2647
Sök

Laglig Sänkning? (740)

1 168 Inlägg
14 mars 2012
Fjädrarna ska ligga i spänn när bilen är upphissad.

Gör dom inte de? Alt. lösning är att du svarvar ner dämparen längst upp, där du drar åt muttern i topplagringen. Kortar ner den stången så det blir mindre spelrum på tallrikarna. Kapa genomslagsgummit med så gnäller dom inte på att den är för hård heller.

829 Inlägg
14 mars 2012
Drunk skrev:
Kommer du inte in i hallen på sbp för att bilen är för låg är det ombesiktning.

Det där hände en polare till mig,och han ringde till kundtjänst och fick till svar att de kan inte ge ombes på för låg bil.

http://www.garaget.org/?car=214441&image=2318096

1 653 Inlägg
14 mars 2012
Mack skrev:
Stoner_fuzz skrev:
Mack skrev:
Varför skulle man över huvudtaget, vilja ens göra bilen så opraktisk?

Vad har det att göra med frågan över huvudtaget?

Vad vet jag. Det kanske är en aspekt många inte tänker på i all hast?

höj din bil då så blir den ännu mer "praktisk"...

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T

484 Inlägg
14 mars 2012
jimmzzan skrev:

Gör dom inte de? Alt. lösning är att du svarvar ner dämparen längst upp, där du drar åt muttern i topplagringen. Kortar ner den stången så det blir mindre spelrum på tallrikarna. Kapa genomslagsgummit med så gnäller dom inte på att den är för hård heller.

Har kapat bra många varv på min lilla tysk och hissar man upp bilen så sitter fjädrarna ordentligt fast i skålarna med 2 klammar / fjäder. Fjädrarna är dock inte spända utan det är ett glapp upptill, vad kommer SBP säga om det tror du?

Föddes till att älska Volvo.

1 168 Inlägg
14 mars 2012
sterge skrev:
jimmzzan skrev:

Har kapat bra många varv på min lilla tysk och hissar man upp bilen så sitter fjädrarna ordentligt fast i skålarna med 2 klammar / fjäder. Fjädrarna är dock inte spända utan det är ett glapp upptill, vad kommer SBP säga om det tror du?

Samma scenario på min vita 940, på besiktningspappret stog det "För stum/kort fjädringsväg vänster fram" blabla.

Fjädern måste vara spänd imellan skålen du har spännt fast med 2klammer, och skålen däruppe vid topplagringen!
Troligen kommer en gammal besiktningsgubbe förklara att bilen är nästintill skrot, den dumma ägaren som har saboterat fjädringsvägen på en bil som kunde vart så fin borde inte få existera, bilen är det obehagligaste han har kört i sitt liv, hoppas ägaren lär sig en läxa när han får byta fjädrar och låter det vara så resten av bilens liv.

Så tyckte min SPB gubbe när jag åkte in i besiktningshallen!

Forummoderator
26 455 Inlägg
14 mars 2012
Thullen skrev:
Mack skrev:
Stoner_fuzz skrev:

Vad har det att göra med frågan över huvudtaget?

I så fall hade jag väl kunnat köpt mig en XC?
Nej min fjädringsväg duger gott som den är.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

1 653 Inlägg
15 mars 2012
Mack skrev:
Thullen skrev:
Mack skrev:

I så fall hade jag väl kunnat köpt mig en XC?
Nej min fjädringsväg duger gott som den är.

lite det jag menar, men alla har kanske inte möjligheten att köpa en ferrari bara för att man vill ha en låg bil.

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
15 mars 2012
Förstår inte problemet.
Fjädrarna skall sitta fast, EJ med klammor utan naturligt.

Flertalet BSP-hallar jag har besökt på senare år har bytt sina lyftar som är nedsänkta och ramperna ligger i nivå med golvet, likaså domkrafterna. Så vad är problemet med frigång där?

Om det MÅSTE vara 5cm fjädringsväg, hur kan då bilar med 5mm fjädringsväg vara lagliga? Hmmmm......jag bara undrar...

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

360 Inlägg
15 mars 2012
Jag hade en gång i tiden en 850 som var rätt lågt sänkt runt om, men speciellt i fram. Man kunde inte vrida ratten mer lite mer än hälften vad man skulle kunna göra.

Blev invinkad av trafikpolisen en dag på väg ner på e20 för flygande besiktning. Och den var ju för låg, "Inga fjädrar alls, det är bara däcket som fjädrar". Jahap sa jag, finns det någon lag på hur låg en bil får vara? "Ja det finns det" sa han, "Du ska kunna åka här på e20 i 90 och om det springer ut ett barn/djur osv så måste du kunna svänga fult för att kunna välja" Jag bara kolla på han och sa, - Svänger jag fullt här på e20 i 90knyck, då flyger jag av vägen.. Fick inge svar på det utan en lapp på ombesiktning.

