Lämpligt pris på vanlig service på min saab?

stahre
10 mars 2012 ·

Tjena. Min saab 9-2 , 2,3t från 2002 som gått ca 7300 mil är det dags att serva enligt datorn smile
Har inte lämnat in den innan och har bara ägt den i drygt ett år och då var servicen precis gjord.

Det är väl bara en grundservice på dom milen? Har ringt ett par verkstäder och tycker prisförslagen är onödigt höga, det billigaste är på ca 3700:-

Vad bör en simpel service med oljebyte/filter osv. kosta? Hade det inte vart för att jag vill ha stämpel i boken hade jag gjort det själv..

TJO

stahre
10 mars 2012 ·

jonnielahti skrev:
nja runt 1500:- vad jag hört på en Saabverkstad.

ja typ 1500-2000 låter mer rimligt

stahre
10 mars 2012 ·

men det är ju det jag gjort. Hon jag prata med sa att en 9 års service på den bilen kostar så...

Andromeda Rumpmas
10 mars 2012 · 3 860 Inlägg

Bara ett oljebyte på Saab går på runt 1500-2000 kr. Oljan kostar ju en femhundring, och så en timpenning på 1500 spänn. Lämna bilen till t ex Mekonomen istället. De kan också gå igenom servicepunkterna åt dig, men de gör det för halva timpenningen. Det är ju mest tiden du betalar för på en basservice. Hittar de något mer som bör åtgärdas hör de ju av sig.

Att serva en bil är verkligen inget magiskt och jättesvårt som bara en märkesverkstad klarar av. Diagnosverktyg har nästan vilken liten verkstad som helst runt hörnet.

Dessutom är min upplevelse av den lokala märkesverkstaden att servicen är betydligt sämre och att man definitivt inte är rädd om bilen. Den lilla verkstaden runt hörnet är beroende av ett bra bemötande och sitt goda rykte för att överleva medan märkesverkstaden har kunder ändå och baserar sin inkomst mest på tjänstebilar då kunder inte bryr sig om ifall bilen har en ny repa efter service och inte bryr sig om att kontrollera att jobbet blivit ordentligt utfört.

Senast redigerat av Andromeda (10 mars 2012)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Andromeda Rumpmas
10 mars 2012 · 3 860 Inlägg

Jag kan ju nämna att när jag hade 9-5:an på service häromveckan fick jag oljebyte + filter och termostatbyte för 2200 spänn. De gick också genom ehla bilen åt mig då jag nyss köpt den, kollade bussningar, bromsar, bromsvätska, kollade efter oljeläckage etc, sånt som ingår i en vanlig service. Då valde jag svindyr olja för 700 spänn, och termostaten kostade väl ett par hundra, så att bara byta olja med Dexos II hade väl kostat 800-1000 spänn. De fakturerar 680 spänn i timpenning, har diagnosverktyg och använder samma schablontider som Saab-verkstaden, dvs att de inte fakturerar mer tid än vad Saab gör.

Dessutom hade man lånat ut lånebilen redan, så ägaren skjutsade hem mig från verkstaden! På Saab hade man bara sagt "Avis ligger där borta, du får hyra en bil eller vänta tills vi är klara".

Känns riktigt bra att man hittat en klockren mindre verkstad att lämna in bilen på smile

Senast redigerat av Andromeda (10 mars 2012)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
10 mars 2012 · 6 170 Inlägg

Saabs "Mervärdesservice" kostar väl 1575kr eller något liknande och till bilarna som ingår där hör väl en -02:a ??

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Andromeda Rumpmas
10 mars 2012 · 3 860 Inlägg

TBOC_Razor skrev:
Saabs "Mervärdesservice" kostar väl 1575kr eller något liknande och till bilarna som ingår där hör väl en -02:a ??

Jag tycker ändå att det känns sådär. Märkes-mekarna känns nonchalanta och verkar tycka att en gammal bil gör det inget om vi fuskar med eller repar lite grann. Bara min självupplevda uppfattning.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
10 mars 2012 · 6 170 Inlägg

Andromeda skrev:

TBOC_Razor skrev:
Saabs "Mervärdesservice" kostar väl 1575kr eller något liknande och till bilarna som ingår där hör väl en -02:a ??

Jag tycker ändå att det känns sådär. Märkes-mekarna känns nonchalanta och verkar tycka att en gammal bil gör det inget om vi fuskar med eller repar lite grann. Bara min självupplevda uppfattning.

Mjo, visst finns det riktiga skitställen när det gäller märkesverkstäder men då gäller det ju att hitta en som är bra.

Jag lämnar tex alltid bilen på newmanbil i hässleholm istället för bilcity i kristianstad (ungefär lika långt till bägge auktoriserade verkstäderna) och det gör jag just eftersom att jag på saab i hlm känner folket och dom är mycket mer öppna eller vad man ska säga än dom på saab i kstd som beter sig som om dom gick omkring med varsitt kvastskaft i arslet....

Hittar man en märkesverkstad där man känner att man "får kontakt" med folket så är det enligt mig det bästa valet, har man ingen sådan så gäller det ju att hitta en mindre verkstad där man känner att man kan lita på folket.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Osse
10 mars 2012 · 132 Inlägg

Maptun tar 2 808.00 SEK inkl. moms för 7000mila servicen sen vet jag ju inte om din bil går på miltal eller år.
Är du medlem i STCS så är priset mkt lägre.


http://www.maptun.se/serviceGuide.php?model=9

Vet inte om dom har någon återförsäljare i dina trakter.

Jag åker alltid till dom med min bil och jag bor i motala (ca 14-15mil)  så jag är grymt nöjd med dessa killar o deras kundbemötande. Dom behandlar ens bil som det skulle varit deras egna så man behöver inte vara orolig smile

Mvh
Osse

Senast redigerat av Osse (10 mars 2012)

SpeedFreakZ Sweden
www.osse.cc
Skoda Kodiaq Style 2,0 TSI "Skodiaq" (2018)
Skoda Citigo E iV "Nezzy" (2020)
stahre
10 mars 2012 ·

jag drar slutstatsen att det låter lite dyrt med det jag fått som förslag. Ska höra mig för på lite andra ställen, bara att ringa runt på måndag

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang