Hz med 4" port, då ska röret vara 27 cm långt och sedan trattar i båda ändar.
Med en avstämning på 35 Hz borde även tex 45 Hz höras ordentligt, däremot kan 55-60 Hz återges märkbart lägre enligt beräkningsprogrammet.