Koppla bort startspärr?

t2r
2 maj 2011 · 302 Inlägg

Morsan har en chrysler sebring sen 90-talare (tror -97)

Nyckeln fungerar som den ska, men larmdosan har slutat fungera, bilen startar därför och går i några sek. för att sedan dö pga startspärren.

en ny dosa kostar 2000:-

Är det bara att gilla läget och köpa en ny eller finns det någon lösning?

Te x koppla ur startspärr?
(har provat med nytt batteri i dosan)

MVH Pälle

t2r
2 maj 2011 · 302 Inlägg

Bör väll kanske tilläggas att det är bilens org. startspärr

anonymbobafet
2 maj 2011 · 4 Inlägg

aa det är nog tyvärr gilla läget, det lönar sig iaf i längden om du ska sälja bilen.
Mvh

phille18
3 maj 2011 · 179 Inlägg

Klart bäst att du har kvar den, har för mig att dem kollar det på besiktningen.

Kör bara bakhjulsdrivet, annat är inte lönt!
t2r
3 maj 2011 · 302 Inlägg

Det sista jag vill är att ha kvar den. Då sånt där skit bara krånglar.

Ingen som vet om det går att koppla ur den?

chryslerstratus
3 maj 2011 · 440 Inlägg

Det går inte att koppla ur den, är den svensksåld (inom EU) så är det ett relativt okänt system och det finns folk som har skrotat sina bilar pga. detta.

Eftersom du har en larmdosa så går den också till centrallåset(?), fungerar fjärrlåset med dosan?

Förresten, glömde fråga, vad menar du med Sebring? Inte kan det vara en Sebring Coupé? (finns runt 5 st i Sverige), är det en Stratus Sédan eller det jag kom att tänka på, Chrysler Sebring Cab (kallad Stratus Cab i Sverige)??

Oavsett, öppna motorhuven och leta fram säkringslådan och ryck säkringen där det står "relay" och se om bilen startar.

Vem har du fått pris på 2 000:- av? Chrysler aukt återförsäljare?

Jag tror att du kan köpa en dosa billigt och programmera den själv via OBD-uttaget.

Beskriv vilken bil det är så kan jag nog hjälpa dig.

t2r
3 maj 2011 · 302 Inlägg

ursäkta ursäkta.. det är en stratus. fel av mej!

Ska prova det där med säkringen.
mvh pälle

chryslerstratus
3 maj 2011 · 440 Inlägg

Hmm, är det en manuell låda (2.0 liters motorn) eller automat (2.5 liters motorn)? (finns även 2.4 liters men den är mycket ovanlig i Sverige).

Samt vilken årsmodell (du skrev 97 men var osäker?)

Är det import från USA eller är den EU-såld? (gissar på EU-såld eftersom den stängs av efter några sekunder?)

Jag har hört många historier om att systemet som användes på EU-sålda bilarna var omöjligt att få reservdelar till (dosor) samt att programmera om dem. Jag tror dock att om du hittar två dosor på någon skrot eller ebay (startspärren heter Rockwell) så kan nog Chrysler Sverige programmera om dosorna (dom använder DRB-instrument som kostar runt 20-30 000:- så det är inget man själv kan göra, enbart om dom är USA-sålda och saknar startspärr, dvs. larmet).

Här har du en bild på hur det ser ut (du kanske kan hitta dosan under ratten/panelen och koppla ur den om du har tur?).

http://www.usabilforum.se/forumuppladdning/rockwell.jpg

Sammanfattningsvis:

*Köpa beg. dosor (går ej att köpa nya) och åk till Chrysler och se om dom kan programmera dem).
*Försök koppla ur startspärren själv (är osäker på om den ger kod till PCM också, hoppas inte det). Försök få igång bilen (ryck säkringen relay eller "rucka på" säkringen till dörrlåsen etc, därefter när bilen har startat så rycker du lådan som det står Rockwell på).

Meddela hur det går..

Mvh

Senast redigerat av chryslerstratus (15 april 2014)

Hammarstedt
13 februari 2012 · 6 Inlägg

Hur har det gått för dig med startspärren? I lördags slutade fjärrdosan till min Stratus -98 att fungera. Systemet Är av märket Rockwell, precis likadant som det på bilden ovan. Jag har sökt runt och lyckats få tag på en kille som kopplat bort en likadan startspärr som satt i hans Jeep Wrangler. Ringde honom och fick lite mer "kött på benen" och idag blev jag av med startspärrs-eländet. Eftersom jag hade turen att min pappa kör en Stratus med fungerande fjärrdosa till sin startspärr kunde jag använda denna. Han ville också bli av med det då det känns så osäkert...
Såhär gjorde jag:
1. Kopplade ur min Rockwell-dosa och in med den med fungerande fjärr.
2. Tryckte på lås upp och kunde då starta min bil igen!
3. Lät den gå i minst 5 min (inte säker på om det behövs)
4. Kopplade ur Rockwell-dosan med motorn fortfarande igång
5. Lät den gå ytterligare 5 min. Gör man inte det så ligger spärren i om man provar starta igen.
Efter detta kan jag nu starta bilen utan nåt krångel! Underbart skönt!

cheffer
14 februari 2012 · 1 422 Inlägg

Koppla ifrån är ingen idé och är väldigt svårt och blir ännu mer svårsåld, ser ju ut som stöldgods... Det finns nya kit att köpa då det är ett relativt vanligt problem och jag har själv bytt på 90tals chrysler. Det du gör är att köpa en helt ny dosa med enhet till och kopplar in. 2000 spänn är inte så blodigt för att få imobilizer fixat faktiskt och när du gjort det så är mitt största tips till dig att sälja bilen och köpa något annat. Inte för att imobilizern kommer krångla igen, för det kommer den inte men det är enligt mig (och många andra) inte en så värst bra bil.

Mazda rx7 "WankelPower" (1994)
Saab 9-5 Aero "Sedanen" (2006)
Hammarstedt
23 februari 2012 · 6 Inlägg

cheffer skrev:
Koppla ifrån är ingen idé och är väldigt svårt och blir ännu mer svårsåld, ser ju ut som stöldgods... Det finns nya kit att köpa då det är ett relativt vanligt problem och jag har själv bytt på 90tals chrysler. Det du gör är att köpa en helt ny dosa med enhet till och kopplar in. 2000 spänn är inte så blodigt för att få imobilizer fixat faktiskt och när du gjort det så är mitt största tips till dig att sälja bilen och köpa något annat. Inte för att imobilizern kommer krångla igen, för det kommer den inte men det är enligt mig (och många andra) inte en så värst bra bil.

Ja, man tycker ju olika... Jag är då väldigt nöjd med min Stratus och angående svårsåld och stöldgods så håller jag verkligen inte med. Det är en bra och enkel lösning på problemet och jag skulle aldrig lägga ner pengar på att få tillbaka startspärr-funktionen på en såpass gammal bil. Speciellt inte efter att ha blivit hjälplöst stående med bilen då jag verkligen behövde den, bara på grund av en liten fjärrdosa som lagt av.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang