Budget turbokonvertering Volvo B230F. Frågor angående oljesystem, vattensystem och lmm?

AxlSam
27 januari 2008 · 1 497 Inlägg

Som topic lyder.

Håller på med ett budgetprojekt och sätter turbo på en B230F motor.

Ett par frågor angående olja och vatten till turbon.

Olja tar vi från blocket där oljetrycksgivarn satt.
Oljeretur skickar vi ner i tråget genom hålet där avtappningspluggen satt.

Så fråga ett lyder:
Är det tillräckligt med tryck i systemet så att vi kan sätta oljereturen där?

Fråga två lyder:
Vart snor vi vatten till turbon? Och var leder vi in det?

Senast redigerat av AxlSam (28 januari 2008)

AxlSam
28 januari 2008 · 1 497 Inlägg

Inte mycket svar här..

Men slänger in en fråga till.

Bör vi använda orginal lmm från volvo eller skall vi ta en från saaben vi tagit de övriga delarna ifrån?

eilert
28 januari 2008 · 235 Inlägg

AxlSam skrev:
Som topic lyder.

Håller på med ett budgetprojekt och sätter turbo på en B230F motor.

Ett par frågor angående olja och vatten till turbon.

Olja tar vi från blocket där oljetrycksgivarn satt.
Oljeretur skickar vi ner i tråget genom hålet där avtappningspluggen satt.

Så fråga ett lyder:
Är det tillräckligt med tryck i systemet så att vi kan sätta oljereturen där?

Fråga två lyder:
Vart snor vi vatten till turbon? Och var leder vi in det?

oljereturen ska ha självrinn från turbon och ner i tråget... så att ta in returen i botten på tråget är ingen god ide.... bättre att borra hål i sidan på tråget och svetsa dit ett rör till returen...

vatten tar ni lämpligast ur den grova slangen mellan expansionskärlet och kylaren.... och sen retur till den nedre kylarslangen... men det är ju valfritt... kan även koppla den paralellt eller i serie med värmepaketet...
lycka till.

eilert
28 januari 2008 · 235 Inlägg

AxlSam skrev:
Inte mycket svar här..

Men slänger in en fråga till.

Bör vi använda orginal lmm från volvo eller skall vi ta en från saaben vi tagit de övriga delarna ifrån?

använd den från volvon.... och bara förläng kablarna då den ska sitta på fel sida motorutrymmet... är osäker på om den pallar att arbeta under tryck annars kan ni ju ha den på trycksidan oxå....

AxlSam
28 januari 2008 · 1 497 Inlägg

Okej.

Tack för svaren eilert smile

Men borde det inte vara såpass med tryck i oljesystemet att
den klarar att få upp oljan genom det undre hålet?

volvodrifter
28 januari 2008 · 342 Inlägg

det e säkert tillräckligt tryck där men turbon ska ha fri avrinning alltså inte något tryck på den sidan... borra ett hål i sidan på tråget å svetsa dit ett rör.. har själv en gl-turbo... vattnet tar man enklast genom att serie koppla det på värmepaketet...

Xoff Volvo tönt... =)
28 januari 2008 · 2 344 Inlägg

orginalkylslangarna till en ET/FT/FK mm kostar nog inte många hundra lappar på skroten...

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
AspeliN
28 januari 2008 · 65 Inlägg

ta vattnet genom att sätta ett t-kors under exp kärlet. det har jag gjort.

Volvo 244 TIC
Holen
25 januari 2010 · 3 Inlägg

Oljereturen kan du sätta där turbiblocken har sina, det är bara att borra upp slå i ett rör, du kan kolla in asfaltseliten.com :s sida där visar dom, vattnet till turbon tar du från nedre kylarslangen och returen sätter du så högt som möjligt på slangen från expansionskärlet, låter konstigt men när vattnet blir varmt stiger det, och då ska du alltså ha return högt upp.

NITROUS f.d. BMW-missbrukare
25 januari 2010 · 3 180 Inlägg

Hur ska ni lösa bränsle delen? dvs spridare etc? sänka komp?

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
BMW 323Ci (1997)
Audi 80 (1992)
jonTe
25 januari 2010 · 5 710 Inlägg

AxlSam skrev:
Men borde det inte vara såpass med tryck i oljesystemet att
den klarar att få upp oljan genom det undre hålet?

Det finns olika delar i ett oljesystem.
Trycksatta sidan och icke trycksatta sidan, turboreturen tillhör den sistnämda.
Får man oljetryck i returen(t.e.x när man inte har självrinn) tar oljan gärna vägen ut genom tubin/kompressor = obra.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............
AxlSam
25 januari 2010 · 1 497 Inlägg

OJ vilken gammal tråd ni rev igång!
Den fyller ju snart två år wink

NITROUS f.d. BMW-missbrukare
25 januari 2010 · 3 180 Inlägg

haha såg inte det, då får vi fira med tårta wink

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
Audi 80 (1992)
BMW 323Ci (1997)
Holen
25 januari 2010 · 3 Inlägg

oj då såg inte att den va så gammal, kom in på den via google när jag leta lite till mitt egna bygge, ajaj om nu fick han ju svar iallafall om han inte blivit klar med sitt projekt:D

AxlSam
25 januari 2010 · 1 497 Inlägg

Holen skrev:
oj då såg inte att den va så gammal, kom in på den via google när jag leta lite till mitt egna bygge, ajaj om nu fick han ju svar iallafall om han inte blivit klar med sitt projekt:D

Den aktuella bilen är skrotad för lääänge sen..

Holen
26 januari 2010 · 3 Inlägg

a jag såg det projektet och det hjälpte mig faktiskt, jag  hittade inga t-kopplingar med samma gänga som oljetrycksgivaren så ska upp till EBO hydralik som du va på och köpa en sån, verkar va de enda som säljer sånna i hela göteborgsområdet. tack för hjälpen dåbig_smile

KS-TurboSnurran
8 mars 2012 · 63 Inlägg

Har problem med returen, oljan stannar kvar i turbon och brunner eller nåt, den tok ryker när den är kall eller står still = bränd olja.

Volvo 945 Ltt "White angel" (1998)
Dodge RAM 2500 "Cummins" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang