Köpråd: Saab 900

careau
9 mars 2012 · 1 624 Inlägg

Alex1993 skrev:
Btw, jag hittade denna Saab 900 Turbo -96 på tradera http://www.tradera.com/saab-900-turbo-1 … _150967562
Vet inte om det är något att satsa på? vad tycker ni?
Har ju den del rost och så men

Allt går att åtgärda smile

Alex1993
9 mars 2012 · 15 Inlägg

Vårt att lägga bud på?

Andromeda Rumpmas
9 mars 2012 · 3 860 Inlägg

Angående bilen i första posten är det inte lönt. Det slutar troligen inte under 10ki delar att få den genom besiktningen. Du får lägga 2k på bara spindellederna och ett par tusen på ett avgassystem, och sedan rost i golv och skit. Nej, glöm det.

Den i sista posten är väl svårt att säga något om utan att titta närmare på den.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Alex1993
9 mars 2012 · 15 Inlägg

Andromeda skrev:
Angående bilen i första posten är det inte lönt. Det slutar troligen inte under 10ki delar att få den genom besiktningen. Du får lägga 2k på bara spindellederna och ett par tusen på ett avgassystem, och sedan rost i golv och skit. Nej, glöm det.

Den i sista posten är väl svårt att säga något om utan att titta närmare på den.

Enligt ägaren till bilen på tradera är det "bara" kopplingen som tar långt ner, sedan är det rost på dörrar och bagageluckan.

Ett annat problem jag har, är att hämta hem den isf då den är avställd och Obes.
Någon som har tips vart man kan låna släp att ha bilen på isf? eller vågar man köra hem den? xD

Andromeda Rumpmas
9 mars 2012 · 3 860 Inlägg

Alex1993 skrev:

Andromeda skrev:
Angående bilen i första posten är det inte lönt. Det slutar troligen inte under 10ki delar att få den genom besiktningen. Du får lägga 2k på bara spindellederna och ett par tusen på ett avgassystem, och sedan rost i golv och skit. Nej, glöm det.

Den i sista posten är väl svårt att säga något om utan att titta närmare på den.

Enligt ägaren till bilen på tradera är det "bara" kopplingen som tar långt ner, sedan är det rost på dörrar och bagageluckan.

Ett annat problem jag har, är att hämta hem den isf då den är avställd och Obes.
Någon som har tips vart man kan låna släp att ha bilen på isf? eller vågar man köra hem den? xD

Kopplingen, om det är en vajerkoppling, kostar ca 2000 för de delar du behöver. En verkstad behöver en heldag för att byta den, så en kostnad på runt 10k är inte ovanligt för ett kopplingsbyte på en ng900. Är den ombyggd till hydraulisk byter man en slavcylinder för 1500 också.
Och obesiktad innebär ju troligen en del överraskningar.

Jag är helt övertygad om att du faktiskt kan hitta en ng900 2,0T som nyss rullat genom besiktningen med blanka papper, skatten betald och som du inte behöver dra hem på släp för de 10-15k den där kommer att kosta totalt.

Senast redigerat av Andromeda (9 mars 2012)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Alex1993
9 mars 2012 · 15 Inlägg

Det är det jag strävar efter, en bil som går att köra hem och som har rullat igenom besiktningen och skatten betald, hittar dock ingen i en bra prisklass.

Andromeda Rumpmas
9 mars 2012 · 3 860 Inlägg

Din prisklass lär ju vara 10-15k eftersom det är vad du kommer upp i  för att få dina "objekt" körbara. Har du inte pengarna nu kanske du kan låna av dina föräldrar. Ingen blir glad av en bil man inte har råd att köra eftersom man behöver en massa dyra delar för att få rull på den.


Några i ditt närområde som är besiktade senaste månaden. Men tänk på att skatten ännu inte hunnit komma på de som är precis nyligen besiktade, så den åker du på. Men du prutar ju en tusenlapp för snabb och smidig affär och en tusenlapp till om den ska skattas i år.

http://www.blocket.se/blekinge/Saab_900 … _3&w=2

http://www.blocket.se/simrishamn/Saab_9 … _3&w=2

http://www.blocket.se/halland/Saab_900_ … _3&w=2

http://www.blocket.se/blekinge/Saab_900 … _3&w=2

http://www.blocket.se/simrishamn/Saab_9 … _3&w=2

http://www.blocket.se/kristianstad/Saab … _3&w=2

Det finns så mycket bilar på Blocket just nu så det går bra att vara lite hård när man handlar. Gör det tydligt på plats att du lika gärna kan åka hem utan bil och att du inte tänker diskutera med någon som inte är villig att pruta på rimliga saker, såsom att pruta någon tusenlapp på en trasig färddatordisplay eller så, och någon som inte värdesätter att pruta en tusenlapp för en snabb och smidig affär. Jag fick ned 9-5:an flera tusenlappar och den var ändå redan lågt prissatt.

Senast redigerat av Andromeda (9 mars 2012)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Alex1993
9 mars 2012 · 15 Inlägg

Tack för länkarna och tack för din tid! alla är utav intresse!

Andromeda Rumpmas
9 mars 2012 · 3 860 Inlägg

Så lite så, och kom ihåg att en AC som behöver fyllas alltid är trasig! smile

Tänkte på en sak till; om det vibrerar i ratten runt 90 km/h på låg gas på en bil du provkör så gå inte på att det bara är att balansera hjulen. Det är troligen packboxen mellan motor och låda som behöver bytas, och för att göra det måste man sära på motor och låda. Jättedyrt.

Efter -95 blev rostskyddet i dörrarna bättre.

Tänk även på att bilhandlare inte behöver lämna garanti på bilar billigare än 15k.

Jag skulle börja med att titta på den i Tomelilla, mycket dyra saker som är bytta på den redan smile

Senast redigerat av Andromeda (9 mars 2012)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
mrpalmer
9 mars 2012 · 796 Inlägg

Andromeda skrev:
Så lite så, och kom ihåg att en AC som behöver fyllas alltid är trasig! smile

Tänkte på en sak till; om det vibrerar i ratten runt 90 km/h på låg gas på en bil du provkör så gå inte på att det bara är att balansera hjulen. Det är troligen packboxen mellan motor och låda som behöver bytas, och för att göra det måste man sära på motor och låda. Jättedyrt.

Man blir så trött på diverse som säger att den enbart behöver fyllas på! roll

De finns guldkorn där ute, du måste bara hitta de! Gav 4.5k för min 900 cool

Hemma bra, garaget BÄST!
Andromeda Rumpmas
9 mars 2012 · 3 860 Inlägg

mrpalmer skrev:

Andromeda skrev:
Så lite så, och kom ihåg att en AC som behöver fyllas alltid är trasig! smile

Tänkte på en sak till; om det vibrerar i ratten runt 90 km/h på låg gas på en bil du provkör så gå inte på att det bara är att balansera hjulen. Det är troligen packboxen mellan motor och låda som behöver bytas, och för att göra det måste man sära på motor och låda. Jättedyrt.

Man blir så trött på diverse som säger att den enbart behöver fyllas på! roll

De finns guldkorn där ute, du måste bara hitta de! Gav 4.5k för min 900 cool

4500 för en Talladega är ett bra pris smile

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
mrpalmer
9 mars 2012 · 796 Inlägg

Andromeda skrev:

mrpalmer skrev:

Andromeda skrev:
Så lite så, och kom ihåg att en AC som behöver fyllas alltid är trasig! smile

Tänkte på en sak till; om det vibrerar i ratten runt 90 km/h på låg gas på en bil du provkör så gå inte på att det bara är att balansera hjulen. Det är troligen packboxen mellan motor och låda som behöver bytas, och för att göra det måste man sära på motor och låda. Jättedyrt.

Man blir så trött på diverse som säger att den enbart behöver fyllas på! roll

De finns guldkorn där ute, du måste bara hitta de! Gav 4.5k för min 900 cool

4500 för en Talladega är ett bra pris smile

Japp japp! Men den var inte värd mer kan jag lova! smile

Hemma bra, garaget BÄST!
Alex1993
9 mars 2012 · 15 Inlägg

Andromeda skrev:
Så lite så, och kom ihåg att en AC som behöver fyllas alltid är trasig! smile

Tänkte på en sak till; om det vibrerar i ratten runt 90 km/h på låg gas på en bil du provkör så gå inte på att det bara är att balansera hjulen. Det är troligen packboxen mellan motor och låda som behöver bytas, och för att göra det måste man sära på motor och låda. Jättedyrt.

Efter -95 blev rostskyddet i dörrarna bättre.

Tänk även på att bilhandlare inte behöver lämna garanti på bilar billigare än 15k.

Jag skulle börja med att titta på den i Tomelilla, mycket dyra saker som är bytta på den redan smile

Tackar! hjälpen uppskattas enormt! smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang