Hej
Första inlägget, behöver lite råd och dåd och då får man ju försöka leta upp folk som kan tänkas veta.
Det ser ut som att jag under en period kommer att lämna stad och kontorsarbete och flytta ut på landet. Om detta blir av så ska det köpas pickup (drömt om länge) och jag tänker i så fall kasta min småländska bakgrund överbord, ignorera bränsleförbrukning och bensinpriser och köpa en "riktig" pickup. I min bok betyder det "amerikansk, full size, V8", plus lite andra preferenser som enkelhytt, automat och årsmodell fram till slutet 90-talet eller så (tycker att många modeller tappade sin charm där någonstans).
Efter att ha spanat några veckor på Blocket (mest) så kan jag konstatera att det dyker upp en hel del chevor, några Dodge samt enstaka Fordar. Jag har inte själv några direkta märkespreferenser, men gissar att det som vanligt finns ett och annat att tänka på. Alltså, finns det några generella saker att tänka när man eventuellt väljer mellan Cheva, Dodge och Ford, såsom:
Slitdelar - pris och tillgänglighet?
Reservdelar - pris och tillgänglighet?
Allmän driftsäkerhet?
Allmän driftsekonomi (förutom att alla kommer att dra modigt med soppa)?
Mekbarhet? - är definitivt rookie, men jag kommer att ha gott om tid och är begåvad med två fullt fungerande tummar som sitter på rätt ställe

Eventuella årsmodeller som ska undvikas?
Sen är jag givetvis idel öra vad gäller andra tips och tankar. För att visa att jag inte är helt hjälplös vad gäller att göra hemläxan så har jag hittills kommit fram till följande genom att leta på nätet:
Rost - ram, flak, hytthörn, skärmar mm (dvs det mesta undertill)
Transmission - ska växla smidigt, inget slirande, smäll eller klonk (inkl 4WD om det finns)
Check service lampor - ska först lysa och sedan slockna
...plus allt det vanliga när man köper begagnat.