Stickers på vindrutan lagligt?

Putteliten
28 februari 2012 · 9 084 Inlägg

Ca 10cm i upp och nerkant får man ha heltäckande board, har dom sagt till mig vid besiktning med board. Hade 15 cm och fick 2a. Men på ombes släppte dom igenom 15cm solfilm istället.

Cgee ohshit
28 februari 2012 · 1 285 Inlägg

Putteliten skrev:
Ca 10cm i upp och nerkant får man ha heltäckande board, har dom sagt till mig vid besiktning med board. Hade 15 cm och fick 2a. Men på ombes släppte dom igenom 15cm solfilm istället.

Kommer antagligen bli lite större än 10cm tänker jag, men kommer dock göra en besiktning på bil före dekalen kommer på, så får väl hålla tummarna att man inte blir stoppad eller får flygande på den! smile

The löwer class.
Lexus LS430 "President" (2004)
KHRacing
29 februari 2012 ·

Oceanmist skrev:
Just gamla Volvon är ju utsatta...
Hade min parkerad en hel kväll på en crusing sen när vi skulle hem kom 2 polis motorcyklar och sa att vi skulle hänga med ( till polisbussen ) blev ombesiktning på solfilm framrutor & Xenon...
Men de var inte första gången wink
men blev jäkla förbanad att de hållt nå slags span på bilen sen åker och hämtar en på de viset :S

Tjänstefel om de ej sett er köra med bilen alls.

KHRacing
29 februari 2012 ·

Putteliten skrev:
Ca 10cm i upp och nerkant får man ha heltäckande board, har dom sagt till mig vid besiktning med board. Hade 15 cm och fick 2a. Men på ombes släppte dom igenom 15cm solfilm istället.

Tyvärr har du fått helt fel information, (troligen var det SBP som sade detta till dig va?)

på E-märka strålkastare, blinkers, främre sidorutor samt vindruta får man inte applicera(montera) nånting alls.

Som tidigare nämnt i tråden, inte en McDonalds McDrive-märket eller en sugpropp till en GPS.

mvh K

Dragonbreath
29 februari 2012 · 326 Inlägg

Tja!

Jag har jobbat med dekor i 8år.. har satt många fönsterboards överst på vindrutor.. och det finns iaf två regler jag känner till.. antingen får maxhöjden vara 160mm i ovankant eller så finns det markeringar på sidorna överst (små pilar eller märken) som visar hur långt ner man max får gå.. smile

"Sweet Insane Road Maniac"
granadadr
29 februari 2012 · 7 299 Inlägg

KHRacing skrev:

Oceanmist skrev:
Just gamla Volvon är ju utsatta...
Hade min parkerad en hel kväll på en crusing sen när vi skulle hem kom 2 polis motorcyklar och sa att vi skulle hänga med ( till polisbussen ) blev ombesiktning på solfilm framrutor & Xenon...
Men de var inte första gången wink
men blev jäkla förbanad att de hållt nå slags span på bilen sen åker och hämtar en på de viset :S

Tjänstefel om de ej sett er köra med bilen alls.

det gjorde dem ju de åkte ju iväg med bilen å polisen hade sk span på den när dem sett den stå parkerad,
och när de åkte iväg plockade de dem,, så enkelt är det,,

jag väntade ut Polisen en gång när jag hade olagliga fälgar,, för jag visste att jag skulle få böter, de stod vid min bil i ca 1,5 timmar,, men jag väntade till dem åkt,, å ca 20 min extra så de inte bara stod bakom nästa hörn wink

som sagt har man olaglig bil så får man räkna med sånna saker, så enkelt är det,, men nu vart vi oftopic sorry

Cgee ohshit
29 februari 2012 · 1 285 Inlägg

Dragonbreath skrev:
Tja!

Jag har jobbat med dekor i 8år.. har satt många fönsterboards överst på vindrutor.. och det finns iaf två regler jag känner till.. antingen får maxhöjden vara 160mm i ovankant eller så finns det markeringar på sidorna överst (små pilar eller märken) som visar hur långt ner man max får gå.. smile

Hmm ja, det här blir ju tvärtom så det är ju inga synliga markeringar i nederkant på rutan, därför jag vart osäker på det hela! smile

The löwer class.
Lexus LS430 "President" (2004)
KHRacing
29 februari 2012 ·

Dragonbreath skrev:
Tja!

Jag har jobbat med dekor i 8år.. har satt många fönsterboards överst på vindrutor.. och det finns iaf två regler jag känner till.. antingen får maxhöjden vara 160mm i ovankant eller så finns det markeringar på sidorna överst (små pilar eller märken) som visar hur långt ner man max får gå.. smile

De markeringarna har inget som helst med detta att göra faktiskt. tror du verkligen att biltillverkarna tillverkar olika rutor för respektive lands trafikregler ?

Samt, finns inget som helst maxhöjd/minhöjd.

Som anställd arbetare på ett dekorföretag är ni skyldiga att upplysa kunden om de gällande reglerna.
Alltså har har du inte fått rätt info från shefen/utbildningen du ev gått :-(

Senast redigerat av KHRacing (29 februari 2012)

Dragonbreath
29 februari 2012 · 326 Inlägg

KHRacing skrev:

Dragonbreath skrev:
Tja!

