Parkeringsbot på nyköpt bil

gnurr
25 februari 2012 · 12 Inlägg

Hej! I början av februari köpte jag en begagnad bil. Köpet genomfördes vid 17-17.30 på kvällen. Nu har jag fått en påminnelse på en parkeringsbot samma dag som den tidigare ägaren fått. Det var utställd kl 14.00. Då ägde jag ju inte ens bilen!! Ägaren befinner sej utomlands och det var en kompis till honom som förmedlade köpet och jag har just nu inga uppgifter på nån av dem. Vad gör jag? Är det verkligen så att det är jag som ska betala? Isåfall är det ju livsfarligt, för om den förre ägaren gjort sej skyldig till nåt som kostar mer, t.ex fortkörningsböter etc. kan jag ju bil ruinerad...  Tacksam för konkreta tips...

Busgrabb Rejsa ?
25 februari 2012 · 2 959 Inlägg

gnurr skrev:
Hej! I början av februari köpte jag en begagnad bil. Köpet genomfördes vid 17-17.30 på kvällen. Nu har jag fått en påminnelse på en parkeringsbot samma dag som den tidigare ägaren fått. Det var utställd kl 14.00. Då ägde jag ju inte ens bilen!! Ägaren befinner sej utomlands och det var en kompis till honom som förmedlade köpet och jag har just nu inga uppgifter på nån av dem. Vad gör jag? Är det verkligen så att det är jag som ska betala? Isåfall är det ju livsfarligt, för om den förre ägaren gjort sej skyldig till nåt som kostar mer, t.ex fortkörningsböter etc. kan jag ju bil ruinerad...  Tacksam för konkreta tips...

Ring Transportstyrelsen och hör med dom angående P-boten men fortkörningsbot har inte ett skit med bilen att göra kan jag upplysa dig om iallafall.

Autotech
BMW 335D (2008)
gnurr
25 februari 2012 · 12 Inlägg

Ok. Tack  för tipset. Jag kan ju styrka med vittnen att jag inte ägde bilen förrän på kvällen. Hopas det funkar.smile

KHRacing
25 februari 2012 ·

Fortkörningsböter är personliga,

P-böter är fordonsrelaterade.

Kollan
25 februari 2012 · 618 Inlägg

KHRacing skrev:
Fortkörningsböter är personliga,

P-böter är fordonsrelaterade.

Han får inte böter på en bil han inte äger, ellerhur.

KHRacing
25 februari 2012 ·

Kollan skrev:

KHRacing skrev:
Fortkörningsböter är personliga,

P-böter är fordonsrelaterade.

Han får inte böter på en bil han inte äger, ellerhur.

Nej. jag bara menade med mitt svar att sådana är reglerna.

Alltså borde det ju vara säljarens kompis som fått böterna 3 timmar innan köpet gjordes.
O det sket han ju såklart i att meddela köparen.

baltis
25 februari 2012 · 1 948 Inlägg

Skulle ringa dom som utfärdat parkeringsboten och förklara läget, om dom inte går med på det så skulle jag med sur min betala boten.
Annars har du en jävla massa jobb på dig med bestridande, inkassao, kronofogden, tingsrätten osv... kanske värt några hundra att slippa allt krångel? big_smile

plankan
25 februari 2012 ·

baltis skrev:
Skulle ringa dom som utfärdat parkeringsboten och förklara läget, om dom inte går med på det så skulle jag med sur min betala boten.
Annars har du en jävla massa jobb på dig med bestridande, inkassao, kronofogden, tingsrätten osv... kanske värt några hundra att slippa allt krångel? big_smile

Inte för att vara dum mot dig personligen -
men när du skriver på detta sätt låter du inte för klok.
Det är just detta som dom flesta P-bolagen ränkar med roll

baltis
25 februari 2012 · 1 948 Inlägg

plankan skrev:

baltis skrev:
Skulle ringa dom som utfärdat parkeringsboten och förklara läget, om dom inte går med på det så skulle jag med sur min betala boten.
Annars har du en jävla massa jobb på dig med bestridande, inkassao, kronofogden, tingsrätten osv... kanske värt några hundra att slippa allt krångel? big_smile

Inte för att vara dum mot dig personligen -
men när du skriver på detta sätt låter du inte för klok.
Det är just detta som dom flesta P-bolagen ränkar med roll

Nu handlade det ju inte om att betala en bot som var felaktig, skulle aldrig betala en bot om jag till 100% var övertygad om att jag inte parkerat fel. Här handlar det om en lite mer komplicerad fråga, och jag säger att personligen betalar jag hellre upp till 1000kr och slipper allt krångel, hade nog gjort samma sak iofs om jag visste att jag inte parkerat fel...

Ska tilläggas att jag bor i en småstad där parkeringsvakter inte existerar (fått en bot i hela mitt liv och den var jag värd) samt att jag inte tycker några hundra är värt att bråka om.

Senast redigerat av baltis (25 februari 2012)

Andromeda Rumpmas
26 februari 2012 · 3 860 Inlägg

Jag gissar att ägarbytet skrevs på det datum det gäller? Alltså att den första dag du är registrerad som ägare är samma datum som boten skrevs? Det har egentligen ingen betydelse i och för sig, eftersom boten skrivs på fordonet och också följer fordonet. Därför kan du också få p-böter till dig på ett fordon du redan sålt om ägarbytet av någon anledning inte kommit in. Det har det ju förekommit en del trådar om också.

Juridiskt sett spelar det ju som sagt dock inte någon som helst roll om det var du eller förra ägaren som parkerade fel. P-böter och skatteskulder följer med bilen oavsett hur många ägarbyten som hinner göras.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Germax
26 februari 2012 · 12 086 Inlägg

plankan skrev:

baltis skrev:
Skulle ringa dom som utfärdat parkeringsboten och förklara läget, om dom inte går med på det så skulle jag med sur min betala boten.
Annars har du en jävla massa jobb på dig med bestridande, inkassao, kronofogden, tingsrätten osv... kanske värt några hundra att slippa allt krångel? big_smile

Inte för att vara dum mot dig personligen -
men när du skriver på detta sätt låter du inte för klok.
Det är just detta som dom flesta P-bolagen ränkar med roll

Vad har det med saken att göra? Det är bara att gilla läget, vill man bråka med allt vad det kan innebära eller vill man slippa för några hundra kronor. Jag hade nog gjort ett försök att ringa de som utfärdat boten, skulle inte det räcka hade jag nog lagt ner och betalat.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang