Köpråd: Saab 99 Turbo (1980)

dacke78
27 februari 2012 · 42 Inlägg

Tjenare! Nu är det så att jag är väldigt-lite-halvt-på G big_smile  att köpa en Saab 99 Turbo och jag skulle vilja ha lite +/- med modellen smile helt enkelt.

Vet inte om man får länka annonsen men isåfall få ni säga till: http://www.blocket.se/alvsborg/Saab_99_ … 15&w=2

hur är det med delar nu i konkursens tider??

Tacksam för svar! big_smile

Andromeda Rumpmas
27 februari 2012 · 3 860 Inlägg

En biltillverkare är inte tvungen att tillhandahålla reservdelar till en modell längre än 10 år efter att den sista tillverkade bilen i modellserien rullade av linjen, och det var väl 27-28 år sedan 99:an slutade att tillverkas? Om det finns delar hos Saab kan jag inte svara på, men om det inte finns har det alltså ingenting med konkursen att göra.

Senast redigerat av Andromeda (27 februari 2012)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Glader9991
27 februari 2012 · 956 Inlägg

Skulle vilja säga, hittar du en 99 turbo är det bara handla. Är väldigt svåra att få tag på.
Kolla så den även är äkta, och inte en vanlig 99:a som är turbo konverterad.

robban_eddie
27 februari 2012 · 58 Inlägg

dacke78 skrev:
Tjenare! Nu är det så att jag är väldigt-lite-halvt-på G big_smile  att köpa en Saab 99 Turbo och jag skulle vilja ha lite +/- med modellen smile helt enkelt.

Vet inte om man får länka annonsen men isåfall få ni säga till: http://www.blocket.se/alvsborg/Saab_99_ … 15&w=2

hur är det med delar nu i konkursens tider??

Tacksam för svar! big_smile

Delar kan jag svara för att det finns, men dock får man vända sig till privata personer som har samlat på sig delar genom åren, jag har en kontakt där jag handlar ALLT till min 99 av och han till och med fabriksnya h-motorer till salu,. så oroa dig inte för delarna! Sen kan jag rekommendera att bilsport hade för några nr sedan ett köpreportage om just saab 99 turbo, som du borde läsa!

Saab 99 Gl "svensktysken" (1983)
plankan
27 februari 2012 ·

robban_eddie skrev:
jag har en kontakt där jag handlar ALLT till min 99 av och han till och med fabriksnya h-motorer till salu,. så oroa dig inte för delarna!

Bara för en ordnings sak -
så borde en MY 80 av 99 Turbo ha B-motor inte en H-sådan............

plankan
27 februari 2012 ·

dacke78 skrev:
Tjenare! Nu är det så att jag är väldigt-lite-halvt-på G big_smile  att köpa en Saab 99 Turbo och jag skulle vilja ha lite +/- med modellen smile helt enkelt.

Vet inte om man får länka annonsen men isåfall få ni säga till: http://www.blocket.se/alvsborg/Saab_99_ … 15&w=2

hur är det med delar nu i konkursens tider??

Tacksam för svar! big_smile

Egentligen skulle man nog börja med att fråga dig om vad du hade tänkt dig med bilen......
Skall det vara strikt orginal skick eller "finbil" ??

För vissa delar är det svårt med -
ser på bilderna att turbo emblemen är borta och bara dom är inte lätta att hitta.
Har för mig det för ett tag sedan fanns en uppsättning sånna helt nya på tradera,gick vist för lite över 3K big_smile

robban_eddie
28 februari 2012 · 58 Inlägg

plankan skrev:

robban_eddie skrev:
jag har en kontakt där jag handlar ALLT till min 99 av och han till och med fabriksnya h-motorer till salu,. så oroa dig inte för delarna!

Bara för en ordnings sak -
så borde en MY 80 av 99 Turbo ha B-motor inte en H-sådan............

Jag pratade om min bil, som har h-motor och drog det som exempel bara....................................

Saab 99 Gl "svensktysken" (1983)
saab_sonett Handledare
28 februari 2012 · 1 481 Inlägg

Glader9991 skrev:
Skulle vilja säga, hittar du en 99 turbo är det bara handla. Är väldigt svåra att få tag på.
Kolla så den även är äkta, och inte en vanlig 99:a som är turbo konverterad.

Den är reggad som äkta turbo. Köp

Senast redigerat av saab_sonett (28 februari 2012)

twin_cam Smålänning
28 februari 2012 · 7 877 Inlägg

KÖÖP!!

Skit i skicket, rost går att laga och delar har inte funnits hos saab ändå på 15 år...

De mesta finns att skaffa och alla karossdelar är samma som till vanliga 99:an

Maskinen är skottsäker och växellådan är som den är, men det är samma låda på sugisarna så bara flytta primärväxeln. Spindelleder, dörrar m.m passar från OG900 om det är kass, även bakluckan man du får svetsa igen två hål för lysen.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
saab_sonett Handledare
28 februari 2012 · 1 481 Inlägg

twin_cam skrev:
KÖÖP!!

Skit i skicket, rost går att laga och delar har inte funnits hos saab ändå på 15 år...

De mesta finns att skaffa och alla karossdelar är samma som till vanliga 99:an

Maskinen är skottsäker och växellådan är som den är, men det är samma låda på sugisarna så bara flytta primärväxeln. Spindelleder, dörrar m.m passar från OG900 om det är kass, även bakluckan man du får svetsa igen två hål för lysen.

Knappast bakluckan. Detta är en 99 sedan.

twin_cam Smålänning
28 februari 2012 · 7 877 Inlägg

saab_sonett skrev:

twin_cam skrev:
KÖÖP!!

Skit i skicket, rost går att laga och delar har inte funnits hos saab ändå på 15 år...

De mesta finns att skaffa och alla karossdelar är samma som till vanliga 99:an

Maskinen är skottsäker och växellådan är som den är, men det är samma låda på sugisarna så bara flytta primärväxeln. Spindelleder, dörrar m.m passar från OG900 om det är kass, även bakluckan man du får svetsa igen två hål för lysen.

Knappast bakluckan. Detta är en 99 sedan.

Ja de va de...

Men bakluckan passar från alla andra 99 sedaner, så det finns ändå gott om dom smile

Bilen ser i vart fall riktigt bra ut!

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Nummela
28 februari 2012 · 230 Inlägg

http://www.findit.fi/sve/search/273118.htm

Dra hem den istället aå får du en riktig blickfångare! haha

When the clutch drops, the bullshit stops!
dacke78
29 februari 2012 · 42 Inlägg

Tack för alla svaren! big_smile

J*vligt sugen på att köpa den... cool

dacke78
29 februari 2012 · 42 Inlägg

plankan skrev:

dacke78 skrev:
Tjenare! Nu är det så att jag är väldigt-lite-halvt-på G big_smile  att köpa en Saab 99 Turbo och jag skulle vilja ha lite +/- med modellen smile helt enkelt.

Vet inte om man får länka annonsen men isåfall få ni säga till: http://www.blocket.se/alvsborg/Saab_99_ … 15&w=2

hur är det med delar nu i konkursens tider??

Tacksam för svar! big_smile

Egentligen skulle man nog börja med att fråga dig om vad du hade tänkt dig med bilen......
Skall det vara strikt orginal skick eller "finbil" ??

För vissa delar är det svårt med -
ser på bilderna att turbo emblemen är borta och bara dom är inte lätta att hitta.
Har för mig det för ett tag sedan fanns en uppsättning sånna helt nya på tradera,gick vist för lite över 3K big_smile

Jadu.. köper jag den så är det tänkt som "den-roliga-hobbybilen-som-är-i-ganska-hyfsat-skick"tongue

fattaren
1 mars 2012 · 53 Inlägg

http://www.blocket.se/alvsborg/Saab_99_ … 15&w=3

detta är modellen du ska ha av saab 99 turbo... mer rätt peng också big_smile

Saab 900 "Sierra Alpha Alpha Bravo" (1991)
Saab 900 T8 (1988)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
1 mars 2012 · 13 669 Inlägg

det är bara att köpa utan tvekan
dessa bilar är väldigt ovanliga
ingen saab fantast men gillar man saab är det dessa man ska köpa

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
careau
1 mars 2012 · 1 624 Inlägg

Sugen nu när "Grewen" kom på förstasidan med sin 99a nu? big_smile

saab_sonett Handledare
1 mars 2012 · 1 481 Inlägg

fattaren skrev:
http://www.blocket.se/alvsborg/Saab_99_turbo_38584174.htm?ca=15&w=3

detta är modellen du ska ha av saab 99 turbo... mer rätt peng också big_smile

Nej. Modellen som TS tänker köpa är betydligt mera sällsynt.
Tillverkades bara något hundratal sådana.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang