4086
Sök

Problem med mitt ICE-steg!

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
12 februari 2012
Trådstartare
Har en SPL XTR-300D2 som drivs utav ett SPL ICE 800.1 steg. Basen körs i 1ohm. Kör med 20mm^2 strömkablar. 2.5mm^2 högtalarkabel. AGU-säkring på 80A (den är bytt och kontrollerad så att det är inte den som ger problemet).

Problemet är att när jag basar på så slutar det basa. Ibland händer det även på låg volym. "Run"-indikatorn lyser ständigt blått och inga andra varningar tänds. Det lägger alltså bara av att spela, men steget står fortfarande på.

Startar jag sedan om stereon så är det fortfarande så att steget bara är igång, men inget ljud uppstår. Vickar jag lite på RCA-kablarna så kommer ljudet tillbaks igen. Verkar som att det kanske är något glapp i steget? Kablarna fungerade fint till mitt gamla steg så jag tycker att det borde fungera även nu.

Jag mätte spänningen över batteriet och över steget vid belastning. Steget låg hela tiden på ~14-14.2 Volt med bilen igång. Batteriet låg på ungefär 0.1 Volt högre än steget, så det känns som att felet inte kan ligga där?

Det hade inte förvånat mig det minsta om det var glapp i steget, sånt händer mig jämt. Allt man köper får man gå tillbaks med minst en gång innan det blir rätt big_smile Men vad tror ni är felet?

Hade vart fint med lite bas nu när våren börjar komma! smile

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

1 045 Inlägg
12 februari 2012
testa andra kablar om du har eller annat steg i bilen då ser du om nått av de är felet.

sen kan en lågnivå bli glapp om du tar lös och stoppar i den nån gång, speciellt om det är av billigare modell

200 Inlägg
12 februari 2012
Felet vara så enkelt som att switcharna på steget inte är helt i sina lägen. Det upptäckte jag på mitt nya steg där basen kommit och gått ibland när det varit kallt. Basen kom tillbaks först när jag rörde på Bass Remote-kontakten utan att ha den inkopplad och när jag förra vecka skulle plocka bort steget för en genomgång kom jag åt master/slave switchen under sista testet och märkte att den inte var ordentligt åt mastersidan. Det har funkat klockrent sen dess.

Felet kan även vara ett glapp på kretskortet i SPL-steget. Glappfel brukar ha en tendens att uppkomma vid temperaturskiftningar då materialen expanderar eller minskar.
Då signal finns på både höger och vänster kanal i RCA-kabeln minskar risken för glapp i denna eller på RCA-kontakterna på steget. Jag har för mig att ljudet bara minskar med 3 db om man tar bort ena kontakten.

Har du en annan lågnivåkabel kan du ju snabbt testa med den först och även med en annan huvudenhet för att utesluta dom.
Funkar inte det så hoppas jag att du har garanti kvar på steget.

1:a Pris. 148,3 dB på IdBL MDS Concept Store Arninge 2012!
146,9 dB @ 43 hz med en 12" på MDS Outlaw Crank It Up.
Overpower it!

200 Inlägg
12 februari 2012
Oj, såg inte att du redan fick svar, men kolla switcharna i varje fall,smile
Senast redigerat av Jampa (12 februari 2012)

1:a Pris. 148,3 dB på IdBL MDS Concept Store Arninge 2012!
146,9 dB @ 43 hz med en 12" på MDS Outlaw Crank It Up.
Overpower it!

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
12 februari 2012
Trådstartare
Jampa skrev:
Felet vara så enkelt som att switcharna på steget inte är helt i sina lägen. Det upptäckte jag på mitt nya steg där basen kommit och gått ibland när det varit kallt. Basen kom tillbaks först när jag rörde på Bass Remote-kontakten utan att ha den inkopplad och när jag förra vecka skulle plocka bort steget för en genomgång kom jag åt master/slave switchen under sista testet och märkte att den inte var ordentligt åt mastersidan. Det har funkat klockrent sen dess.

Felet kan även vara ett glapp på kretskortet i SPL-steget. Glappfel brukar ha en tendens att uppkomma vid temperaturskiftningar då materialen expanderar eller minskar.
Då signal finns på både höger och vänster kanal i RCA-kabeln minskar risken för glapp i denna eller på RCA-kontakterna på steget. Jag har för mig att ljudet bara minskar med 3 db om man tar bort ena kontakten.

Har du en annan lågnivåkabel kan du ju snabbt testa med den först och även med en annan huvudenhet för att utesluta dom.
Funkar inte det så hoppas jag att du har garanti kvar på steget.

Ja det känns ju faktiskt som att problemet uppstår när stegets temp stiger. Eftersom det även uppstår när man spelar på lägre volym en längre stund!

3 187 Inlägg
12 februari 2012
ett tips kan ju vara att testa att spela steget i ett högre ohm tal, då belastar du inte steget lika hårt. antar det är 2x2 ohms spolar, så kör det i 4 ohm och se om det är likadant, blir det bättre så är det något med steget.

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
12 februari 2012
Trådstartare
big-jepp skrev:
ett tips kan ju vara att testa att spela steget i ett högre ohm tal, då belastar du inte steget lika hårt. antar det är 2x2 ohms spolar, så kör det i 4 ohm och se om det är likadant, blir det bättre så är det något med steget.

Jo det kan man ju testa. Men tycker inte det borde lägga av eftersom jag inte belastar det alls mycket. Dessutom lyser ju "run" hela tiden. Steget startar ju aldrig om sig på något sätt utan signalen bara försvinner. Får ta en titt på RCA-kabeln imorn igen. Jag kände även på RCA-ingångarna på steget och dessa känns rent fysiskt som att dom glappar. Har ju kvar kvittot iaf så det ska inte vara några probs smile

3 187 Inlägg
12 februari 2012
F4S4N skrev:
big-jepp skrev:

Jo det kan man ju testa. Men tycker inte det borde lägga av eftersom jag inte belastar det alls mycket. Dessutom lyser ju "run" hela tiden. Steget startar ju aldrig om sig på något sätt utan signalen bara försvinner. Får ta en titt på RCA-kabeln imorn igen. Jag kände även på RCA-ingångarna på steget och dessa känns rent fysiskt som att dom glappar. Har ju kvar kvittot iaf så det ska inte vara några probs smile

njaa tänkte mest på att det kom när steget blev varmt, så värt att testa iaf.

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
12 februari 2012
Trådstartare
Men det borde inte hinna bli så varmt på 10-15 sec med ganska låg volym. Mycket märkligt! Har aldrig kunnat basa på ordentligt ens. Hinner inte innan basen lägger av..

Kanske är värt att nämna att det är en demo-bas som Björn på dBakuten lekt med, haha big_smile
Senast redigerat av F4S4N (12 februari 2012)

Gladen Audio
2 388 Inlägg
13 februari 2012
F4S4N skrev:
Men det borde inte hinna bli så varmt på 10-15 sec med ganska låg volym. Mycket märkligt! Har aldrig kunnat basa på ordentligt ens. Hinner inte innan basen lägger av..

Kanske är värt att nämna att det är en demo-bas som Björn på dBakuten lekt med, haha big_smile

Tror inte Björn skulle lämna iväg en bas som var på väg att dö så fort en kund kopplade in den så det låter mest som att signalen försvinner på lågnivån så du gör rätt i att kolla upp så inte nån lödning släppt eller så där, eller ja inte du personligen om du har garanti kvar då utan lämna in steget för kontroll.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

742 Inlägg
13 februari 2012
Använder du remoten till steget? Den brukar glappa något kopiöst på dessa steg, om den är inkopplad, ta ur den ur steget och testa om problemet försvinner!

Opel Astra Kombi | VW Polo Variant Open Air | VW Lupo | VW Golf 4 Kombi
www.BilstereoOnline.se - Overloud, SP Audio, SPL Lab

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
13 februari 2012
Trådstartare
AndrAAx skrev:
Använder du remoten till steget? Den brukar glappa något kopiöst på dessa steg, om den är inkopplad, ta ur den ur steget och testa om problemet försvinner!

Nej jag valda att inte köra med remote. Just av den anledningen att jag inte gillade att den kopplades in i ett 3.5mm uttag wink

Får lämna in steget om jag inte hittar felet. Är ju ingen idé att öppna det själv om man har garanti!

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
24 februari 2012
Trådstartare
Problem solved.

Det hade blivit ett missförstånd mellan mig och högtalarterminalen. Jag hade spänt fast kablarna från steget till terminalen ordentligt. Trodde jag... Det visade sig att det på något vänster fastnat någon skit i gängorna vid den ena kabelanslutningen. Därav kändes det som att jag drog åt tillräckligt hårt, och kabeln satt fast, men det var inte tillräckligt med kontakt för att driva basen.

Passade även på att byta jordpunkt. Hittade en M10-bult som stack upp under baksätet, bredvid bältes-fästena. Den hade ingen som helst funktion mer än att bli en perfekt jordpunkt. Volvo tänker på allt.... smile

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
25 februari 2012
Trådstartare
Lyfter igen

Glöm det jag skrev i förra inlägget, problemet kvarstår...

Hade tidigare lämnat in steget till Björn (dBakuten) för felsökning, och han sa att steget var OK. Det var alltså, enligt honom, kring-utrustningen som det var fel på.

Så jag började felsöka. Bytte jordpunkt osv. Hittade som sagt i tidigare inlägget också en koppling som inte var helt 100. Trodde att jag hade löst problemet. Det gick att spela högt och det lät riktigt schysst! Blev jäkligt nöjd med hur lådan spelar smile

MEN, problemet kom tillbaks idag när jag var ute och körde. Helt plötsligt så försvann basen igen. JÄTTEKUL.
Stannade genast bilen och undersökte saken. Basen står endast och ger ifrån sig ett brusande ljud. Ungefär som att man vridit upp allt på max låter det som. Det är alltså det enda ljudet den ger ifrån sig. Inget ljud alls från musiken. För att få tillbaks steget på banan igen så räcker det med att knacka på det väldigt lätt. På chassit alltså. Sedan spelar det som vanligt igen ett tag tills det återigen går in i detta brus-läget. Lampan för RUN lyser ständigt blått och steget indikerar inte på några som helst fel.

Detta får ju mig att nästan vara helt säker på att det faktiskt ÄR glapp i steget, även om Björn säger att steget är OK! Han har ju inte öppnat steget vid felsökningen. Tror endast att han test-spelade. Och om så är fallet kan jag mycket väl tänka mig att steget fungerade. Det vibrerar ju inte på långa vägar lika mycket utanför bilen som det gör i bilen. Basen lägger ju av även vid låga volymer ibland...

Jag vet att Björn kan sin sak, men även dom bästa kan ha fel, right?

Vad tror ni ??? Blir så sjukt trött på att köra fram och tillbaks utan resultat...

21 761 Inlägg
25 februari 2012
Det finns ett ganska enkelt sätt att ta reda på om steget ger ut musiksignaler till basen (om du vill vara helt säker på att själva basen inte är problemet), det är att mäta spänningen på stegets högtalarutgångar. Ta multimetern och ställ den i läge för växelspänningsmätning, mät sedan på högtalarutgångens plus och minus, med någorlunda hög volym ska det visa ett antal volt som varierar i styrka.

Eftersom det räcker med att knacka på stegets chassi så verkar det nog rimligare att steget är problemet, men ett test av andra lågnivåkablar skulle inte vara helt fel för att säkerställa den biten. smile

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
25 februari 2012
Trådstartare
Hade lagt ut min multimeter i garaget igen. Ska mäta stegets utspänning imorgon.

Verkar konstigt om lågnivån skulle vara problemet. Då borde det ju inte börja spela genom att knacka på steget. Grymt klurigt problem lol

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
25 februari 2012
F4S4N skrev:
Hade lagt ut min multimeter i garaget igen. Ska mäta stegets utspänning imorgon.

Verkar konstigt om lågnivån skulle vara problemet. Då borde det ju inte börja spela genom att knacka på steget. Grymt klurigt problem lol

Kan vara lågnivåkabeln som glappar vid steget (vibrationerna gör att det får kontakt) men mer troligt så KAN det ara glapp vid kretskortet eller med ngt annat längs signalvägen i steget eftersom ljudet kommer tillbaka när du knackar.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
25 februari 2012
Trådstartare
Lonefox skrev:
F4S4N skrev:

Kan vara lågnivåkabeln som glappar vid steget (vibrationerna gör att det får kontakt) men mer troligt så KAN det ara glapp vid kretskortet eller med ngt annat längs signalvägen i steget eftersom ljudet kommer tillbaka när du knackar.

Ja de kan de vara. Dock så har jag testat att pressa ihop lågnivåns ytterdel något så att den ska nypa runt ingångarna bättre. Detta hjälpte inte. Det är en budget-kabel men den har fungerat till tidigare ljudbygget. Får bli en ny SPL-kabel i vilket fall, http://dbakuten.se/detail-item_id-318446

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
25 februari 2012
F4S4N skrev:
Lonefox skrev:
F4S4N skrev:

Ja de kan de vara. Dock så har jag testat att pressa ihop lågnivåns ytterdel något så att den ska nypa runt ingångarna bättre. Detta hjälpte inte. Det är en budget-kabel men den har fungerat till tidigare ljudbygget. Får bli en ny SPL-kabel i vilket fall, http://dbakuten.se/detail-item_id-318446

Det är med en budgetkabel......iaf i MINA ögon wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
25 februari 2012
Trådstartare
Lonefox skrev:
F4S4N skrev:
Lonefox skrev:

Det är med en budgetkabel......iaf i MINA ögon wink

Vilken rekommenderar du till en bas då? big_smile

Skulle kunna tänka mig en bättre kabel om det var en anläggning hemma eller ett fint kitsystem. Till ett monoblock ställer inte jag så höga krav på kabeln! Känns inte som att mina öron kan skilja på en kabel för 300kr och en för 5000kr. Inte vid basfrekvenser iaf! lol

Sök