4145
Sök

Problem med mitt ICE-steg!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
25 februari 2012
F4S4N skrev:
Lonefox skrev:
F4S4N skrev:

Ja de kan de vara. Dock så har jag testat att pressa ihop lågnivåns ytterdel något så att den ska nypa runt ingångarna bättre. Detta hjälpte inte. Det är en budget-kabel men den har fungerat till tidigare ljudbygget. Får bli en ny SPL-kabel i vilket fall, http://dbakuten.se/detail-item_id-318446

Det är med en budgetkabel......iaf i MINA ögon wink

Vilken rekommenderar du till en bas då? big_smile

Skulle kunna tänka mig en bättre kabel om det var en anläggning hemma eller ett fint kitsystem. Till ett monoblock ställer inte jag så höga krav på kabeln! Känns inte som att mina öron kan skilja på en kabel för 300kr och en för 5000kr. Inte vid basfrekvenser iaf! lol

Tja här är en rätt bra allroundkabel:
http://www.brl.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ib … AQ7980075r smile
Sedan att jag själv kör med Diamondback är en helt annan femma wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
25 februari 2012
Trådstartare
Lonefox skrev:
F4S4N skrev:
Lonefox skrev:

Det är med en budgetkabel......iaf i MINA ögon wink

Skulle kunna tänka mig en bättre kabel om det var en anläggning hemma eller ett fint kitsystem. Till ett monoblock ställer inte jag så höga krav på kabeln! Känns inte som att mina öron kan skilja på en kabel för 300kr och en för 5000kr. Inte vid basfrekvenser iaf! lol

Hör du någon märkvärd skillnad då? smile

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

200 Inlägg
25 februari 2012
F4S4N skrev:
Lyfter igen

Glöm det jag skrev i förra inlägget, problemet kvarstår...

Hade tidigare lämnat in steget till Björn (dBakuten) för felsökning, och han sa att steget var OK. Det var alltså, enligt honom, kring-utrustningen som det var fel på.

Så jag började felsöka. Bytte jordpunkt osv. Hittade som sagt i tidigare inlägget också en koppling som inte var helt 100. Trodde att jag hade löst problemet. Det gick att spela högt och det lät riktigt schysst! Blev jäkligt nöjd med hur lådan spelar smile

MEN, problemet kom tillbaks idag när jag var ute och körde. Helt plötsligt så försvann basen igen. JÄTTEKUL.
Stannade genast bilen och undersökte saken. Basen står endast och ger ifrån sig ett brusande ljud. Ungefär som att man vridit upp allt på max låter det som. Det är alltså det enda ljudet den ger ifrån sig. Inget ljud alls från musiken. För att få tillbaks steget på banan igen så räcker det med att knacka på det väldigt lätt. På chassit alltså. Sedan spelar det som vanligt igen ett tag tills det återigen går in i detta brus-läget. Lampan för RUN lyser ständigt blått och steget indikerar inte på några som helst fel.

Detta får ju mig att nästan vara helt säker på att det faktiskt ÄR glapp i steget, även om Björn säger att steget är OK! Han har ju inte öppnat steget vid felsökningen. Tror endast att han test-spelade. Och om så är fallet kan jag mycket väl tänka mig att steget fungerade. Det vibrerar ju inte på långa vägar lika mycket utanför bilen som det gör i bilen. Basen lägger ju av även vid låga volymer ibland...

Jag vet att Björn kan sin sak, men även dom bästa kan ha fel, right?

Vad tror ni ??? Blir så sjukt trött på att köra fram och tillbaks utan resultat...

Det låter som glapp faktiskt. skulle inte du ha garanti kvar på steget så skulle jag rekommendera att du tog loss skyddsplåten och kände på diverse komponenter som spolar och kondensatorer medan musiken spelar i bilen. Jag har haft glapp i spolen på ett steg som lätt verifierades på det sättet, sen lödde jag och limmade den och felet kom inte igen. 

Be Björn kolla steget direkt i bilen när det felar nästa gång om du har möjlighet så så blir det enklare. Som sagt så kan glapp uppkomma lättare vid vissa temperaturer. Lycka till!
Senast redigerat av Jampa (25 februari 2012)

1:a Pris. 148,3 dB på IdBL MDS Concept Store Arninge 2012!
146,9 dB @ 43 hz med en 12" på MDS Outlaw Crank It Up.
Overpower it!

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
25 februari 2012
Trådstartare
Jampa skrev:
Det låter som glapp faktiskt. skulle inte du ha garanti kvar på steget så skulle jag rekommendera att du tog loss skyddsplåten och kände på diverse komponenter som spolar och kondensatorer medan musiken spelar i bilen. Jag har haft glapp i spolen på ett steg som lätt verifierades på det sättet, sen lödde jag och limmade den och felet kom inte igen. 

Be björn kolla steget direkt i bilen när den felar nästa gång om du har möjlighet så så blir det enklare. Som sagt så kan glapp uppkomma lättare vid vissa temperaturer. Lycka till!

Ja det får bli en sväng till Björn igen. Sist hade jag ju steget löst med mig. Lättare att "bevisa" att det är som det är också om jag kommer med hela anläggningen kopplad i bilen smile

Har ju garanti så det ska inte vara några konstigheter!

2 075 Inlägg
25 februari 2012
Jag tycker inte man hör någon direkt skillnad på ljudet mellan en dyrare och en billigare RCA-kabel.
Har själv Macrom M1LC och enda skillnaderna mellan de billigaste så var lite mindre störningar, och att RCA-kablarna verkligen sitter fast.
Men då har jag inte heller direkt dyra högtalare eller förstärkare. Så säkert ökar skillnaden lite mera om kvalitén på resten av utrustningen ökar.

Men alla tycker olika, så vad som är bra och dåligt är svårt att säga.

7 241 Inlägg
26 februari 2012
F4S4N skrev:
Lonefox skrev:
F4S4N skrev:

Nä...........klart jag inte gör.........isf hade jag inte kört med den wink

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
26 februari 2012
Trådstartare
Lonefox skrev:
F4S4N skrev:
Lonefox skrev:

Men kör du med den även till bas? Kan förstå att det kan bli lite skillnad om det handlar om något fint kitsystem t.ex tongue

7 241 Inlägg
26 februari 2012
F4S4N skrev:
Lonefox skrev:
F4S4N skrev:

Men kör du med den även till bas? Kan förstå att det kan bli lite skillnad om det handlar om något fint kitsystem t.ex tongue

Kör med Diamondback till allt. Bas, mid och top....

En sak jag lagt märke till då man lekt med AQs olika kablar är att HELA registret förändras allteftersom man kliver uppåt i prisklass. Oftast är det inte djuet eller hur högt i frekvens som förändras som man lägger märke till. Utan kontrollen (i bas), upplösning och detaljrikedom.
Jag har haft förmånen att få lyssna på Sky från dem, dock blir den en aning overkill i mitt system eftersom man hörde stomljud i Patriks midbaslådor och baslådan med den kabel. Så den var FÖR bra i hans bil :S Go figure.....

Dock är det här med kablar ngt det kan ältas om hur länge som helst.
Det enda jag egentligen kan säga att när det kommer till kablar så kan man börja jämföra det som kryddor i mat.
En del kablar passar inte ihop med en del enheter/boxar och steg, eller högtalare.
Allt handlar i slutänden om att hitta en kombination av allt som man själv gillar. smile
Senast redigerat av Lonefox (26 februari 2012)

Sök