3287
Sök

a

388 Inlägg
22 februari 2012
#21
marwin_of_sweden skrev:
sverkera skrev:
marwin_of_sweden skrev:

Det finns gott om person bilar som får dra 2000kg:)

Ja, men det går åt att den får dra ca 2500 kg för att det ska räcka till för att bli lagligt.

Ja det är klart, då får man gå på större bilar.
T.ex min silverado diesel är godkänd för att släpa på 3000kg på kroken:)

men med 3000kg efter en sån är man ju uppe på CE kort eftersom det blir så tungt

SPONSORER
BRL - SONAX - 59 north wheels -
Spacer.se

564 Inlägg
22 februari 2012
#22
SkylinePeter skrev:
marwin_of_sweden skrev:
sverkera skrev:

Ja, men det går åt att den får dra ca 2500 kg för att det ska räcka till för att bli lagligt.

Ja det är klart, då får man gå på större bilar.
T.ex min silverado diesel är godkänd för att släpa på 3000kg på kroken:)

men med 3000kg efter en sån är man ju uppe på CE kort eftersom det blir så tungt

Nej, BE räcker om inte dragbilen är registrerad som tung lastbil.

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
22 februari 2012
#23
sverkera skrev:
SkylinePeter skrev:
marwin_of_sweden skrev:

Ja det är klart, då får man gå på större bilar.
T.ex min silverado diesel är godkänd för att släpa på 3000kg på kroken:)

men med 3000kg efter en sån är man ju uppe på CE kort eftersom det blir så tungt

Nej, BE räcker om inte dragbilen är registrerad som tung lastbil.

Precis, har man BE får man dra så mycket som bilen är godkänd för.
Så länge det är en lätt lastbil får man dra så mycket den är godkänd för, finns det ens någon gräns för hur tungt ekipaget får vara?

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

860 Inlägg
22 februari 2012
#24
varför ska du ha en biltrailer till din saab 9-5 kombi??? har motorn rasat lr vad???


37 Inlägg
22 februari 2012
Trådstartare
#25
mikael_86 skrev:
varför ska du ha en biltrailer till din saab 9-5 kombi??? har motorn rasat lr vad???

Yes någon kolv/kolvar har gått så tänkte lämna in den och få i T5 kolvar istället..


860 Inlägg
22 februari 2012
#26
aha okej.... har kolven gått lr har de blivit för mkt oljeslagg lr va de heter???
ja T5 kolvar är ju mkt bättre men har hört att man måste byta hela bottendelen för o kunna ha T5 kolvar i T7 motorn....


37 Inlägg
22 februari 2012
Trådstartare
#27
mikael_86 skrev:
aha okej.... har kolven gått lr har de blivit för mkt oljeslagg lr va de heter???
ja T5 kolvar är ju mkt bättre men har hört att man måste byta hela bottendelen för o kunna ha T5 kolvar i T7 motorn....

Nej kolven har gått, har inte det problemet med oljegrejjen det är uppgraderat från -04..aa jag vet inte riktigt
det sa dom ingenting om på verkstan att man behövde byta bottendel.


860 Inlägg
22 februari 2012
#28
aha okej.... men oljeslam kan väll fastna i kolv o kolvringarna iaf fast du har en 05???? hmmm nä va ja har hört så måste man byta till en typ saab 9000 lr 900 bottendel för o kunna ha T5 kolvar då T5 kolvarna är större en T7 på höjden...


37 Inlägg
22 februari 2012
Trådstartare
#29
mikael_86 skrev:
aha okej.... men oljeslam kan väll fastna i kolv o kolvringarna iaf fast du har en 05???? hmmm nä va ja har hört så måste man byta till en typ saab 9000 lr 900 bottendel för o kunna ha T5 kolvar då T5 kolvarna är större en T7 på höjden...

Joo det kan det nog..Ja jag vet faktiskt ingen om det med bottendelen, vet inte om det finns olika dim på T5 kolvarna så att dom ska passa rakt av på T7..


860 Inlägg
22 februari 2012
#30
T5 kolvarna är typ den dubbla höjden av T7 kolvarna därför folk sätter i T5 i T7 motorn.... men att man måste byta en hel del för det isf med har ja läst.... sök om de så ser du skillnaden på T5 kolvar o T7


37 Inlägg
22 februari 2012
Trådstartare
#31
mikael_86 skrev:
T5 kolvarna är typ den dubbla höjden av T7 kolvarna därför folk sätter i T5 i T7 motorn.... men att man måste byta en hel del för det isf med har ja läst.... sök om de så ser du skillnaden på T5 kolvar o T7

Ja hört att dom håller bättre en T7 iaf..ska höra med den verkstan och se hur dom hade tänkt isåfall :S


7 534 Inlägg
23 februari 2012
#33
sverkera skrev:
SkylinePeter skrev:
marwin_of_sweden skrev:

Ja det är klart, då får man gå på större bilar.
T.ex min silverado diesel är godkänd för att släpa på 3000kg på kroken:)

men med 3000kg efter en sån är man ju uppe på CE kort eftersom det blir så tungt

Nej, BE räcker om inte dragbilen är registrerad som tung lastbil.

finns faktiskt BE ekipage som får väga ca 10-12 ton,, kolla på be trailer wink trodde inte på det innan jag kollade smile

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
23 februari 2012
#34
Då finns det alltså ingen gräns? Så länge bilen får dra det:)? Så OM min pickup hade varit godkänd för 20ton så hade jag fått dra det med BE?

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

7 534 Inlägg
23 februari 2012
#35
marwin_of_sweden skrev:
Då finns det alltså ingen gräns? Så länge bilen får dra det:)? Så OM min pickup hade varit godkänd för 20ton så hade jag fått dra det med BE?

nån gräns finns det säkert,, men jag har ingen koll på det,, bara att man häpnade vad BE trailers fick dra wink

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
23 februari 2012
#36
granadadr skrev:
marwin_of_sweden skrev:
Då finns det alltså ingen gräns? Så länge bilen får dra det:)? Så OM min pickup hade varit godkänd för 20ton så hade jag fått dra det med BE?

nån gräns finns det säkert,, men jag har ingen koll på det,, bara att man häpnade vad BE trailers fick dra wink

Undra om det behövs en gräns, måste ju va grymt svårt att få en LB godkänd för lite högre vikter.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

564 Inlägg
23 februari 2012
#37
Även om det inte finns någon explicit gräns så finns det ju en praktisk gräns, dragbilen måste vara tillräckligt stabil och orka dra och bromsa lasten och till slut behöver den vara så pass tung för att klara det att den går över 3,5 tons totalvikt.

1 938 Inlägg
23 februari 2012
#38
sverkera skrev:
Även om det inte finns någon explicit gräns så finns det ju en praktisk gräns, dragbilen måste vara tillräckligt stabil och orka dra och bromsa lasten och till slut behöver den vara så pass tung för att klara det att den går över 3,5 tons totalvikt.

Därför man har aktivt bromsat ekipage på tunga fordon, finns det typ tryckluft eller elektrisk servo på släpfordonet på vanliga bilsläp?

564 Inlägg
23 februari 2012
#39
Det finns elektriska bromsystem typ denna:
http://www.etrailer.com/faq-brakecontroller.aspx

Det borde väl gå att köra med tryckluft också, som på stora lastbilar med släp, men borde vara svårare att få till om inte dragbilens bromssystem också använder tyckluft.


Sök