Jag har jobbat med dekor i 8år.. har satt många fönsterboards överst på vindrutor.. och det finns iaf två regler jag känner till.. antingen får maxhöjden vara 160mm i ovankant eller så finns det markeringar på sidorna överst (små pilar eller märken) som visar hur långt ner man max får gå.. smile

De markeringarna har inget som helst med detta att göra faktiskt. tror du verkligen att biltillverkarna tillverkar olika rutor för respektive lands trafikregler ?

Samt, finns inget som helst maxhöjd/minhöjd.

Som anställd arbetare på ett dekorföretag är ni skyldiga att upplysa kunden om de gällande reglerna.
Alltså har har du inte fått rätt info från shefen/utbildningen du ev gått :-(

Ofan där ser man! Okay då är det upp till var och en på egen risk smile

"Sweet Insane Road Maniac"
Ziggs Grundare av MidNightMeet och Så Enkelt TV
1 mars 2012 · 1 312 Inlägg

Inte lagligt att ha på framrutan mer än 12cm längst upp

GLÖM INTE ATT KOLLA MIN HEMSIDA www.Ziggs.se
ProjektTråden min
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p2986707/
Subaru WRX STi "V.2" (2016)
KHRacing
1 mars 2012 ·

sebbanboy14 skrev:
Inte lagligt att ha på framrutan mer än 12cm längst upp

Läs igen Sebban-

PÅ E-MÄRKT FRAMRUTA ELLER FRÄMRE SIDORUTOR ELLER LAMPOR ÄR DET
EJ TILLÅTET ALLS ENLIGT LAG ! smile

Senast redigerat av KHRacing (1 mars 2012)

Ziggs Grundare av MidNightMeet och Så Enkelt TV
1 mars 2012 · 1 312 Inlägg

KHRacing skrev:

sebbanboy14 skrev:
Inte lagligt att ha på framrutan mer än 12cm längst upp

Läs igen Sebban-

PÅ E-MÄRKT FRAMRUTA ELLER FRÄMRE SIDORUTOR ELLER LAMPOR ÄR DET
EJ TILLÅTET ALLS ENLIGT LAG ! smile

Men en A6 från 1999 har la inte e-märkta rutor?

GLÖM INTE ATT KOLLA MIN HEMSIDA www.Ziggs.se
ProjektTråden min
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p2986707/
Subaru WRX STi "V.2" (2016)
Muttley
1 mars 2012 ·

sebbanboy14 skrev:

KHRacing skrev:

sebbanboy14 skrev:
Inte lagligt att ha på framrutan mer än 12cm längst upp

Läs igen Sebban-

PÅ E-MÄRKT FRAMRUTA ELLER FRÄMRE SIDORUTOR ELLER LAMPOR ÄR DET
EJ TILLÅTET ALLS ENLIGT LAG ! smile

Men en A6 från 1999 har la inte e-märkta rutor?

Kolla så ser du om den är det.

Dirtymike
1 mars 2012 · 1 532 Inlägg

alla nya bilar är emärkta i helbilsgodkända så man får inte ens byta fälg storlek

Jeep J20 (1978)
Lowenhart fälg fantast
1 mars 2012 · 1 086 Inlägg

Dirtymike skrev:
alla nya bilar är emärkta i helbilsgodkända så man får inte ens byta fälg storlek

får man visst det, så länge dim inte överstiger 5% i rullomkrets

Golf Mk2 GTI G60 Limited Edition NR 35 / 71
Volkswagen Golf mk2 "Drömbilen" (1985)
Audi A7 3.0 "Bilstein Airride" (2015)
Dirtymike
1 mars 2012 · 1 532 Inlägg

Du får inte göra nånting som ändrar ursprunget på fordonet. Detta gäller strax även nya traktor registrerade fordon. idag letar polisen fel på bilar dom stoppar. Så snart ryker extraljusen på Pajjen me säkert. Min helt nya Valtra Tserien jag köpte får jag knappt montera en rotella på eftersom det ej är orignal monterat.

Jeep J20 (1978)
KHRacing
1 mars 2012 ·

Dirtymike skrev:
Du får inte göra nånting som ändrar ursprunget på fordonet. Detta gäller strax även nya traktor registrerade fordon. idag letar polisen fel på bilar dom stoppar. Så snart ryker extraljusen på Pajjen me säkert. Min helt nya Valtra Tserien jag köpte får jag knappt montera en rotella på eftersom det ej är orignal monterat.

Du får montera coilovers, kjolpaket andra större/mindre fälgar/däck, m.m MEN. som förare måste du intyga att hastighetsmätaren stämmer inom de angivna 5%. Denna regeln släppes det på för cirka 4 år sedan.
Detta var i ledet att annars hade eftermarknads-biten i Eu totaldött.
Detta finns lagstadgat i text okså.

Coilovers får dock ej förstöra fordonets "körbarhet (eller annat fint ord)

Godkväll /
.............kristian

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang