Tjenare!
Jag har hittat en riktig skönhet i min flickväns farfar garage, en Taunus GXL från 1975 och jag fastnade för den vid första ögonkast. Problemet är att den har stått i garaget i 7-8 år, så däcken är helt ovala och icke kördugliga, så kan inte provköra den utan att byta däck.
Jag håller på att tar mitt körkort nu och satsar på att ha denna veteranaren som min första bil, men tänkte höra med er bilkunniga om lite råd först innan jag gör något dumt

Det positiva med bilen är:
+Gått 7000 mil
+Renoverades för 14.000kr för 6 år sen med BARA Fords originaldelar, bl.a hjul blecken.
+Inte alls mycket rost, men lite blemmor här och där
Nu till det lite tråkigare:
-Mögel har invaderat bilen, så lädret är ordentligt inbitet med det.
-Däcken är ju kassa
-På vissa delar av taket har vinylen släppt, och rost har lyckats hitta dit.
-Vajern till huven har lyckats slita sig loss från spaken, så motorn har jag inga uppgifter överhuvudtaget om förutom att original motorn är i, en V4.
Jag är inte det minsta insatt i bilar, motor-byte, förgasare och allt vad det heter. Men har ganska många kontakter inom området, så var inte blyga med svar

Det är jag undrar är:
1. Vad finns det att göra åt möglet, finns det ngn möjlighet att bekämpa det från lädret utan att behöva klä om hela inredningen?
2. Rost, såsom på kjolpaketet, vad kan man göra åt det, kapa bort hela eller måste man kuta runt på Svinto? ;P
3. Finns det så man kan laga vinyltaket, kan man låta det vara eller är det lika bra att riva bort det?
4. Vad är det enklaste sättet att komma in under huven och titta på godiset utan att behöva slita upp inredningen och leta efter vajern?
5. Han vill ha 10.000-15.000 för bilen, är den verkligen värt det med tanke på allt arbete och pengar som måste läggas ner? Vet det är en veteranare, men ändå..
Jag har lagt upp bilder på juvelen på
http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … ;cat=11488gå in och titta om ni känner för det så ni kan få en uppfattning.
Är VÄLDIGT tacksam för svar ganska snart, iochmed att gubben som säljer bilen reser bort i 6 månader till Thailand den 14 Mars. ^_^
Tillsvidare, sköt om er. MVH Zyncer