Åkte till besiktningen och besiktade om den någon vecka senare. Passade då på att fråga bes-gubben - Hur låg får en bil egentligen vara? Hans svar var att det inte finns någon lag på hur låg en bil får vara, bara den kommer in i besiktningshallen (är ju en 4-6cm kant vid porten, iaf på beskitningen i skara) Kommer man över den så var det tydligen lugnt. Sen får ju inte fjädern vara lös eller så också:)

PS, Bild på bilen jag fick ombes på.
https://www1.garaget.org/archive/41/40521/245834/245834-2340006.jpg

179 Inlägg
15 mars 2012
Trådstartare
M1Get skrev:
Jag hade en gång i tiden en 850 som var rätt lågt sänkt runt om, men speciellt i fram. Man kunde inte vrida ratten mer lite mer än hälften vad man skulle kunna göra.

Blev invinkad av trafikpolisen en dag på väg ner på e20 för flygande besiktning. Och den var ju för låg, "Inga fjädrar alls, det är bara däcket som fjädrar". Jahap sa jag, finns det någon lag på hur låg en bil får vara? "Ja det finns det" sa han, "Du ska kunna åka här på e20 i 90 och om det springer ut ett barn/djur osv så måste du kunna svänga fult för att kunna välja" Jag bara kolla på han och sa, - Svänger jag fullt här på e20 i 90knyck, då flyger jag av vägen.. Fick inge svar på det utan en lapp på ombesiktning.

Åkte till besiktningen och besiktade om den någon vecka senare. Passade då på att fråga bes-gubben - Hur låg får en bil egentligen vara? Hans svar var att det inte finns någon lag på hur låg en bil får vara, bara den kommer in i besiktningshallen (är ju en 4-6cm kant vid porten, iaf på beskitningen i skara) Kommer man över den så var det tydligen lugnt. Sen får ju inte fjädern vara lös eller så också:)

http://www1.garaget.org/archive/41/4052 … 340006.jpg

det svaret tackar jag för, ock alla andras ofc

Terror, världskrig, bränna barn i stora ugnar.

1 798 Inlägg
15 mars 2012
M1Get skrev:

http://www1.garaget.org/archive/41/4052 … 340006.jpg

det går då inte på gotland iallafall en kompis har en rätt bra sänkt bmw 7 serie o den kom över kanten utan problem. Sen är den klokt sänkt med fjädrar o dämpare från tyskland. Men den va tydligen för hård för dessa fjantiga bes regler i sverige för lite fjädringsväg eller va de sa
Senast redigerat av fredde85 (15 mars 2012)

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

Avstängd
1 714 Inlägg
17 mars 2012
Mack skrev:
Varför skulle man över huvudtaget, vilja ens göra bilen så opraktisk?

Varför skulle man överhuvudtaget vilja ha en bil gjord för asfaltskörning som ser ut att vara till för off-road?

Bilar med fel fitment ser ut som runk för det mesta.

60-tals gassers funkar dock att ha högre än normalt, där är det lite charm.

Avstängd
1 714 Inlägg
17 mars 2012
jonnielahti skrev:
ang bak så är dropstops (som på amazon) godkänt fram kan man även svetsa fast fjädern med små plåt L eller U och svetsa fast fjädern i tallriken

Nu får du förklara för jag förstod ingenting av vad du precis skrev.

Dropstops? Du menar Sänkningsblock? Har inte Amazon länkarmar och spiralfjädrar bak?

Fram är det sällan man behöver få fast fjädern då den har en stötdämpare igenom,
och så sitter det krängningshämmare vilken gör att bilen inte fjädrar ner extremt mycket.
Men visst, har man två varv kvar så.. Onödigt dock, då bilen ändå ligger på genomslagsgummina med cirka 4 varv kvar.

2 266 Inlägg
17 mars 2012
Emilius skrev:
jonnielahti skrev:
ang bak så är dropstops (som på amazon) godkänt fram kan man även svetsa fast fjädern med små plåt L eller U och svetsa fast fjädern i tallriken

Nu får du förklara för jag förstod ingenting av vad du precis skrev.

Dropstops? Du menar Sänkningsblock? Har inte Amazon länkarmar och spiralfjädrar bak?

Fram är det sällan man behöver få fast fjädern då den har en stötdämpare igenom,
och så sitter det krängningshämmare vilken gör att bilen inte fjädrar ner extremt mycket.
Men visst, har man två varv kvar så.. Onödigt dock, då bilen ändå ligger på genomslagsgummina med cirka 4 varv kvar.

Amazon och Pv har remmar original mellan bärarmen och karossen på bakaxeln s.k ballataremmar. Stavning.
Senast redigerat av PMPerformance (17 mars 2012)

svetsdiff !!!

Sök