5518
Sök

Köra bil på inhägnat område.

Forummoderator
18 530 Inlägg
28 februari 2012
Trådstartare
Ok. Jag har tillgång till ett stort inhägnat område med grindar. Får jag lov att köra vad som helst inom detta område? Säg att jag har en Volvo 740 automat som är obes och avställd. Är det ok? Får mina barn köra denna bil? De har inte körkort än.

2 415 Inlägg
28 februari 2012
Dieselsmurfen skrev:
Ok. Jag har tillgång till ett stort inhägnat område med grindar. Får jag lov att köra vad som helst inom detta område? Säg att jag har en Volvo 740 automat som är obes och avställd. Är det ok? Får mina barn köra denna bil? De har inte körkort än.

denna diskution har vi haft på W några gånger i bilarna.. och vi har kommit fram till att du får lov att köra vad du vill inom inhängnat område. så länge det inte finns någon allmän trafik där.

..han är ju übersnabbish....svosh, svosh. borta med vinden....
-------------------------------------------
Dom säger att man inte kan köpa kärlek för pengar... Då har dom inte åkt Audi!

Forummoderator
18 530 Inlägg
28 februari 2012
Trådstartare
Tryck_o_pys skrev:
Dieselsmurfen skrev:

denna diskution har vi haft på W några gånger i bilarna.. och vi har kommit fram till att du får lov att köra vad du vill inom inhängnat område. så länge det inte finns någon allmän trafik där.

Okey. Men om jag planterar en 12-åring bakom ratten då? Får han köra? Lite tveksam till det men det hade nog varit populärt...

2 415 Inlägg
28 februari 2012
Dieselsmurfen skrev:
Tryck_o_pys skrev:
Dieselsmurfen skrev:

Okey. Men om jag planterar en 12-åring bakom ratten då? Får han köra? Lite tveksam till det men det hade nog varit populärt...

det vet jag faktiskt inte hur lagen säger om.
ang de vi har diskuterat detta om på W är om jag får köra en lastbil på B kort.. idagsläget får jag de. men dom bortser från allt om de händer något, inga försäkringar gäller... så frågan är vad som händer om du sätter din pojke/flicka bakom ratten och de händer något.. prova och ringa in till vägvärket/transportstyrelsen och kolla? eventuellt polisen som kan just det där med lagar o regler. ett tips bara.

..han är ju übersnabbish....svosh, svosh. borta med vinden....
-------------------------------------------
Dom säger att man inte kan köpa kärlek för pengar... Då har dom inte åkt Audi!

2 085 Inlägg
28 februari 2012
Om det händer något så får man väl stå för allt själv.

Och om du tänker låta dina barn köra så kommer det gå åt mycket bensin. Körde själv också i den åldern och det var mycket roligare än att köra moped.
Men tänk på att det finns människor som kan störa sig på detta också.

3 292 Inlägg
28 februari 2012
Körde jag åxå mycket i 12-16års ålder, både på is och på öppna åkrar osv och gjorde lerbanor, en Amazon hade jag.. big_smile detta var ju inte inhägnat men långt långt bort från samhällen och sånt.. folk som bott i byn i 30år hade bara sett polisen ett par gånger så risken att åka fast den fanns inte.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

1 532 Inlägg
28 februari 2012
Vad jag minns ska staketet vara en viss höjd. Copsen kom in på farsans grusväg som är privat väg och stoppa mig men dom fick tacka för sig då dom öppnat en bom som satt tvärs över vägen. Så lagen kan vara luddig men ring 11414 och fråga det brukar jag göra.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
28 februari 2012
Det har varit krav på att platsen ska ha ett godkännande tidigare utöver staketet. Men jag törs inte säga om det är så fortfarande.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

1 948 Inlägg
28 februari 2012
Eftersom försäkringar gäller på sådana inhägnade områden, då borde väl även lagen om körkort och försäkring/besiktning gälla? Bara en tanke...

Därimot så får du ta din obesiktad bil och sätta en 12åring bakom ratten om det är sjöis smile

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
29 februari 2012
Tror det behövs nått tillstånf från tex Polis för att det skall va OK. räcker liksom inte med att det e innhägnat.

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

8 928 Inlägg
29 februari 2012
baltis skrev:
Eftersom försäkringar gäller på sådana inhägnade områden, då borde väl även lagen om körkort och försäkring/besiktning gälla? Bara en tanke...

Därimot så får du ta din obesiktad bil och sätta en 12åring bakom ratten om det är sjöis smile

Sjöisar räknas som allmän väg och oftast som "landsväg" om ej lokala kommunen bestämt annat. Man måste således ha körkort.

Mvh
Hamilton

Fotograf på Tierp iDag

8 928 Inlägg
29 februari 2012
Dieselsmurfen skrev:

Nej dina barn får inte köra av den enkla anledningen att dom saknar behörighet att övningsköra.
Vad som räknas som "inhägnat område" ovh vilka undantagen är kan du läsa om här:
2 § Inom inhägnat järnvägs- eller industriområde, inhägnat tävlingsområde eller annat liknande inhägnat område gäller inte följande bestämmelse
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm

Mvh
Hamilton

Fotograf på Tierp iDag

Sök